خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

صحبت از مرگ‌ومیر‌ها بر اثر تصادفات رانندگی عادت شده است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۱۲۰

وزیر بهداشت گفت: هزاران سال از عمر مفید بهترین جوانان ایران به کام مرگ کشیده می‌شود که دلیل آن تصادفات جاده‌ای و شهری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن هاشمی؛ وزیر بهداشت در یازدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار کرد: با وجود اینکه در عرصه‌های مختلف علمی مقام اول در خاورمیانه و مقام شانزدهم در دنیا را داریم و در حوزه دفاعی نیز به نوعی که به نیروی انتظامی مربوط می‌شود؛ قدرت اول منطقه هستیم، باعث تاسف است که نمی‌توانیم جلوی مشکلات مهمی نظیر تصادفات رانندگی و کشته‌های مربوط به آن، آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی را بگیریم.

وی ادامه داد: هزاران سال از عمر مفید بهترین جوانان ایران به کام مرگ کشیده می‌شود که دلیل آن تصادفات جاده‌ای و شهری است. البته کشته‌ها در سال گذشته حدود ۱۰هزار نفر کاهش داشته است ولی واقعاً نباید به همین مقدار بسنده شود چرا که ظاهراً صحبت از تصادفات، کشته‌ها و مرگ و میر‌ها در این حوزه عادت شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای حفظ سلامت مردم باید از تعارف‌ها و حرف‌های تکراری بپرهیزیم و بخشی از این مسائل را حل کنیم گفت: در حال حاضر داریم موشک می‌سازیم و قدرت هسته‌ای می‌شویم و در علوم مختلف سرآمد هستیم و این باعث شرمندگی است که هنوز در حوزه‌هایی مثل تصادفات رانندگی مشکل داریم.

هاشمی با انتقاد از عملکرد صداوسیما و رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌ها باید به جای دروغ گفتن، تهمت زدن و افراد را به جان یکدیگر انداختند، بیایند و مردم را توانمند کنند تا بخشی از این مسائل حل شود.

وی افزود: ما حاضر هستیم که از بودجه ما کم کنند و در حوزه کاهش این تصادفات هزینه کنند.

وی با بیان اینکه ۳۷ سال است صحبت از خودروی ملی می‌شود گفت: آیا بعد از ۳۷ سال خودروی ملی باید این کیفیت را که در حال حاضر شاهد هستیم، داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها یکی از شایع‌ترین علت آلودگی هوا هستند چرا هنوز تصمیمی در مورد آن‌ها گرفته نمی‌شود در حالی که هزار و یک ادعا داریم که می‌توانیم دنیا را اداره کنیم. این مسئله‌ای نیست که تصمیم‌گیری در خصوص آن را به تاخیر بیندازیم و حداقل می‌توانیم در این حوزه به تجربیات و دانش روز دنیا مراجعه کنیم و حداقل یک موتور سیکلت ایمن‌تر بسازیم.

وی با بیان اینکه در مورد تصادفات رانندگی نمی‌خواهند تصمیم بگیرند، گفت: در همه دنیا ثابت شده است برخورد سنگین و جریمه با متخلف تاثیرگذار است اما می‌بینیم که برای افزایش جرائم رانندگی به جای اینکه کمک به مردم شود حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و نمونه این مسئله ابطال مصوبه دولت در زمینه جرائم رانندگی بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه من خود به عنوان راننده متخلف می‌توانم این را بگویم که افزایش جرائم رانندگی، نصب دوربین‌ها و حضور پلیس بسیار در این زمینه بازدارنده است اظهار کرد: حتماً مردم نیز در این حوزه قدر‌شناس هستند و ممکن است که در مرحله اول ناراحت شوند ولی گذر زمان آن‌ها را آگاه خواهد کرد و شکرگزار پلیس خواهند شد.

 هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر زندان‌ها پنج، شش برابر ظرفیت افراد زندانی را می‌پذیرند که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل تصادفات رانندگی در زندان هستند، گفت: بسیاری از افراد به دلیل اینکه پول ندارند و بیمه آن‌ها را پوشش نمی‌دهد به خاطر تصادفات رانندگی در زندان هستند.

وی افزود: در سفری که به سراوان داشتم متوجه شدم که در این شهر هر یک نفر نان‌آور ۱۱ نفر افراد خانواده است و اگر این فرد از بین برود هزینه‌های خانواده را چه کسی باید بدهد؟

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم بهتر از این شرایطی که وجود دارد تصمیم بگیریم گفت: در بخش بهداشت و درمان تلاش کردیم بهتر از گذشته باشیم و اورژانس‌های بیمارستانی را در سال گذشته تجهیز کرده‌ایم.

وی افزود: امداد هوایی برای ما بسیار مهم است، چرا که در مناطق کویری گاهاً ۳۰۰ کیلومتر بین شهر‌ها فاصله است و اگر در این مناطق تصادفی اتفاق بیفتد و بخواهند شخصی را به شهر برسانند باید این فاصله طی شود و اگر امکانات شهر کامل نباشد و بخواهد مثلاً شخصی را به اصفهان بفرستند باید حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر طی شود. بنابراین در حال تلاش برای افزایش آمبولانس هوایی هستیم تا این مناطق را پوشش دهیم.

هاشمی با اشاره به لزوم حمایت سایر ارگان‌ها در خصوص افزایش اورژانس هوایی گفت: با وجود اینکه تعدادی بالگرد فراهم کرده‌ایم اشاره می‌شد که جایگاه سوخت وجود ندارد و وقتی که جایگاه سوخت تهیه کردیم گفته می‌شود که آشیانه نیست. در حالی که حوزه‌ها همه مربوط به هم است و اگر حمایت شود بهتر می‌توانیم با مسئله سوانح جاده‌ای روبرو شویم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فعالیت پلیس راهور بسیار باارزش گفت: اهمیت کار پلیس راهور زمانی مشخص می‌شود که این پلیس در جاده‌ها نباشد و علت توقع زیادی که از پلیس راهور وجود دارد عملکرد بسیار خوب این پلیس بوده است.

هاشمی با بیان اینکه عوامل مختلفی نظیر صنعت، راه و شهرسازی و حتی اشتغال و آسیب‌های اجتماعی و سلامت روح و روان مردم در کاهش تصادفات رانندگی موثر است، گفت: وقتی اعلام می‌شود بخش عمده‌ای از تصادفات به علت واژگونی وسیله نقلیه ناشی از خستگی اتفاق افتاده است این نشان‌دهنده وجود عوامل دیگری در حوزه تصادفات رانندگی می‌باشد.

وی ادامه داد: من اگر به جای مسئولان باشم ماشین‌هایی که بیشترین آسیب‌ها را در این حوزه می‌رسانند؛ شماره نمی‌دهم و این خیلی سخت است، اما امکانپذیر است تا بشود در این زمینه به سلامت مردم و کاهش آسیب‌ها کمک کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز