خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار پایتخت در گفت‌وگو با ایلنا:

تجدید روکش آسفالتِ تمام معابر پایتخت ۱۰ سال زمان می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۱۰۷

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در دوره کنونی مدیریت شهری، اکثر قریب به اتفاق تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح پایتخت، بر مبنای طرح جامع شبکه معابر شهر تهران احداث شده یا عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است.

«هادی حق‌بین»، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود توزیع حجم بالایی از آسفالت در معابر پایتخت طی دو سال گذشته، همچنان شاهد عیوب متعددی در روکش آسفالت بخش زیادی از معابر اصلی و حتی بزرگراه‌های تهران هستیم، توضیح داد: موضوع نگهداشت معابر و توزیع آسفالت در پایتخت دچار عقب‌ماندگی‌های چندین‌ساله است، در همین راستا از حدود یک سال و نیم قبل برنامه‌ریزی برای جبران این عقب‌ماندگی در زمان کوتاه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و برآن شدیم تا در حد توان، مشکل آسفالت معابر اصلی و فرعی پایتخت را حل کنیم. 

وی افزود: حجم عقب‌ماندگی‌ها در حوزه آسفالت‌ریزی در سطح شهر تهران آن‌قدر زیاد است که اگر بخواهیم با ظرفیتی که امسال کار کردیم، یک مرتبه کل روکش آسفالت معابر پایتخت را تجدید کنیم، حدود ۱۰ سال زمان خواهد برد؛ بنابراین برای دریافت بازدهی بالا از عملیات آسفالت‌ریزی، ابتدا معابر اصلی و فرعی پایتخت شامل معابر درجه یک، درجه دو و درجه سه را شناسایی و اولویت‌بندی کردیم و عملیات آسفالت‌ریزی را در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ براساس اولویت‌بندی‌های صورت‌گرفته، انجام دادیم و همین روند را در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهیم داد. 

حجم آسفالت‌ریزی شهرداری در ۱۴۰۲، سه برابر متوسط ۱۰ سال گذشته 

حق‌بین با بیان این که میانگین تولید و پخش آسفالت توسط شهرداری تهران طی ۱۰ سال گذشته، سالیانه حدود ۵۰۶ هزار تُن بوده است، اظهار داشت: امسال برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری تهران توانستیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام دهیم که این مقدار توزیع آسفالت، معادل سه برابر عملکرد متوسط سالیانه شهرداری در طول سال‌های گذشته بوده است. برای رسیدن به این رقم از توزیع آسفالت نیز در طول دو سال گذشته، دو کارخانه تولید آسفالت یعنی کارخانه شماره یک در غرب پایتخت و کارخانه شماره ۶ در شرق تهران را خریداری کردیم و اگر این دو کارخانه نبود، به این آمار دست پیدا نمی‌کردیم. 

معاون شهردار تهران تاکید کرد: توزیع گسترده آسفالت در سال گذشته و بخصوص در سال جاری توسط مدیریت شهری پایتخت براساس نوعی کار جهادی انجام شد و این روند را با جدیت بیشتری در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد. البته به دلیل حجم بالای عقب‌ماندگی‌های موجود در حوزه آسفالت‌ریزی از سال‌های گذشته، طبیعی است که همشهریان عزیز همچنان بابت نامناسب بودن وضعیت روکش آسفالت در برخی معابر پایتخت احساس نارضایتی داشته باشند، ما هم قبول داریم که هنوز میزان خرابی‌ها در معابر پایتخت زیاد است، اما اگر در سال آینده نیز بتوانیم با همین سرعت امسال کار کنیم، امیدواریم تا پایان ۱۴۰۳ سطح قابل توجهی از خرابی‌ها اصلاح شود. 

احداث تقاطع‌های غیرهمسطح براساس طرح جامع شبکه معابر تهران 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه‌های پایتخت در دوره کنونی مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: تمام تقاطعات غیرهمسطح بین بزرگراه‌های پایتخت که در دوه فعلی شهرداری عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته یا به سرانجام رسیده است، قبلا در طرح جامع شبکه معابر شهر تهران به تصویب رسیده و این‌طور نیست که شهرداری خارج از این طرح، برای احداث تقاطعات غیرهمسطح در سطح پایتخت اقدام خاصی انجام داده باشد. 

حق‌بین در عین حال خاطرنشان کرد: در موارد انگشت‌شمار، برخی تقاطع‌ها در دوره فعلی مدیریت شهری احداث شده یا در حال احداث است که ایجاد آن‌ها مطالبه مردمی بوده است، چراکه در گذشته احداث برخی بزرگراه‌ها موجب انفصال برخی محلات شده بود و اهالی آن محله‌ها درخواست داشتند که با ایجاد یک تقاطع، این انفصال از بین برود؛ به‌جز این موارد که بسیار معدود بوده، اکثر قریب به اتفاق تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح پایتخت، بر مبنای طرح جامع شبکه معابر شهر تهران احداث شده یا عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است. 

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به این که در بسیاری از پروژه‌های بزرگراهی که در سال‌های گذشته در سطح پایتخت اجرا شده، معارضان یا تاسیساتی وجود داشته است که مانع از ایجاد برخی تقاطع‌های غیرهمسطح مورد نیاز آن بزرگراه‌ها شده است، در این دوره از مدیریت شهری تلاش کردیم که معارضان مربوطه در پروژه‌های مختلف را برطرف کنیم و بتوانیم برای فراهم کردن دسترسی‌های بهتر شهروندان در شبکه بزرگراهی پایتخت، برنامه‌ریزی‌های لازم را به‌منظور احداث تقاطع‌های غیرهمسطح مختلف در سطح شهر انجام دهیم. 

اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح به کاهش ترافیک تهران کمک می‌کند 

حق‌بین با تاکید بر این که اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح به کاهش بار ترافیکی پایتخت کمک می‌کند، عنوان کرد: بسیاری از تقاطع‌هایی که در دوره کنونی مدیریت شهری احداث شده یا عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است، عملا جلوی طی برخی مسیرهای طولانی توسط شهروندان برای دسترسی‌های محلی یا دسترسی داشتن به نقاط مختلف شبکه بزرگراهی پایتخت را گرفته است و در نتیجه به کاهش مسافت طی‌شده توسط رانندگان در سطح شهر تهران و کاهش بار ترافیکی پایتخت کمک کرده است. 

وی در تصریح کرد: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح نه‌تنها مسیر شهروندان را کوتاه‌تر می‌کند، بلکه منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز نقش داشته باشد. همچنین با تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح، احتمال وقوع تصادفات نیز کاهش می‌یابد و احداث این تقاطع‌ها، در مجموع به روان‌سازی ترافیک در شبکه بزرگراهی پایتخت و مسیرهای دسترسی محلی مربوط به آن کمک خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز