خبرگزاری کار ایران

دانشگاه علامه‌طباطبائی و بنیاد سعدی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۵۰۱

دانشگاه علامه‌طباطبائی و بنیاد سعدی، به منظور هم‌افزایی در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، «عبدالله معتمدی»، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و «غلامعلی حدادعادل»، رئیس بنیاد سعدی در دهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با هدف استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربیات، به منظور گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. 

«برگزاری انواع دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی برای استادان و دانشجویان خارجی به صورت مشترک»، «برگزاری انواع دوره‌های آموزشی فصلی زبان فارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی برای استادان و دانشجویان خارجی به صورت مشترک»، «برگزاری انواع دوره‌های مهارت‌افزایی برای فارسی آموزان غیرایرانی به صورت مشترک»، «برگزاری دوره‌های مشترک فارسی‌آموزی و دانش‌افزایی برای دانشجویان خارجی مقیم ایران»، «اعزام مدرسان آموزش زبان فارسی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی و خارجی»، «کارشناسی، اجرا و ارزیابی طرح‌ها و تحقیقات دو طرف»، «تبادل تجربیات در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین»، «فراهم کردن موقعیت‌های ویژه جهت معرفی و گسترش زبان فارسی به سراسر جهان»، «تبادل محصولات کمک آموزشی اعم از فیلم، لوح فشرده، مجله، کتاب و…» و «تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه شناخت زبان، ادبیات و فرهنگ کشورها» برخی از محورهای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی این تفاهم‌نامه است. 

معتمدی در این گردهمایی ضمن تبریک دهه فجر گفت: خود را مدیون نهضت انقلاب اسلامی می‌دانیم. 

وی ادامه داد: امروز تقاضا برای یادگیری زبان فارسی نسبت به گذشته بیشتر شده است و یکی از دلایل این مسئله، انقلاب اسلامی است زیرا این انقلاب ادبیاتی خلق کرد که گنجینه معرفتی بزرگی است و دنیا طالب آن است؛ ضمن اینکه در ادبیات فارسی معارف بسیاری از شاعران و بزرگان و علما داریم که ارمغان بزرگی برای بشریت هستند. 

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی عنوان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه فرصتی فراهم شد که این دانشگاه خدمت بیشتری به زبان فارسی کند و البته تلاش می‌کنیم که این خدمت را گسترش دهیم. 

وی با بیان اینکه امروز مسئله جهان، علوم انسانی، روابط اجتماعی و علوم اجتماعی است نه تکنولوژی، ادامه داد: در کشور نیاز داریم که به این علوم توجه کنیم تا فضای زیست سالم را برای همگان فراهم شود. 

حدادعادل نیز در این گردهمایی اظهار کرد: به وجود آمدن موسساتی مانند بنیاد سعدی از برکات همدلی، آزادی و انقلاب اسلامی است. اقتدار هر کشوری متناسب با میزان نفوذ آن کشور در خارج از مرزهای آن است. در دنیای امروز یکی از قدرت‌های کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس، رواج زبان انگلیسی است. 

وی با بیان اینکه زبان فارسی یک امتحان بسیار موفقی را در طول تاریخ پشت سر گذاشته است، گفت: این زبان به جاهای بسیار دوردستی رفته است. 

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه بنا داریم تا جایی که امکان دارد، در آموزش فارسی تصدی‌گری نکنیم، گفت: موسسات خصوصی و دولتی اعم از دانشگاه‌ها که در آموزش زبان فارسی فعال هستند کار خود را باید انجام دهند و سعی ما این هست که بنیاد سعدی در طول و نه در عرض موسسات فعال باشد. 

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های گسترش زبان فارسی نیز فراهم شود، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها تالیف کتاب است و امروز مشاهده می‌کنید که در سراسر دنیا کتاب‌های بنیاد سعدی گسترش پیدا کرده است. ما باید تدوین استانداردها برای زیرساخت آموزشی را نیز در نظر بگیریم. ما فارسی‌آموزی را استاندارد کرده و امتحان بسندگی در دنیا برقرار کردیم و متر و معیاری برای فارسی آموزی طراحی کردیم. طراحی انواع نرم‌افزار و ورود به فضای مجازی نیز از دیگر کارهایی بود که در بنیاد سعدی انجام شد که در دوران کرونا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. 

گفتنی است مدت زمان این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت ۵ سال تعیین شده و در صورت تمایل دو طرف، قابل تمدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز