خبرگزاری کار ایران

نظم و امنیت در گرو مشارکت پژوهشگران و نخبگان

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۸۰۵

رییس پلیس پایتخت در یادداشتی از همه صاحب­نظران و اندیشمندان حوزه­‌های مرتبط به ماموریت‌های انتظامی دعوت کرد تا برای هرچه بهتر شدن وضعیت نظم و امنیت کلانشهر تهران با دفاتر تحقیقات کاربردی پلیس­‌های تخصصی و معاونت اجتماعی پلیس پایتخت ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایلنا، در یادداشت سردار رحیمی؛ رییس پلیس پایتخت آمده است؛ قرن اخیر که مهمترین ویژگی‌­اش، شکوفایی علم است با پیشرفت­‌های خیره کننده­‌اش همه را به تعجب وا داشته بطوری که روزانه شاهد نتایج علم و فناوری در قالب ارائه خدمات متنوع به بشر هستیم و این رشد روز افزون علم و فناوری تا جایی است که می­­‌توانیم مهمترین ویژگی تمدن نوین را، ارائه خدمات گوناگون مبتنی بر علم و فناوری نام برد. امروزه هیچ کشوری به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی نرسیده، مگر اینکه به علم و فناوری در همه جوانب روی آورده است.

علی رغم پیشرفت­‌های شگفت­‌انگیز بشر در علوم مختلف، اما در مسئله شناخت انسان توفیق چندانی نداشته است این در حالیست که علوم فراوانی برای شناخت انسان تاسیس شده ولی متخصصان هر یک از این علوم، تنها یک جنبه و یک جزء از این مجموعه پیچیده انسان را مطالعه می­‌کنند و نتیجه‌ای خاص به دست می­‌آورند. بنابراین انسانی که متخصصان هر یک از علوم روان­شناسی، جامعه‌­­شناسی، علوم تربیتی، کالبد­شناسی، فیزیولوژی و ... می­‌شناسند، انسان واقعی نیست بلکه شبحی ساخته و پرداخته تکنیک­های همان علم است.

بدون شک جهل ما از خود زیاد است و نواحی وسیعی از دنیای درونی ما هنوز ناشناخته مانده است و این کندی پیشرفت علوم مرتبط به انسان در مقایسه با تکامل و پیشرفت شگفت­‌انگیز دیگر علوم، به اذعان اندیشمندان حوزه انسان­‌شناسی به علت پیچیده بودن انسان و ساختمان خاص فکری آدمی است. باید قبول کرد که انسان شناسی از تمام رشته­‌های دیگر علوم، دشوارتر و پیچیده­‌تر است و می­‌توان ادعا کرد موضوعی است مبهم که درخور مطالعه و پژوهش می­‌باشد.

نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان انسان­‌محور و نه تجهیزات­‌محور، به علت پیچیده بودن ساختار انسان با کار دشواری روبروست و بیشترین سختی کار پلیس نیز به این علت است که با انسان، این موجود ناشناخته و پیچیده سر وکار دارد. روزانه هر یک از یگان­های نیروی انتظامی می‌­بایست با انسان­ها از تیپ­‌های شخصیتی گوناگون و فرهنگ­‌های مختلف ارتباط برقرار کند که لازمه ارتباط موفق، شناخت هرچه بهتر انسان، نیازها و گرایش‌­های او، جغرافیای  زندگی او و علوم مرتبط به اوست.

در سالیان اخیر، نیروی انتظامی برای رفع ضعف­های حوزه انسان­شناسی و حوزه های تخصصی انتظامی، برای هرچه بهتر انجام دادن ماموریت­ها و وظایف محوله، چند اقدام راهبردی را اجرایی کرده است. برای تخصصی کردن امور و علمی کردن کارکنان، پلیس­های تخصصی را تاسیس کرده و در همین راستا برای هر پلیس تخصصی، دانشکده­ای تخصصی را در ساختار دانشگاه پلیس ایجاد کرده و کارکنان را در این دانشکده‌­های تخصصی توانمند و بر اساس تخصص و تحصیلات در پلیس‌­های تخصصی بکارگیری می‌­نماید.برای علمی برخورد کردن با نظم و امنیت و مقوله­‌های مرتبط با آن، در ابتدای دهه هفتاد اقدام به راه اندازی سازمان مطالعات و تحقیقات انتظامی نموده که در همین راستا در تمامی استان­ها و پلیس­‌های تخصصی دفاتر تحقیقات کاربردی را راه­اندازی نمود تا تصمیم­‌ها و اقدام­ها مبتنی بر نتایج علمی و پژوهشی باشد.

یکی دیگر از اقدام­‌های نیروی انتظامی برای علمی شدن، تاسیس پلیس اجتماعی است که یکی از وظایف مهم این پلیس، ارتباط‌­گیری و مشارکت دادن نخبگان، اندیشمندان، سازمان­ها و نهادهای تخصصی در حوزه‌­های مرتبط با ماموریت پلیس، برای پیشگیری اجتماعی و غیرکیفری جرایم و هرچه بهتر ارائه نمودن خدمات انتظامی در راستای برقراری امنیت پایدار است.

در پایان ما به عنوان پلیس پایتخت ضمن تبریک هفته پژوهش به همه اساتید و پژوهشگران، از همه صاحب­نظران و اندیشمندان حوزه­‌های مرتبط به ماموریت­های انتظامی دعوت می­‌کنیم که برای هرچه بهتر شدن وضعیت نظم و امنیت کلانشهر تهران با دفاتر تحقیقات کاربردی پلیس­های تخصصی و معاونت اجتماعی پلیس پایتخت ارتباط برقرار کنند و آمادگی پلیس تهران را در حمایت مادی و معنوی از طرح­ها، مقاله­‌ها و پژوهش­‌های مرتبط با ماموریت­های پلیس پایتخت را اعلام می­‌کنیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ (سرتیپ دوم پاسدار حسین رحیمی)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز