خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی استان گلستان در گفت‌وگو با ایلنا:

خانه‌های بافت تاریخی گرگان از بی‌توجهی فرو می‌ریزند

معاون میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به مشکلات موجود برای حفاظت از بافت تاریخی گرگان اظهار کرد: برخی خانه‌های تاریخی در این بافت به دلیل تمام شدن عمر مصالح‌شان و عدم مرمت فرو ریختند.

محمد مهدی برهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد بافت تاریخی گرگان اظهار کرد: بافت تاریخی گرگان یک وسعت 120 هکتاری است که متاسفانه اکنون عامه مردم بیشتر براین باور هستند که تنها 40 هکتار از آن، بافت تاریخی است، در حالی که این طرز تلقی درست نیست و وسعت بافت تاریخی ورای مجموعه 40 هکتاری حد فاصل خیابان‌های شهید رجایی، شهدا، رازی و امام خمینی است.

وی ادامه داد: بافت گرگان بافت زنده‌ای است که به صورت ارگانیک شکل گرفته است و به قول معمارها هنوز نفس می‌کشد، زندگی در آن جریان دارد و پویا است.

برهانی در مورد برنامه‌هایی که برای حفاظت از این بافت در نظر گرفته شده است، توضیح داد: قرار شده که با تجمیع اعتبارات و یکسان‌سازی سیاستگذاری‌ها در 4 دستگاهِ میراث فرهنگی، اداره مسکن و شهرسازی، معاونت فنی استانداری و شهرداری به بحث احیا بافت تاریخی گرگان پرداخته شود.

وی افزود: منتظریم اعتبارات مالی ما در سال جدید  تامین شود تا برنامه‌ای را برای بافت تاریخی تعریف کنیم،  بحث دیگر برنامه ما برای  تک بناها است، امیدواریم وضعیت مالی ما در سال 95 بهتر از سال 94 باشد و اعتبارتی ملی را نیز برای حفاظت از بافت جذب کنیم تا در مسیر احیا بافت تاریخی گرگان به سرانجام مطلوبی برسیم و از وضعیت موجود به سمت یک وضعیت بهتر حرکت کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان در مورد چالش‌های موجود در بافت تاریخی گرگان گفت: عدم رعایت ضوابط سیما، منظر و ارتفاع در بافت تاریخی یکی از مشکلات ما است، با وجود آنکه در سال‌های اخیر شهرداری همکاری خوبی با ما دارد، اما گاهی اتفاق می افتد که ضوابط سیما، منظر و ارتفاع رعایت نمی‌شود و بناهایی با طبقات بیش از  حد مجاز ساخته می‌شوند که نوعی ناهمگونی را در بافت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین مصالحی که در برخی بناها استفاده می‌شود؛ گاهی حتی در ساخت‌وسازهای دستگاه‌های دولتی نیز با استانداردها، ضوابط و معیارهای بافت همخوانی دقیق و صددرصدی ندارد؛ خود مالکان نیز در حفاظت بافت با حساسیت قوی عمل نمی کنند که این امر گستردگی ندارد، اما در برخی اتفاقات اثر خودش را برجای می‌گذارد، برای نمونه ما طرحی برای مرمت بناها در بافت تاریخی داریم که 50 درصد  هزینه‌ها از سوی اداره کل میراث فرهنگی و 50 درصد از آورده‌های مالک تامین می‌شود، اما مردم از این طرح استقبال خوبی نکردند.

برهانی با اشاره به اینکه بافت گرگان باید با انجام اقداماتی همچون امکان اقامت گردشگران در آن سودآور شود، اظهار کرد: هر بنایی عمر مفیدی دارد و  مصالح خانه‌های بافت تاریخی بیشتر از گل و خشت هستند؛ بنابراین وظیفه همه بخش‌ها است که برای حفظ آن بکوشند، ما گاهی شاهد تخریب‌های ناشی از اتمام عمر مصالح هستیم؛ مانند خانه صمدی که چند روز پیش ناگهان فروریخت، این بنا ساکن نداشت و همین نبود جریان زندگی در آن کم کم باعث از بین رفتن بنا شد؛ گاهی نیز شاهد تخریب‌های عامدانه هستیم که البته بسیار کم هستند و یگان حفاظت ما سعی می‌کند با آنها مقابله کند.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت یک خانه تاریخی به دلیل عدم مرمت و فرسودگی تخریب می‌شود و اداره کل میراث فرهنگی از آن جلوگیری نمی‌کند؟ گفت: ما مشکلات جدی بودجه‌ای داریم و بودجه‌های ما نیازهای بافت تاریخی را جوابگو نیست.

کد خبر : ۳۷۴۶۷۹