خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم:

استاندارد خاصی در محتواهای آموزش زبان فارسی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۵۸۴

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: مرجعیت علمی و گسترش زبان فارسی تا ۵۰ سال آینده امری مهم است و در این دو زمینه باید اقدامات اساسی انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «هاشم داداش‌پور» معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در گردهمایی روسای مراکز زبان دانشگاه‌های سراسرکشور که صبح امروز سوم خردادماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به اهمیت گسترش زبان فارسی در حوزه‌های آکادمیک و علمی و در بین توده‌های مردمی بیان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی ایران تعداد مراکز آموزش زبان فارسی سه مرکز بود که مربوط به قزوین و تهران و موسسه جامع المصطفی می‌شد، البته ممکن بود برخی اقدامات غیر رسمی از سوی دانشگاه‌های کشور هم انجام شده باشد اما رسمی نبودند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در گذشته حدود ۱۴ هزار دانشجوی خارجی داشتیم که نیازی به گسترش زبان فارسی حس نمی‌شد، اما امروز باید جوابگوی زمان حال و آینده باشیم و هم اکنون برای این دو زمان برنامه ریزی کنیم. مرجعیت علمی و گسترش زبان فارسی تا ۵۰ سال آینده امری مهم است و در این دو زمینه باید اقدامات اساسی انجام دهیم و زمان زیادی نداریم هر چند در بحث‌های راهبردی باید افق‌های گسترده‌ای را در نظر بگیریم و با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی بین المللی داریم بنابراین در یک بازه زمانی سه تا چهار سال آینده باید این تعداد به ۲۵۰ هزار نفر برسد که این امر گسترش مراکز زبان فارسی را می‌طلبد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ دانشگاه وزارت علوم داریم که مجوز دانشجوی خارجی دارند و با وزارت بهداشت به ۱۷۰ هزار عدد می‌رسند و دانشگاه‌های غیر دولتی و پیام نور هم در این زمینه منتظر جذب مجوز هستند، اما نباید این مجوز جذب به همه دانشگاه‌ها داده شود بلکه باید برخی معیارها را تعریف کنیم و زیرساخت‌های دانشگاه‌ها را برای تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی جدی بگیریم.

داداش‌پور گفت: از طریق استادان زبان فارسی می‌توانیم زبان فارسی را به دانشجویان دانشگاه‌های خارجی در کشور خودشان آموزش دهیم و بنیاد سعدی باید گسترش زبان فارسی در حوزه‌های علمی و آکادمیک را جدی بگیرد که این موضوع برای ما حائز اهمیت است و اگر بخواهیم دانشجوی خارجی در ایران معطل نشود باید آموزش مجازی زبان فارسی را جدی بگیریم. آموزش مجازی زبان فارسی از موضوعات دیگر است که در آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی کمک می‌کند.

او در ادامه گفت: دانشجویان بین‌المللی بین ۶ تا ۹ ماه وارد فرایند یادگیری زبان فارسی می‌شوند. برای اینکه دانشجو احساس نکند وقتش از دست رفته می‌توان آموزش مجازی زبان فارسی را قبل از ورود آن‌ها به ایران به شکل مجازی آغاز کرد.

داداش‌پور افزود: آموزش زبان فارسی برای همین بود. دانشجو به محض ورود به ایران در واقع باید هم متقاضی تحصیل هم متقاضی یادگیری زبان فارسی باشد. اما باید وقت دانشجویان را مدیریت کنیم و قبل از اینکه به ایران بیابند امکان یادگیری زبان فارسی برایشان فراهم شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: دانشجوی بین‌المللی ممکن است زمانی که وارد کشور ما شود که فصل آموزشی نیست  نباید معطل بماند و مرکز آموزش زبان فارسی مجازی و حضوری می‌توانند فعالیت کنند و حتی می‌توانیم متقاضیانی از همه جای دنیا داشته باشیم که مجازی فارسی یاد بگیرند.

او افزود: عمر مراکز آموزش زبان فارسی ما زیاد نیست. در مقایسه با آموزش زبان‌های دیگر مانند آیلتس ما سابقه کمتری داریم و استاندارد خاصی برای آموزش زبان فارسی وجود ندارد. لازم است آموزش زبان فارسی را استاندارد شده در مراکز آموزش زبان فارسی برگزار کنیم.

داداش‌پور عنوان کرد: طبیعتا موسسات آموزش عالی و آموزش زبان فارسی که عمری طولانی‌تر دارند بهتر از مراکز آموزش زبان فارسی هستند که تازه متولد شده اند. باید فرایند رشد این مراکز را کوتاه کرد. اگر بتوانیم زبان فارسی را به صورت استاندارد شده تبدیل کنیم توسعه و گسترش زبان فارسی استاندارد شده امکان تولد در فضاهای مختلف پیدا می‌کند.

معاون وزیر علوم در ادامه بیان کرد: به تعداد مراکز آموزش زبان فارسی کتاب‌هایی تولید کرده‌ایم که بر اساس استاندارد خاصی محتواهای آن تولید نشده است. باید به معیار درستی در آموزش زبان فارسی برسیم و تضمین شده است که اگر کسی بر اساس استاندارد تعریف شده عمل کند در دوره کوتاه‌تری می‌تواند به تسلط خوبی در یادگیری زبان فارسی دست یابد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: به برخی مراکز آموزش زبان فارسی که مراجعه کردم دیدم هرکدام چند جلد کتاب آموزش زبان فارسی تولید کرده‌اند و هر موسسه‌ای بر اساس کتابی که خودش تولید کرده یا کتابی که قبولش داشته آموزش می‌دهد. در این حالت ما چقدر امکان یادگیری را حداکثری کرده ایم؟

معاون وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: جمعیت دانشجویی زیادی به ما مراجعه می‌کنند و از طرفی ما می‌خواهیم بخش بورسیه را گسترده کنیم، اما ما چقدر حق داریم دانشجویی را در مرکز آموزش زبان فارسی نگه داریم تا فارسی یاد بگیرد و بعد به دانشگاهش برگردد و به زبان فارسی مسلط شود و مهارت علمی رشته‌اش را بیاموزد؟

رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: هرچقدر مسیر آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بین‌المللی سریع و کوتاه‌تر باشد و مرکز آموزش زبان فارسی کیفیت بهتری داشته باشد یعنی بهتر عمل کرده اند. باید ببینیم کدام مراکز آموزش زبان فارسی ما امروز بالغ هستند و براساس ساعت و محتوای استاندارد درس می‌دهند.

او افزود: شاید از بین ۳۵ مرکز زبان فارسی برخی هم پاسخگوی آموزش زبان فارسی به صورت کلی هم تخصصی باشند. صرفا یاد دادن زبان فارسی که واقعا یک تخصص است، کافی نیست. ما در مناطق جغرافیایی مختلف باید مرکز زبان‌های مطمئن داشته باشیم یعنی دانشجوی خارجی اگر قرار است مثلا در دانشگاهی در شیراز درس بخواند، نباید مجبور باشیم دانشجوی خارجی را به مرکز آموزش زبان فارسی مثلا در شهر قزوین بفرستیم. در این حالت دانشجوی خارجی که تازه با محیط قزوین و زندگی در آنجا آشنا شده دوباره پس از طی کردن دوره آموزش زبان فارسی برای تحصیل آکادمیک خود به شیراز برگردد و این روند شاید برای او مشکلاتی ایجاد کند و اذیت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز