خبرگزاری کار ایران

محمد سالاری اعلام کرد:

تهران یکی از فقیرترین شهرها از نظر فضای آموزشی

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه فضاهای آموزشی از جمله نخستین ماموریت های مدیریت شهری به شمار می‌رود، گفت: فضاهای آموزشی نمایانگر شهر هستند و باید بیشترین تمرکز بر این فضاها باشد.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری در جلسه هماهنگی نوسازی و بهسازی مدارس شهر تهران اظهار داشت: رویکرد شورای شهر و شهرداری تهران با آموزش و پرورش، رویکرد تعاملی و مثبت است، در موضوع مدیریت یکپارچه شهری  نیز اولین ماموریتی که همه بر انجام آن اتفاق نظر دارند توسعه فضاهای آموزشی است . از همین رو بیشترین بودجه در حوزه فرهنگی و اجتماعی به فرآیند آموزش و پرورش اختصاص یافته شده، چرا که هیچ کس بهتر از معلمان وآموزگاران و دانش آموزان در تحقق اهداف فرهنگی موثرتر نیست.

سالاری ادامه داد: در همین راستا، ما در طول شورای چهارم شاهد حضور وزیر آموزش و پرورش و همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران بودیم که این خود گام مؤثر و مهمی جهت تعامل مدیریت شهری با مسئولان وزارت آموزش و پرورش است.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: فضاهای عمومی و آموزشی در همه جای دنیا نمایناگر شهر هستند از اینرو باید تلاش کنیم این فضاها به عنوان یک شناسه از شهر شناسانده شود. از اینرو سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماهای ایرانی و اسلامی باید  مجموعه اقداماتی در فضاهای آموزشی انجام دهد ،چرا که یکی از مکانهایی که میتواند معماری اسلامی و ایرانی را متبلور کرد همین فضاهای آموزشی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه در اذهان عمومی اینگونه تلقی می‌شود که شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی بسیار غنی است و مشکل چندانی در مقایسه با سایر نقاط کشور ندارد، در بررسی و گزارش‌های واقعی دوستان در وزارت آموزش و پرورش مشخص شده که شهر تهران جزو فقیرترین شهرهای کشور در ارتباط با فضاهای آموزشی است.

سالاری گفت: براساس گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش، از 33 هزار کلاس درسی که در شهر تهران داریم، 17 هزار کلاس نیاز به مقاوم‌سازی و بهسازی دارند و قطعاً نوسازی و بهسازی این کلاس‌ها با اعتبارات محدود آموزش و پرورش و بدون کمک مدیریت شهری و همچنین خیرین مدرسه‌ساز امکان‌پذیر نیست.بودجه آموزش و پرورش محدود است و اگر با همین اعتبارات پیش برویم 42 سال زمان لازم است تا مشکل کمبود فضاهای آموزشی شهر تهران برطرف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر همواره برای حل مشکلات کلان‌شهری مثل تهران بر مدیریت یکپارچه شهری تاکید داشته است، و یکی از مهمترین تصدی‌گری‌های درون‌شهری که هم صاحب‌نظران و مسئولان نظام در سطوح مختلف اعتقاد دارند می‌بایستی برون‌سپاری شوند و به شهرداری‌ها و مدیریت شهری سپرده شود ، همین مأموریت وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر نیز بنا بر گزارش مسئولان ،شهرداری تهران سالانه بیش از 9 میلیون تومان به هر مدرسه و فضای آموزشی در شهر تهران کمک می کند و این جدا از کمک‌هایی است که شهرداری در ارتباط با اخذ عوارض ناشی از صدور پروانه و مجموعه اقدامات دیگر انجام می‌دهد.

سالاری اظهار داشت: بنا بر همین دلایل، ما فکر می‌کنیم با تصویب لایحه جامع مدیریت شهری در دولت تدبیر و امید و در نهایت با تصویب مجلس شورای اسلامی، شاهد تحقق مدیریت یکپارچه شهری و شاهد برون‌سپاری مأموریت‌های آموزش و پرورش به شهرداری‌ها باشیم، ضمن اینکه در کنار برون‌سپاری مأموریت‌ها و انجام وظایف و اختیارات، می‌بایستی اعتبارات مربوطه نیز به شهرداری‌ها تخصیص یابد.

وی یکی ازمهمترین معضلات شهر تهران را عدم وجود عرصه‌های عمومی در مواقع بحران اعلام کرد و گفت: مدارس بهترین مکان برای اسکان افراد در مواقع بحران هستند. فضاهای آموزشی مدارس بهترین مکان‌ها در زمان بحران هستند، البته فضاهایی که با اصول مرتبط با قوانین و مقررات ساختمانی احداث شده باشند و همه شاخص‌های مدنظر را رعایت کرده باشند و این فضاها بهترین مکان‌ها برای زمان بحران از جمله زلزله هستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: بنا بر تصویب دولت، مسئولیت بحران در شهر تهران، شهرداری است، و ما می‌توانیم بدون پرداخت مبلغی برای تملک فضاهای عمومی و این چنینی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم و در مواقع بحرانی از آنها استفاده کنیم، گرچه اعتبارات شهرداری تهران محدود است و کلان‌شهری مثل تهران معضلات بسیار بسیار زیادی دارد، اما انشاءالله با رویکرد شورای شهر تهران بتوانیم در آینده به سمت درآمدهای پایدار برویم و در توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و نوسازی آنها مؤثر واقع شویم.

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد کمیته‌ تخصصی جهت پیگیری مصوبات جلسه تشکیل شود، گفت: قرار شد نمایندگانی از کمیسیون‌های سه‌گانه شورای شهر تهران (شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل و نقل) به انضمام نماینده شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران و همچنین اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در این کمیته حضور یابند و در سطح سیاستگذاری و راهبردی تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که در مناطق بیست و دوگانه تهران، معاونت‌ها و بخش‌های مختلف اعتبارات غیرهدفمندی را در حوزه فضاهای آموزشی هزینه می‌کنند که می‌بایستی این اعتبارات و کمک‌ها به صورت هدفمند و با هدف توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و نوسازی آنها صورت گیرد.بر همین اساس، تصویب شد که مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری از مجموعه اعتبارات سال جاری و سال آینده و بخشی از اعتبارات سایر حوزه‌ها در هر منطقه یک مدرسه ساخته شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد که فضاهای آموزشی متعلق به وزارت آموزش و پرورش که در راستای فضاهای تجاری و اداری واقع هستند، نه با نگاه درآمدزایی بلکه با نگاه ایجاد ارزش افزوده جهت افزایش املاک آموزش و پرورش، شهرداری و شورا کمک کند تا بتوان از محل ارزش افزوده و تغییر کاربری فضاهای ایجاد شده، گامی در راستای توسعه فضاهای آموزشی برداشته شود.

مهدی چمران  نیزدر جریان این جلسه گفت: بهینه سازی فضاهای آموزشی یکی از مهمترین اولویت های شورای اسلامی شهر تهران است، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در عمل آنچه مد نظر ما بود را انجام نداد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروزه جانمایی مدارس در مکانهای گرانقیمت اما شلوغ، محلی از اقدام ندارد چرا که مدرسه باید درجایی آرام باشد. مدارسی که در چنین مکانهایی ساخته شده اند باید تغییر کاربری داده شوند تا هم ارزش افزوده ای برای آموزش و پرورش داشته باشد و هم اینکه مدارس جدیدی با قیمت کمتر اما با کارایی بیشتر در مکانهایی که ویژگیهای منطبق با استانداردهای ساخت مدارس را دارند ایجاد شوند.

چمران اظهار داشت:  مدارس ابتدایی ترین مکان اجتماعی است که فرد در آن قرار می گیرد و به تعبیری مدخل ورود افراد به جامعه می باشد از اینرو باید کوشید فضای مدارس یک فضای مبتنی بر آرامش ، زیبایی و همراه با سلامت باشد.

وی افزود: متاسفانه امروز به این ویژگی ها کمتر اعتنا می شود همچنانکه سرویس های بهداشتی مدارس منشا و عاملی برای بیماریهای کودکان شده اند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از تشکیل کمیته مشترک برای تمرکز بر نوسازی وبهسازی مدارس خبر داد و گفت: مدیریت شهری تهران اهمیت بسیار زیادی برای بهسازی مدارس قائل است و همانطور که مشاهده می کنید هر ساله بودجه ای هم در اختیار مدارس قرار می دهد اما برای این که این اقدام هدفمند تر باشد کمیته ی مشترکی مرکب از کمیسیون معماری و شهر سازی ، کمیسیون عمران و کمیسیون فرهنگی شورا و نیز نمایندگان آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.

وی یاد آور شد: بودجه ای که به مدارس کمک می شود به صورت متمرکز به بودجه مدارس تخصیص می یابد اما شهرداری های مناطق نیز ازبودجه عمرانی خود کمک می کنند. اینکه مدارس به عنوان یکی از نقاط امن در شرایط بحران انتخاب شده اقدام خوبی بوده و باید تمهیدات لازم برای تقویت این اقدام نیز اندیشیده شود.

کد خبر : ۲۸۲۸۹۶