خبرگزاری کار ایران

حافظی در جمع دانشجویان:

پل صدر برای ۹۶ درصد بود یا ۴ درصد لواسان‌نشین؟/وقتی سیستمی نمی‌تواند نظافت شهر را تامین کند چگونه کشور را اداره می‌کند؟/قالیباف اصولگرا نیست، به او دل نبندید

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۸۹۰

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه جلوی ضرر را هر کجا بگیریم منفعت است و آزموده را آزمودن خطاست، تاکید کرد: به مدیریت پلاسکویی اجازه ندهیم به سطوح بالاتر مدیریتی دست یابد. مدیریت در بحران پلاسکو، مدیریت بحران نبود بلکه مدیریت آواربرداری بود، وقتی فردی در مدیریت شهر تهران و حتی مدیریت بحران پلاسکو موفق نبوده چگونه می‌تواند با این نگرش و بینش و تفکر، در سطحی کلان‌تر کشور را اداره کند؟!

به گزارش ایلنا، رحمت اله حافظی در میزگرد کمیسیون سیاسی تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موضوع آرمانِ کلان شهرِ بدون فساد، با بیان اینکه انتظار داریم لیست شورای پنجم در هر دو جناح سیاسی به گونه‌ای تنظیم شود که افرادی که از فساد حاکم بر شهرداری حمایت کرده‌اند، حضور نداشته باشند، گفت: اگر شهردار درست عمل می‌کرد همه از او حمایت می‌کردیم، وقتی سیستم دچار رگه‌هائی از فساد سازمان یافته و منحرف است، باید ببینیم چه کسانی از این سیستم حمایت کرده‌اند، انتظار نداریم کسانی که حامی این سیستم فاسد بوده‌اند در لیست بعدی هر دو جناح سیاسی حضور داشته باشند، اگر لیست‌ها به این افراد آلوده شود، مردم لیست‌ها را می‌شکنند. انتظار داریم لیست‌ها دچار آلودگی از این منظر نشود.

۴ درصد سود و بهره چند صد میلیون تومان وامی‌ست که شهرداری به مدیران ارشد خود داده

حافظی درباره ۴ و ۹۶ درصد نیز گفت: بیشتر تعاملات مالی و اقتصادی شهرداری در چند سال گذشته با این ۴ درصد بوده است که الان بایستی مخفی و انکار شود چون این ۹۶ درصد است که رای ساز و اثرگذار است. اما نکته دیگر اینکه عدد ۴ درصد، عدد قشنگی است، ۴ درصد سود و بهره چند صد میلیون تومان وامی است که شهرداری به مدیران ارشد خود داده است. چند صد میلیون تومان به مدیران ارشد وام می‌دهند با بهره ۴ درصد، آن وقت مردم و بعضا جوانان برای یک وام ازدواج بلاتکلیف هستند و مشکل دارند.

پل صدر برای ۹۶ درصد بود یا ۴ درصد لواسان‌نشین؟

 رفتارهای پوپولیستی آقایان زیاد است

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تناقض در رفتارها و گفتارها زیاد است، تاکید کرد: به قول یکی از همکارانم آقای مهندس حقانی، پل صدر برای ۹۶ درصد بود یا ۴ درصد لواسان‌نشین؟ این پل چه اثری بر ترافیک شهر تهران داشت؟ ۷ هزار میلیارد تومان یا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابعی که می‌توانستیم با آن حداقل ۳۰ کیلومتر مترو بسازیم، چند درصد از خانواده‌های جنوب شهر از این پل تردد می‌کنند؟ از این کارها زیاد است به شعارها دل نبندید، رفتارهای پوپولیستی آقایان زیاد است.

وقتی یک سیستم نمی‌تواند نظافت شهر را تامین کند چگونه می‌تواند کشور را اداره کند؟

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته، شهر فروشی و تخریب باغات را شاهد بودیم، گفت: حتی ضعف در نظافت شهری که اولین وظیفه مدیریت شهری است را شاهد هستیم، وقتی یک سیستم نمی‌تواند نظافت شهر را تامین کند چگونه می‌تواند کشور را اداره کند؟ از این ناراحت هستیم که سفرهای خارجی متعدد دارند و می‌روند و می‌بینند اما تاثیر و تغییری در مدیریت آنان ندارد زیرا سود عده‌ای پشت این شیوه مدیریت است.

آقایان برای خروج از بن‌بست‌های مالی از بانک شهر استقراض می‌کنند و شهروند و شهرآفتاب را می‌فروشند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به قول یکی از منتقدین گفت: وقتی شهرداری، امروز برای تامین منابع مالی خود شهرفروشی می‌کند، فردا در سطوح بالاتر جزایر فروشی هم خواهند داشت، تاکید کرد: آقایان بدنبال سوءمدیریت‌شان در پایان سال ۹۴ برای تامین حقوق پرسنل و سایر بدهی‌هایشان عاجز می‌مانند و برای خروج از این بن بست از بانک شهر ۵ میلیارد تومان استقراض می‌کنند و متعاقبا برای پرداخت این بدهی، شرکت شهروند و نمایشگاه شهر آفتاب را می‌فروشند. متاسفانه در پرداخت حقوق ماه گذشته نیز دست به استقراض زده‌اند که باید شاهد خسارت دیگری به شهر و شهروندان برای بازپرداخت آن طی ماههای آینده باشیم.

قالیباف، اصولگرا نیست، دل به او نبندید

باید قالیباف را مدیریت کنید تا این سه سال با کمترین خسارت بگذرد وگرنه کمر اصولگرایی را خواهد شکست

وی در ادامه گفت: به اصولگرایان واقعی اعلام می‌کنم که قالیباف، اصولگرا نیست، دل به او نبندید، کما اینکه سه سال پیش در جمع اصولگرایان شورا هم این جمله را بیان کردم و گفتم که  باید وی را مدیریت کنید تا این سه سال با کمترین خسارت بگذرد وگرنه، قالیباف کمر اصولگرایی را خواهد شکست.

وی با بیان اینکه در طول ۳ سال و نیم گذشته۳۱ عضو شورای شهر تهران صدها تذکر به شهردار داده‌اند، تصریح کرد: آیا در این مدت حتی در یک مورد، شهردار پذیرفت و گفت من خطا کردم و عذرخواهی می‌کنم، چنین چیزی را ما شاهد نبودیم. چرا باید رفتارهای غیررسمی شهرداری بر رفتارهای رسمی غلبه کند، وقتی یک عضو شورا به دفتر شهردار تلفن می‌زند و مطالبه‌ای برای فردی یا گروهی می‌کند، بلافاصله پاسخ مثبت می‌گیرد ولی متاسفانه در واکنش به رفتارهای رسمی به شدت مقاومت می‌کنند و رفتارهای رسمی به بن بست می‌رسد.

برای اداره شهر، آینده‌فروشی می‌کنند که نمادی از بی‌خردی و بی‌تدبیری است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در دهه گذشته بدعت جدیدی در اداره شهرها را شاهد هستیم که با استانداردهای بین‌المللی مغایرت دارد، تاکید کرد: بدعت جدید این است که برای اداره شهر، آینده‌فروشی می‌کنند که نمادی از بی‌خردی و بی‌تدبیری است. شهر تهران براساس طرح جامع در افق ۱۴۰۴ باید ۱۰ میلیون نفر جمیعت داشته باشد اما در حال حاضر که حدود هشت سال تا افق برنامه فرصت و زمان داریم، ساخت وساز برای ۱۰ میلیون نفر در تهران تکمیل شده است، ۸.۵ میلیون نفر جمیعت داریم و حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم و اگر با سرانه ۳.۲ نفر برای هر واحد مسکونی محاسبه کنیم تقریبا ۱۰ میلیون نفر تکمیل شده است.

آقایان در برابر شهر و شهروندان مسئولیت‌پذیر نیستند

وی با بیان اینکه از هم اکنون آینده تهران را فروخته‌اند، گفت: این پدیده نشان می‌دهد که آقایان در برابر شهر و شهروندان مسئولیت‌پذیر نیستند. اگر این گونه بود آقایان برای کسب درآمد، باغات شهر را نمی‌فروختند و درختان را قلع و قمع نمی‌کردند. انتظار داریم شورای عالی معماری و شهرسازی طرح جامع قبلی را با وضعیت فعلی شهر، از طریق تصاویر ماهواره‌ای مقایسه کنند و  میزان تخریب باغات را به افکار عمومی منعکس کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آن زمان گذشت که در پشت‌های درهای بسته برای شهر تصمیم‌گیری می‌شد و هیچ صدای اعتراضی هم شنیده نمی‌شد، تصریح کرد: اعتقاد دارم اتفاقات رخ داده در طول سه سال و نیم گذشته و صداهایی که شنیده شد به واسطه فرصتی به نام شبکه مجازی بوده و باید از این فرصت برای مقابله با فساد و جلوگیری از خطا و انحرافات، بهتر استفاده شود.

سرچشمه فساد در تشخیص منابع است

حافظی همچنین اعلام کرد: در ماده ۷۱ قانون شوراها ۳۴ وظیفه برای شوراها تعریف شده است که بار اصلی این وظایف به نظارت برمی‌گردد و عمده این نظارت متمرکز بر مسایل مالی است، از این رو باید شورا شناخت دقیقی نسبت به منابع داشته باشد تا بتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای منابعی که از جیب مردم تامین می‌شود، داشته باشد. شورا نهادی مدنی - حاکمیتی است و می‌تواند بر رفتارهای مدیریت شهری نظارت داشته باشد، اگر تشخیص شوراها صحیح نباشد برآورد واقعی از نیازهای لازم برای اداره شهر صورت نمی‌گیرد و نهایتا مردم متضرر می‌شوند و پول بیشتری به جیب پیمانکاران سراریز می‌شود. قطعا در بخش مصارف، انحرافات و خطاها باید رصد شده و مورد نظر باشد. فساد در این بخش باید مدنظر باشد ولی معتقدم سرچشمه فساد در تشخیص منابع است که باید با دقت لازم انجام شود.

برخی از شوراها تبدیل به ماشین امضا شده‌اند

وی ادامه داد: وقتی از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع شهری ۱۲ هزار میلیارد آن از محل درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم باشد این مساله فسادزا است؛ این تصمیم و اقدام، شهرفروشی است. معتقدم شناسایی فساد در هزینه‌ها کار مهمی نیست هرچند در این جا نیز سیستم‌های نظارتی دچار نقص هستند و عاجز مانده‌اند، باید دید کدام عوامل و سیاست‌ها منجر به نابرابری و فساد می‌شوند، برای کنترل این فساد چه کردید؟ متاسفانه در این حوزه هیچ کس ورود جدی نداشته است. برخی از شوراها به قدری شهرداری‌ها را آزاد می‌گذارند و تبدیل به ماشین امضا شده‌اند که تمام فرصت‌ها و شکوفایی را برای نسل آینده از بین برده‌اند.

گزارش‌های حسابرس طی سنوات گذشته، عمدتا مشروط و مردود بوده یعنی شفافیت و پاک‌حسابی وجود ندارد

وی درباره نظارت بر اجرا نیز گفت: شورا با انتخاب حسابرس و مبتنی بر گزارش‌های حسابرس در بخش‌های مختلف، نظارت را اعمال می‌کند. تمام شوراها در این حوزه دچار مشکل هستند و عملکردشان قابل پذیرش نیست. گزارش‌های حسابرس طی سنوات گذشته، عمدتا مشروط، مردود و غیرقابل اظهارنظر بوده که معنی آن، این است شفافیت و پاک حسابی وجود ندارد. این نظام مالی نه تنها با استانداردهای بین‌المللی، حتی با استانداردهای ملی حسابداری نیز تطابق ندارد، در اصل حقوق مردم را تضعیف کرده‌اید، یعنی همان انتظاری که رهبری برای جلوگیری از ریخت و پاش‌ها داشته‌اند، نیز برآورد نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز