خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران:

بافت‌های تاریخی و ملک‌های میراثی جولانگاه مافیای ساخت‌وساز شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۷۱۲

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در دیدار با انجمن حفاظت از خانه‌های تاریخی گفت: در سایه ساخت‌وسازهای بی‌رویه مردم تهران با تاریخ و میراث شهر غریبه شده‌اند و باید با ایجاد حرکت‌های مردمی و اطلاع‌رسانی وسیع میراث و تاریخ تهران به درستی معرفی شده تا مردم به عنوان ناظران اجتماعی مانع از تخریب آن شوند.

به گزارش ایلنا، احمد حکیمی پور در دیدار با انجمن حفاظت از خانه های تاریخی با اشاره به روند نگران کننده تخریب آثار میراثی و تاریخی در تهران گفت: ما از ریاست جمهوری درخواست کردیم تا موضوع  حفاظت از بافت‌های میراثی و تاریخی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور به طور جدی نگریسته شود تا با اتکاء به احکام و قوانین بتوانیم از شدت روند تخریب آثار تاریخی و میراثی جلوگیری کنیم .

نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت : باید دولت با ایجاد سیاست‌های تشویقی موجب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بافت‌های تاریخی و میراثی برای حفاظت از آنها شود که در این صورت نه تنها از هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری کرده‌ایم بلکه با جهت بخشی به سرمایه‌ها، موجب رونق گردشگری و اقتصاد پایدار شهری شده‌ایم .

وی تصریح کرد : هر چند که اکنون شهرداری تهران تا حدی به مسله حفاظت از بافت‌های تاریخی و مکان‌های میراثی ورود پیدا کرده است و خدماتی ارائه می کند ولی مهم این است که دستگاه‌های دیگر هم به این موضوع توجه داشته باشند نه آنکه از خود سلب مسئولیت کنند که در غیر این صورت همان اتفاقات تاسف برانگیز روزهای اخیر را در تخریب بناهای تاریخی شاهد خواهیم بود.

حکیمی‌پور افزود : آنچه که اکنون مشهود هست اینکه مردم روز به روز با شهر خود غریبه می‌شوند و بافت‌های تاریخی و ملک های میراثی به جولانگاه مافیای ساخت و ساز تبدیل شده اند چرا که دیگر به جز آنها زمینی برای ساخت و ساز در تهران باقی نمانده است .

حکیمی پور تصریح کرد : به نظرم باید با ایجاد کمپین و حساس سازی اجتماعی مردم را با میراث تهران آشنا کنیم تا خودشان به نظارت بر حفظ تاریخ و میراث تهران بپردازنند و کم کاری دیگر دستگاه‌ها و عدم توجه مسئولان را جبران نمایند .

وی با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از تاریخ و میراث تهران اظهار کرد : سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بخشی از بدنه مردم می‌توانند به عنوان ناظرانی فعال حضور داشته باشند و مسائل و مشکلات را به طور دائم رصد کرده و به مسئولان گزارش دهند و با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع به مردم و مسئولان مانع از دست‌اندازی مافیای ساخت و سازها به بافت‌های تاریخی و میراثی شهر شوند .

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در شورای شهر با ایجاد کمیته میراث فرهنگی و گردشگری ماموریت اصلی خودمان را حفاظت از بناهای تاریخی ، فرهنگی ، ملی و مذهبی در شهر تهران قرار دادیم ، گفت: در این مدت نیز مدیریت شهری گام هایی را برداشته است ولی سایر دستگاه‌ها کم کاری کرده اند که باید نسبت به این هم افزایی توجه شود . در همین راستا با تشکیل کارگروه تخصصی میراث فرهنگی که با حضور نمایندگان دستگاههای مسئول در این حوزه تشکیل می شود تلاش می کنیم تا به ایجاد یکپارچگی در حفاظت از میراث و تاریخ تهران بپردازیم.

همچنین در این جلسه سجاد عسگری دبیر انجمن حفاظت از خانه های تاریخی تهران با اشاره به اهمیت توجه به حفاظت از خانه های تاریخی گفت: آنچه اکنون موجب نگرانی شده است اینکه بسیاری از خانه های تاریخی در اختیار نهادهایی دولتی و حکومتی قرار دارند و بنابر محاسبات اقتصادی به مزایده گذاشته می شوند که در این رابطه باید شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی با دقت و حساسیت بیشتری وارد شده و مانع از ارائه مجوز برای فروش این بناها و احداث برج های عظیم شوند.

وی  افزود : به نظر می رسد که شهرداری تهران با توجه به منابعی که در اختیار دارد می تواند تسهیلاتی برای احیا بناهای تاریخی قرار دهد و این گونه از هدر رفت سرمایه‌های تاریخی شهر جلوگیری می‌شود و البته سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بخش پیدا می‌کنند .

عسگری تصریح کرد : با توجه به اهمیت آگاه سازی مردم نسبت به وجود بافت‌های تاریخی و بناهای میراثی در تهران پیشنهاد     می‌کنم که شهرداری تهران نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر را برای مدتی به معرفی تاریخ و میراث تهران اختصاص دهد و این گونه قدم مهمی برای ایجاد یک کمپین مردمی جهت حفاظت از آثار تاریخی برداشته می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز