خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

توضیحات بطحایی درباره تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۰۴۰

وزیرآموزش و پرورش درباره اعتراض دانش‌آموزان به تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، گفت: برخی گلایه‌مندی‌ها در این زمینه به خاطر این است که توضیحات کافی به دانش آموزان داده نشده است. سوابق بر اساس امتحانات است و در امتحانات نهایی هم برای همه یک نوع سوال طرح می‌شود..

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌سید محمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش در حاشیه اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی و فرهنگی فرهنگیان بسیجی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر سرانجام پاداش بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان که حدود یک سال است به تاخیر افتاده گفت: دانشگاه فرهنگیان ردیف اعتباری مستقلی دارد و این بر عهده آ‌موزش و پرورش نیست، البته من به عنوان وزیر آموزش و پرورش و مسئول دانشگاه فرهنگیان باید این را دنبال کنم. چون در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی اعتباراتشان در قالب هیئت امنایی است یک مقداری در پرداخت آنها تاخیر افتاده است. ولی ما تلاش می‌کنیم که این تاخیر را برای دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جبران کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تصویب نهایی تاثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ بیان کرد: فکر می‌کنم باید توضیحاتی در این زمینه داده شود زیرا برخی گلایه‌مندی‌ها به خاطر این است که توضیحات کافی به دانش آموزان داده نشده است. سوابق بر اساس امتحانات است و در امتحانات نهایی هم برای همه یک نوع سوال طرح می‌شود. الان ما تفاوت معناداری در معدل دانش آموزان در درس‌های امتحان نهایی بین مناطق مختلف کشور نداریم. امتحانات نهایی در سطح دانش آ‌موزان متوسط طرح می‌شود لذا از این جهت مشکلی نخواهیم داشت. ما در مناطق درجه ۲ و ۳ یک زمینه محرومیتی نسبت به مناطق درجه یک نیز در نظر گرفته‌ایم که به خاطر پوشش دادن به همین نابرابری‌های آ‌موزشی است.

او افزود: قانون مصوبه مجلس گفته است ما باید به تدریج به سمتی برویم که آزمون‌های سراسری به آن شکل که بوده، حذف شود، زیرا گلایه همه مردم بوده است و کنکور با آن شکل و شمایلی که دارد واقعا مشکل‌آفرین است زیرا بایستی در عرض دو سه ساعت سرنوشت یک عمر فرد تعیین شود. بر اساس قانونی که مجلس مصوب کرده ما باید به سمت حذف کنکور برویم که پله اول آن نیز اعمال پیشینه تحصیلی در ضوابط ورود به کنکور است.

بطحایی گفت: یکی از چالش‌های اساسی که آموزش و پرورش در سال‌های آتی با آن مواجه بوده بحث نیروی انسانی است. علت اصلی آن هم این است که تعداد زیادی از همکاران من در طی چهار، پنج سال آینده به تدریج بازنشسته می‌شوند و باید جای خودشان را به نیروهای جوان بدهند.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: اولین کاری که ما باید انجام بدهیم این است که از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که دو دانشگاه تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش هستند اقدام کنیم. ما در سال جاری علاوه بر حدود ۱۸ هزار نیرویی که با استفاده از ظرفیت ماده ۲۸، آموزش می‌بینند و وارد آموزش و پرورش می‌شوند، مجوز حدود ۲۵ هزار نیروی دیگر را از سازمان استخدامی و برنامه و بودجه گرفته‌ایم که وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی خواهند شد، در واقع این مسیر اصلی ما طی چهار، پنج سال آینده است.

بطحایی اضافه کرد:‌به موازات این کار، به دلیل اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعد از ۴ سال به کار گرفته می‌شوند از این رو برای نیروهای حق التدریسی هم برنامه‌ریزی‌هایی داریم تا بتوانیم از ظرفیت آنها در آموزش و پرورش استفاده کنیم که یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی ما در آموزش و پرورش خواهد بود. علیرغم چالش‌هایی که ما در حوزه نیروی انسانی داریم برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که به مشکل برخورد نکنیم. همین الان هم سمینار خاص برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی استان‌ها در حال اجرا است و این گردهمایی هر دو هفته یک بار صورت می‌گیرد تا انشاءالله ما در ابتدای شهریورماه یک مانور آزمایشی برای سازماندهی نیروی انسانی خواهیم داشت تا برای مهر نیروها آماده شوند.

وی ادامه داد: تامین نیروی انسانی و معلم در مدرسه وظیفه آموزش و پرورش و دولت است و برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که این مشکل در طی سال‌های آینده دیگر ایجاد نشود. در طی شش سال آینده شیب تعداد دانش آموزان ما رو به افزایش است و از هفت سال آینده مجددا کاهش دانش آموز را شاهد خواهیم بود انشاالله طی شش، هفت سال آینده این برنامه‌ریزی جواب بدهد.

او در خصوص ساعت کار وزیران با توجه به سخنان رئیس جمهور در رابطه با ساعات کاری گفت: نه تنها من هر کسی که وزیر و یا مسئولیتی را به عهده گرفته باشد حتما زمانی به منزل می‌رود که دیگر در حال بی‌هوش شدن است. اما جدا از وزرا سایر سطوح مدیریت نیز از جمله آموزش و پرورش با توجه به اینکه ما وارد شرایط سختی شده‌ایم باید زمان زیادی را برای حل مسائل مربوط به حضور خودمان صرف کنیم.

او افزود: کل نیروی اداری ما در کل کشور ۵۰ هزار نفر است و نمی‌دانم این ۱۰۰ هزارآمار اضافه که قبلا عنوان شده از کجا آمده است. کمتر از پنج درصد نیروهای ما در آموزش و پرورش در حوزه اداری کار می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تصمیم دارید از نیروهای ستادی کم کنید و به مدارس اضافه کنید گفت: بله، بر اساس سیاست دولت و نقشه اصلاح نظام اداری کشور به دنبال این هستیم که با چابک‌سازی نیروهای اداری هم در ستاد و هم در استان‌ها و مراکز این آمار را کاهش بدهیم. این نه فقط برای آموزش و پرورش بلکه برای تمام دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز