خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:

جلوگیری از صدور مجوز برای ساخت بنا بر روی گسل‌

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۰۹۱

عضو شورای شهر تهران از معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواست که از صدور مجوز برای ساخت بنا بر روی گسل‌ها جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پژمان پشمچی‌زاده در جلسه امروز شورای شهر تهران در خصوص ساخت و ساز در پهنه گسلی با یادآوری برگزاری جلسه‌ای به همت کمیسیون عمران و مرکز مطالعات مسکن خاطرنشان کرد: در این جلسه با حضور همکارانمان در مدیریت بحران درباره پهنه‌های گسلی که در نقشه‌های طرح تفصیلی تهران جانمایی شده بود؛ بحث کردیم.

وی تصریح کرد: این پهنه‌ها دقت لازم را برای الزام به ایجاد محدودیت در ساخت و ساز ندارند و ممکن است با حقوق مردم مغایر باشد.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه تمام جزئیات فنی گسل‌ها در حاشیه طرح تفصیلی آورده شده، ادامه داد: حقوق مردم در رابطه با مالکیت و رقم‌های نجومی که براساس این نقشه‌ها کم و زیاد می‌شوند به نحوی نیستند که به راحتی بتوان از آن گذشت.

وی تاکید کرد: برای املاکی که در پهنه‌های گسلی واقع هستند، دستوری نوشتیم که براساس آن مشخص شده است؛ املاک مذکور در نقشه‌های تفصیلی در محدوده گسل و لغزش قراردارند و ما به سازندگان این اطلاعات را ارائه می‌دهیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ضروری است در این پهنه‌ها در خصوص ساخت مراکز عمومی و پرخطر محدودیت ایجاد کرده و محدودیت ارتفاع در این پهنه‌ها رعایت شوند.

پشمچی‌زاده افزود: این زمین‌ها به لحاظ ارزشی با سایر زمین‌ها فرقی ندارند و فقط ضوابط ساخت و ساز در آن‌ها متفاوت است.

وی همچنین درباره تعاونی مسکن کارکنان معاونت شهرسازی شهرداری تهران در منطقه ۲۲ گفت: این تعاونی یک مجموعه حقوقی مستقل است و هیچ ارتباط حقیقی یا حقوقی با معاونت شهرسازی و معماری ندارد و مجوز ساخت و ساز آن براساس یکسری مستندات قانونی صادر شده است.

وی با اشاره به انجام ساخت و ساز توسط این تعاونی در زمینی واقع در منطقه ۲۲ اظهار کرد: اگر این زمین در پهنه باغ قرار داشته باشد باز هم باید ۳۰ درصد عرصه آن مورد ساخت و ساز قرار گیرد و اگر بر عرصه ۳۰ درصدی درختی وجود داشته باشد باید جابجا شود و این موضوع مغایرتی با قانون ندارد.

در ادامه محسن سرخو تاکید کرد: به رغم مطالعات انجام شده احداث بنا روی گسل خطا است و محل گسل باید به فضاهای سبز و فضاهای فاقد ساختمان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در اثر حرکت گسل ساختمان از هم گسیخته می‌شود، ادامه داد: در اینجا بحث لرزش نیست بلکه در محل گسل، ساختمان تغییرات شکلی اساسی پیدا می‌کند؛ مگر اینکه ساختمان بتواند دو رفتار مختلف داشته باشد

سرخو از پشمچی‌زاده خواست تا با کمک کمیسیون عمران و وزارت راه اطلاعات جدید در این خصوص را دریافت کرده و از صدور مجوز برای ساخت بنا بر روی گسل‌ها جلوگیری شود.

در ادامه جلسه مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه گسل‌ها نیز جابجا می‌شوند، گفت: کشور ژاپن روی گسل قرار دارد، اما همچنان ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تاکید من بر آن است که شرایط به گونه‌ای نشود که رانت‌خواران و سودجویان به این موضوع ورود کنند.

براساس این گزارش محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر خطاب به پشمچی‌زاده تاکید کرد: ما در طرح حفاظت و صیانت از باغات گفتیم که ضوابط موخر بر مصوبه برج باغ‌ها این مصوبه را لغو کرده است و در حال حاضر مصوبه برج باغ‌ها جایگاه قانونی ندارد.

وی با اشاره به منفی بودن زیرساخت‌های زیست‌محیطی شهر تهران گفت: با توجه به این موضوع ساخت ساختمان توسط معاونت شهرسازی در محلی که درخت دارد جایز نیست و شهرداری تهران این امکان را دارد که در جای دیگری اقدام به ساخت ساختمان کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز