خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

"مدیران مدارس" موظف به شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۱۰۴

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری گفت: ماده ۴۷ در آیین نامه اجرایی مدرسه مشخص کرده که هر مدیر نسبت به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام کنند ضمن اینکه لازم است علل و عوامل بازماندگی از تحصیل نیز در سامانه سیدا مشخص شود.

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد معضل بازماندگی از تحصیل در بین دانش آموزان توضیح داد: در بحث بازماندگی از تحصیل سال گذشته طرحی را آغاز کردیم که یکی از مسائل سنوات قبل را حل کرد و آن دسترسی مدیر مدرسه به اطلاعات مرتبط با دانش آموزان است. 

سلطانیان افزود: پیش از این مدیر مدرسه نمی‌دانست که در محدوده خودش دانش آموزانی که از مدرسه خارج شده‌اند آیا در مدرسه دیگری ثبت نام کرده‌اند یا خیر؟ 

او اظهار کرد: سال قبل در سامانه سیدا امکاناتی برای مدیر مدرسه فراهم شد و مدیر می‌تواند بررسی کند چه تعداد از دانش آموزانی که در مدرسه او تحصیل می‌کنند یا در آن منطقه زندگی می‌کنند، بازمانده از تحصیل هستند. 

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری اضافه کرد: برای این موارد، مدیر مدرسه، پیگیری کننده تعیین می‌کند و در سامانه نیز مشخص می‌کند که چه شخصی پیگیری کننده وضعیت دانش آموز است، چرا که ماده ۴۷ در آیین نامه اجرایی مدرسه مشخص کرده که هر مدیر نسبت به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام کنند  ضمن اینکه لازم است علل و عوامل بازماندگی از تحصیل نیز در سامانه سیدا مشخص شود. 

سلطانیان تاکید کرد: یک زمانی ممکن است مدیر مدرسه دست به شناسایی بازماندگان بزند و بررسی کند که آیا ورود به مسئله یک بازمانده از تحصیل در حیطه اختیارات او هست؟ مثلا دانش آموزی یکی دو سال قبل ترک تحصیل کرده و مدیر از این موضوع با خبر شده و می‌خواهد او را به کلاس درس برگرداند. 

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری بیان کرد: در چنین شرایطی مدیر می‌تواند برای دانش آموز کلاس‌های فوق برنامه برگزار کند و سطح او را به سایر دانش آموزان برساند.البته گاهی علت بازماندگی از تحصیل یک دانش آموز موارد دیگری است؛ دانش آموز در سن ۱۶ سالگی است، ولی آخرین مدرک تحصیلی وی مربوط به کلاس ششم ابتدایی می‌شود! 

او اظهار کرد: مدیر دبیرستان در خصوص این فرد نمی‌تواند کاری کند و فقط می‌تواند دانش آموز بازمانده از تحصیل را به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی کند و اداره نیز بر اساس آخرین مدرک تحصیلی چنین فردی، او را به مدارس شبانه، نهضت سوادآموزی و مراکزی که می‌توانند به چنین فردی خدمات آموزشی بدهند، معرفی می‌کند. 

سلطانیان بیان کرد: در واقع مدیران نقش بسیار مهمی در زمینه دانش آموزان بازمانده از تحصیل برعهده دارند و حتی در سامانه نیز علت بازماندگی افراد از تحصیل را مشخص می‌کنند، فرض کنید در یک منطقه علت بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان شاغل بودن، معلولیت، ازدواج زودهنگام، دسترسی سخت به مدرسه و... است که در چنین مواردی راهکارهایی وجود دارد و مثلا می‌توان از آموزش‌های غیرحضوری استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز