خبرگزاری کار ایران

فانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه؛

اختصاص بودجه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی معلمان/ مشارکت بخش غیردولتی شتاب می‌گیرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت علاوه بر پیش‌بینی بودجه مصوب و اختصاص بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۴، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی در سال ۹۵اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک ماه رجب اظهار داشت: یاد وخاطره استاد شهید مرتضی مطهری پاره تن امام راحل و حاصل اندیشه‌های ناب را گرامی می‌دارم.

وی با تبریک هفته معلم گفت: عزیزانی که با حضورشان در کلاس درس و صحنه‌های مختلف نشان دادند، پیرو امام و رهبری هستند و در تعلیم و تربیت عنصری تاثیر گذار به شمار می‌روند.

وزیر آموزش و پرورش با آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری که در راس نظام اسلامی و دستگاه تعلیم و تربیت قرار دارند، افزود: برای رئیس جمهور که پیام آور اعتدال و تدبیر و امید هستند و همه خدمتگزاران نظام اسلامی آرزوی توفیق دارم.

فانی ادامه داد: خدارا شاکرم که در ماه رجب ماه عبادت و بندگی توفیق یافته‌ام که در جمع شما نمازگزاران با هدف ارائه گزارش اهم فعالیتهای آموزش و پرورش در یکسال ونیم اخیر حضور یابم.

وی اضافه کرد: وظیفه خود می‌دانم از قاطبه فرهنگیان و همچنین از رهبر و رهنمودهای راهبردی ایشان در دیدار با فرهنگیان در روز چهارشنبه و همچنین سال گذشته و تاکید ایشان بر لزوم حمایت و پشیتبانی از این نهاد صمیمانه تشکر کنم. همچنین از حسن نیت هیات دولت و رئیس جمهور در توجه بیشتر به آموزش و پرورش در بیست و چندماهه اخیر و از اولیا، مربیان و هموطنان که از گذشته تاکنون در حمایت از خدمتگزاران خود دریغ نکرده‌انند، قدردانی کنم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی در ۱۰۵ هزار واحد آموزشی در ۷۵۲ منطقه آموزشی بزرگ‌ترین دستگاه کشور و بزرگ‌ترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است در سال دولت ملت؛  همزبانی و همدلی نقش آموزش و پرورش نقش کلیدی و تاثیرگذاری است.

فانی با اشاره به نقش تاثیر گذار آموزش و پرورش در انتقال فرهنگ گفت: آموزش و پرورش در انتقال فرهنگ به نسل آینده و جامعه‌پذیری فرزندان نقش موثری دارد. آموزش و پرورش مهم‌ترین نهادی است که فرهنگ را به نسل آینده منتقل و دانش آموزان را برای مسائل اقتصادی و سیاسی آماده می‌کند و در یک جمله آموزش و پرورش زیر ساخت منابع انسانی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه این دستگاه وظیفه دارد؛ دانش آموزان را به مردان، زنان، مدیران و ایفاگران سایر نقش‌ها در آینده تبدیل کند، خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی قادر به اداره تعلیم و تربیت نیست و همه نهاد‌ها چه دولتی، ‌غیردولتی و اولیای محترم و مردم عزیز همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند، چرا که این دستگاه متعلق به همه است.

فانی با تاکید بر لزوم ایجاد بسترهایی برای آموزش بهتر به دانش آموزان اظهار داشت: یکی از این بستر‌ها هماهنگی برنامه درسی با آموزه‌های موجود در خانواده و تربیت دانش‌آموزانی دین باور، بانشاط، بااراده، امیدوار، ‌متفکر، خلاق، نوآور است.

وی با اشاره به اینکه معلم در حفظ هویت دینی و ملی بسیار تاثیرگذار است، گفت: تربیت این نسل معلمی می‌خواهد که ضمن برخورداری از شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها دغدغه معیشت نداشته باشند و نگران امروز و فردای خود نباشند و  همچنین دارای انگیزه‌های روحی و روانی باشند.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح فعالیت ۲۰ ماهه اخیر آموزش و پرورش گفت: در ۲۰ماهه اخیر آموزش و پرورش با رویکرد کیفیت بخشی سیاستهایی را برای مدیریت بر این دستگاه اتخاذ کرده که یکی از این سیاست‌ها، ساماندهی نیروی انسانی است.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون فرهنگی نیاز به ساماندهی و بهسازی نیرو دارد و ما در ۲۰ ماهه اخیر در این راستا فعالیت هایی را انجام دادیم که نتایج موثری را هم نیز در پی داشته است.

فانی عنوان کرد: سیاست دوم ما تعالی مدیریت آموزشی و آموزشگاهی بوده، چرا که اعتقاد داریم مدارس باید از مدیران توانمند واختیارات لازم برخوردار شوند، سیاست سوم ما عملیاتی‌سازی بودجه آموزش و پرورش با هدف بهره وری بیشتر از اعتبارات و سیاست چهارم توسعه مشارکت‌های مردمی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش سیاست پنجم این دستگاه را مدرسه محوری وتمرکز زدایی عنوان کرد و گفت: هر سازمانی که متمرکز اداره شود خلاقیت کارکنان آن به حداقل می‌رسد و تمرکز زدایی موجب خلاقیت در آموزش و پرورش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار موجود در سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کردیم، اظهار داشت: سندتحول که از سال ۸۲ کلید خورد در سال ۹۱ به تصویب شورا رسید. این سند مبنای حرکت آموزش و پرورش است و ما با تعیین نقشه راه برای این سند یکی از مطالبات رهبری را توانستیم پاسخگو باشیم.

فانی ادامه داد: ما تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های مربوط به این سند را از سال ۹۴ تا ۹۹ پیش بینی کرده‌ایم و امیدوارم در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ به این سند توجه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مردم ما به نیکی دریافته‌اند که دست در دست مدیران آموزش و پرورش باید به تربیت فرزندان خود اهتمام ورزند، اظهار داشت: امروز بخشی از فعالیت آموزش و پرورش توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود و در سال ۹۴ این مسیر با شتاب بیشتر اما منطقی ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش بنا دارد با مدیریت منابع انسانی در جهت چابک سازی خود اقدام کند و نسبت به انجام اقداماتی که به تحصیل منابع مالی بیشتر برای کارکنان می‌انجامد، اهتمام ورزد.

فانی تصریح کرد: از دولت، نمایندگان مجلس، ائمه جماعات و کسانی که تریبون دارند انتظار می‌رود که این نهاد را آنگونه که هست، ببینند.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت در اسفند ۹۳ طرح رتبه بندی معلمان را به تصویب رساند و علاوه بر پیش بینی بودجه مصوب و اختصاص بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۴،  برای سال 95 نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر فعال شدن شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها و جذب بیشتر کمکهای خیرین مدرسه ساز را شاهد بودیم به طوری که بیش از ۲۰ درصد کلاس‌های درس در سال توسط خیرین آماده می‌شود و بنیاد برکت که از نهادهای ذیل دفتر رهبری است، قریب به ۹۰۰ واحد آموزشی را احداث کرده است.

فانی عنوان کرد: آموزش و پرورش در راهی که پیش رو دارد از شیوه‌های جلب مشارکت غیردولتی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی استفاده خواهد کرد. همچنین با توجه به معیارهای اسلامی در جذب استادان و دانشجویان مومن در دانشگاه و تدوین محتوای مبتنی بر نظام اسلامی که منجر به تربیت استادان شایسته می‌شود، اهتمام خواهد ورزید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار دانشجو معلم در قریب به ۱۰۰ پردیس در مرکز تربیت معلم مشغول به تحصیل هستند و اولین ورودی در مهر ۹۵ وارد دستگاه تعلیم و تربیت می‌شوند.

کد خبر : ۲۷۵۶۶۸