خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مطرح کرد:

مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه‌ای ندارند/ ۷۰ درصد رتبه‌های تک رقمی و ۷۰ درصد رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سمپادی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۳۷۶

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: بودجه سمپاد ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این بودجه برای برنامه‌های ملی و حقوق کارکنان است و به مدارس سمپاد نمی‌رسد مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه‌ای ندارند حتی سرانه‌ای که مدارس دولتی دریافت می‌کنند را هم ندارند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، «الهام یاوری»، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره سمپاد گفت: سمپاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان جایی برای تربیت نیروهای اثرگذار برای کشور است و تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی و ارتباط شبکه‌ای افراد به حداکثر ظرفیت خود برسند و در کشور اثرگذار شوند امروزه افتخار می‌کنیم که سمپادی‌ها دارند بار کشور را به دوش می‌کشند. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: در مدارس سمپاد بیش‌تر از ۱۲۰ هزار نفر دانش آموز داریم که در پایه هفتم تا دوازدهم تحصیل می‌کنند این در حالی است کل دانش‌آموزان پایه هفتم تا دوازدهم کشور ۸ میلیون نفر است. 

یاوری درباره بودجه سمپاد تصریح کرد: در سال گذشته بودجه سمپاد ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این بودجه برای برنامه‌های ملی و حقوق کارکنان است و به مدارس سمپاد نمی‌رسد مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه‌ای ندارند حتی سرانه‌ای که مدارس دولتی دریافت می‌کنند را هم ندارند. 

وی با اشاره به مصوبه مهم دولت در خصوص معافیت پرداخت شهریه برای دهک‌های پایین درآمدی در سمپاد اظهار کرد: مصوب شده است که چهار دهک اول دانش‌آموزان سمپاد که از خانواده‌هایی با دهک درآمدی پایین هستند از پرداخت شهریه معاف شوند. البته هنوز انجام نشده اما کار بسیار خوبی است و امسال چون بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده قرار شد بودجه این کار هدیه‌ای از سمت رئیس جمهور باشد البته قبلا هم به این دهک‌های تخفیف‌های زیادی داده می‌شد، اما معافیت از پرداخت کار بسیار بزرگی است. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان می‌گوید: سمپاد کارهای زیادی برای بدنه آموزش و پرورش می‌کند ۷۰ درصد رتبه‌های تک رقمی کنکور و ۷۰ درصد رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سمپادی هستند و همچنین اینکه سال‌های گذشته رتبه‌های تک رقمی کنکور از یاسوج، بروجن، نیشابور، گرگان و سبزوار داشتیم این موضوع از این جهت مهم است که باعث مرکززدایی شده دانش‌آموزان‌های همه مناطق کشور امیدوار می‌شوند که بتوانند موفق شوند و این موضوع کمک جدی است که سمپاد برای برقراری عدالت آموزشی انجام می‌دهد. 

یاوری درباره نحو ورود به سمپاد خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در هر پایه از مدارس سمپاد حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز داریم که از این تعداد حدود ۱۸/۵ درصد از دوره اول متوسطه به سمپاد می‌پیوند و آزمون هوش می‌دهند و حدود ۱۱/۵ درصد در دوره دوم و با آزمون استعداد تحصیلی و تحلیلی وارد می‌شوند. در سمپاد یک دوره شش‌ساله پیوسته تربیتی طراحی شده است و آمارها نشان می‌دهد آن‌هایی که از دوره اول می‌آیند موفق‌تر هستند و آی کیو آن‌هایی که در پایه ششم پذیرفته می‌شود ۱۰ نمره بالاتر از سایرین است. 

وی افزود: در چند سال گذشته ثبت نام کمیته‌امدادی‌ها را در آزمون سمپاد رایگان کردیم و برنامه تلویزیونی هوش‌یار را برای آموزش درس و تست‌زنی طراحی کردیم و با این تمهیدات ۳۰ درصد حضور کمیته‌امدادی را در آزمون سمپاد افزایش دادیم. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایان با ذکر این نکته که تعداد ورودی‌های دختر و پسر به مدارس سمپاد برابر است و تبعیض جنسیتی وجود ندارد گفت. بزرگ‌ترین مشکل مدارس سمپاد این است که توجه جدی به آن نمی‌شود و اگر نگاه راهبردی به آن شود به نتیجه می‌رسیم. 

روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: عدالت جزء مبانی ساختاری انقلاب اسلامی است و یکی از قسمت‌های تحقق عدالت در جامعه، عدالت در آموزش است، مفهوم عدالت آمورشی مساوات نیست بلکه پرورش استعدادها و دسترسی آموزش است. عدالت آموزشی یعنی همه دسترسی به آموزش داشته باشند و بتوانند با امکاناتی که در اختیارشان گذاشته می‌شود استعدادهایشان را شکوفا کنند و البته استعداد صرفا در حوزه یک درس و رشته خاص نیست استعداد ممکن است در رشته‌ها و منطقه‌های مختلف باشد و سمپاد به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به اهدافشان برسند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در حال حاضر افزایش تعداد مدارس سمپاد در کشور خوب بوده است و رشد داشته تصریح کرد. درصد زیادی از قبولی‌های کنکور از سمپاد است اگر به دنبال عدالت هستیم باید به دنبال توزیع جمعیتی مدارس سمپاد باشیم برای مثال در سمنان ۷ درصد دانش‌آموزان عضو سمپاد هستند در سیستان و بلوچستان ۱/۸ درصد دانش‌آموزان عضو سمپاد هستند پس باید به توزیع مدارس سمپاد توجه کنیم چرا که نسبت این نوع مدارس به جمعیت در همه نقاط کشور یکسان نیست. 

متفکر آزاد با بیان اینکه برای تحقق عدالت آموزشی باید کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد می‌گوید: باید کاری کنیم که پذیرش در دانشگاه‌ها فقط از مدارس سمپاد نباشد و دانش‌آموزان مدارس دولتی ترازی از آموزش را ببینند که بتوانند در دانشگاه‌ها با رتبه خوب قبول شوند. اگر در ذهن همه مدارس دولتی برابر با بی‌کیفیتی باشد این مفهوم نهادینه می‌شود که فقط هر کس که پول دارد موفق می‌شود و آن‌هایی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند به جایی نمی‌رسند پس کیفیت مدارس دولتی باید افزایش پیدا کند تا مشکل حل شود. 

وی با اشاره به برنامه هفتم افزود: تکلیف دولت است که پرونده شخصی و الکترونیکی برای همه دانش‌آموزان در نظر بگیرد تا استعدادها شناسایی و رصد شوند همچنین تعداد آزمون‌های نهایی حداقل به چهار آزمون برسد و سوابق تحصیلی هم محاسبه شود. همچنین در نظر داریم اندیشکده‌های علوم انسانی را گسترش دهیم و از طرفیت خروجی‌های علوم انسانی استفاده کنیم. 

او درباره راهکارهای کمک به مدارس سمپاد بیان کرد: در کشور با دو مقوله حکمرانی علم و حکمرانی علمی روبه رو هستیم که به هم مربوط هستند در حال حاضر درگیر حکمرانی علم هستیم. باید بسته حمایتی از نخبگان در کشور در نظر گرفته شود البته حمایت فقط مادی نیست دومین نکته در نظر گرفتن راهکاری برای گسترش تاسیس مدارس سمپاد در استان‌هاست و همچنین اینکه باید به دنبال راهی باشیم تا آموزش و پرورش نحوه شکوفایی استعدادهای کشور را به مجلس ارائه داد و از دانش‌آموختگان سمپاد در روند آموزش استفاده شود. 

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره ورود متقلبین کنکور گفت: حدود هزار نفر مشکوک تقلب بودند و این زمانی به آن‌ها اعلام شد که وارد دانشگاه شده بودند و کمیته اصل نود وارد شد و اعلام کرد که این افراد وارد دانشگاه شدند و تقلب آن‌ها ثابت نشده است. 

ایمان افتخاری عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدالت آموزشی یعنی هر جایی که استعداد وجود دارد آن استعداد به شکوفایی برسد. افق دید ما در مسئله عدالت آموزشی این است که هر استعدادی که در کشور وجود دارد به ثمر برسد سازمان ملی پرورش استعداد درخشان سازمانی برای پرورش استعداد درخشان است اما باید به این نکته توجه کرد که تنها راه رسیدگی به استعدادها مدارس سمپاد نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارد که روش‌های دیگر پرورش استعداد استفاده شود چراکه راه‌های متنوعی در این زمینه وجود دارد. 

افتخاری با ارائه آمار و ارقامی توضیح داد: ۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه مربوط به دهک دهم (ثروت‌مند) درآمدی است و وضعیت ورودی کنکور از هفت دهک اول درآمدی بسیار بد و نامطلوب است و امیدواریم با وضعیت جدیدی که در نظر گرفتیم که معدل‌های دوره دوم متوسطه هم در رتبه کنکور محاسبه شود امکان بیش‌تر قبولی به دهک‌های پایین درآمدی و استان‌ها می‌دهیم. 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در روند آموزش نباید فقط به فعالیت‌های علمی و فناورانه توجه کرد باید به فعالیت‌های تعلیم و تربیت هم توجه کرد امروزه بزرگ‌ترین دستاورد سمپاد این است که از چرخه تعلیم و تربیت پویا استفاده کرده چرا که فارغ‌التحصیلان این مدارس احساس مسئولیت می‌کنند و با وجود مسائلی که وجود دارد برمی‌گردند و به کوچک‌ت‌ها کمک می‌کنند و این روند باید در کل نظام آموزش و پرورش تسری پیدا کند و با این کار بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش رفع می‌شود. 

افتخاری معلم را رکن مهم فرآیند تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: رکن مهمی به نام معلم وجود دارد که باید به آن توجه شود نوع اثرگذاری سمپاد برای نگه‌داشت معلم‌هایش بسیار محدود بوده و این مسئله نیاز به قاعده‌گذاری دارد و باید مسیری برای انتخاب معلمین ویژه و نگه داشتن آن‌ها در سمپاد در نظر گرفته شود. 

او درباره موضوع ورود متقلبین کنکور و مسائل سازمان سنجش خاطر نشان کرد: رویه‌ای که الان سازمان سنجش در پیش گرفته برای جلوگیری از این است که اتفاقات مشابه‌ای نیفتد و امسال هم این موارد باید تعیین تکلیف می‌شدند و بعد مراحل ثبت نام در دانشگاه را انجام می‌دادند مواردی که مشکوک به تقلب هستند ابتدا باید شک و شبهه تقلب برطرف شود و بعد در دانشگاه ثبت نام کنند یا باید قانون مجلس تغییر جزئی پیدا کند که اگر دانش آموز وارد دانشگاه شده بود و ثابت شد که تقلب کرده از دانشگاه خارج شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز