خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آیا «معلم بی کیفیت» در مدارس داریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۲۴۳

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: در مورد معلمانی که با استخدام از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و روش‌های دیگر جذب معلم بکارگیری شده اند، به صورت مستمر و همیشگی توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش، مدیران مناطق و گروه‌های آموزشی رصد و پایش می‌شوند تا کیفیت کار این افراد را بسنجیم.

«علی فرهادی» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی وزارتخانه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد احتمال وجود بی‌کیفیتی پنهان در عملکرد معلمان و تدابیری که برای این موضوع می‌توان اندیشید، اظهار کرد: آموزش و پرورش دستگاهی با بهره وری بسیار بالاست و ما معتقدیم جزو بهره ورترین دستگاه‌ها هستیم و معلمان نیز در بین نیروهای انسانی بیشترین بهره وری را در فعالیت‌های خود دارند. 

فرهادی در ادامه بیان کرد: ما بر این اساس می‌گوییم بهره وری معلمان از جنس بهره وری سطح بالاست که هر معلمی در طول روز حداقل ۶ تا ۷ ساعت فعالیت مستمر دارد. معلمان مدام در حال تدریس هستند، از دروس آزمون می‌گیرند و طرح درس‌های روز بعد خود را تهیه می‌کنند و به نوعی به واسطه شغلی که دارند باید همیشه خود را به روز کنند و با تازه‌ترین مطالب آموزشی سرکلاس درس حاضر شوند. به دلیل این نوع برنامه کاری برای معلمان است که قاطعانه می‌گوییم میزان بهره وری در آن‌ها بالاست. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع‌ عدم مهارت کافی یا بی‌کیفیتی پنهان در برخی معلمان اینطور گفت: شان آموزش، آموزش به صورت مداوم است؛ یعنی اگر معلمان از مجراهای درستی مانند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد باغ آموزش و پرورش شده باشند، حتما پایه‌های محکم‌تر و میوه‌های مثمرثمرتری دارند و ما خیال‌مان از کیفیت کار آن‌ها و خروجی خوبی که خواهند داشت راحت‌تر است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این دسته از معلمان خودشان نیز کمتر اذیت می‌شوند و از عملکرد خود راضی‌تر هستند و ما هم در خصوص کیفیت کار دانشجومعلمانی که از مجاری درست وارد حرفه معلمی شده‌اند، اطمینان خاطر بیشتری داریم. 

فرهادی در ادامه عنوان کرد: در مورد معلمانی که با استخدام از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و روش‌های دیگری که از آن طریق جذب معلم صورت گرفته است، بکارگیری شده اند، به صورت مستمر و همیشگی توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش، مدیران مناطق و گروه‌های آموزشی رصد و پایش می‌شوند تا کیفیت کار این افراد را بسنجیم و این پایشگران تعیین می‌کنند که معلمان به چه دوره‌های مهارت افزایی و توانمندسازی نیاز دارند و در چه زمینه‌هایی باید بیشتر تقویت شوند و ما براساس همین اعلام نیازها، دوره‌هایی را برای آن‌ها تعریف می‌کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: بیشترین دوره‌های ضمن خدمت در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، چرا که معتقدیم معلم باید مدام تقویت شود. 

فرهادی تاکید کرد: شاید بپرسید آیا یک معلم می‌تواند به نقطه‌ای برسد که دیگر نیاز به آموزش و تقویت نداشته باشد؟ از نظر ما پاسخ منفی است، چرا که ماهیت شغل معلمی اینطور نیست. ما حتی عملکرد بهترین معلمان را نیز باید به صورت دائمی پایش کنیم تا نقاط ضعف آن‌ها مشخص و به سرعت تقویت شود و بتوانیم به آن‌ها در مورد آنچه برای تدریس نیاز دارند آموزش‌های به روز ارائه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز