خبرگزاری کار ایران

سروری در نشست خبری:

طرح سوال از زاکانی مطرح نشده است/ مدیریت شهری در دوره فعلی عملکرد درخشانی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۷۴۱

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این که با تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری، شوراها از شورای شهرداری‌ها به شورای شهرها تغییر رویکرد خواهند داد، گفت: مطرح شدن طرح سوال از شهردار تهران روند قانونی خاص خود را دارد که چنین روندی اصلا طی نشده است، بلکه خانم نجفی سوالی از شهردار تهران داشتند که تا کنون پاسخ آن را نگرفته بودند و قرار شد آقای چمران در نامه‌نگاری با شهرداری تهران، موضوع را مطرح کنند تا پیگیری‌ها از این طریق انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها و نایب‌رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری امروز خود با تاکید بر این که نظام شورایی کشور حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت است، گفت: مهمترین تجلی نظام جمهوری اسلامی در نظام شورایی است که افراد از سطح روستا، بخش، شهر، استان و شورای عالی استان‌ها مسئولیت نمایندگی مردم کشور را به عهده می‌گیرند.

وی با بیان این که در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان اصلی در امور کشور معرفی شده است، عنوان کرد: ما فاصله جدی با این مطالبه و حق قانونی مردم داریم؛ لذا اگر هر حرکتی در جهت تصمیم گیری و تصمیم سازی شوراها شکل بگیرد مداخله مردم در امور پررنگ تر خواهد شد.

حضور ۱۲۶ هزار نفر در شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور 

 او گفت: پیش از این نظام شورایی جلوه تشریفاتی به خود گرفته بود و در حوزه مسئولیت‌های قانونی ورود جدی نداشت، ولی ما در این دو سال تلاش کردیم شورای عالی استان‌ها را به سطح قابل قبولی از مطالبات قانونی برسانیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ما در طول این دو سال سه جلسه با رئیس‌جمهور داشتیم و همچنین جلساتی را با معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و تعدادی از وزرا داشتیم و اصل کلی ما در این جلسات نیز این بود که هیچ جلسه با تشریفات و تبلیغات برگزار نشود و برای ما اثرگذاری جلسات در استیفای قانونی اهمیت داشت که در همین راستا هشت دستور صریح از سوی رئیس جمهور در مسیر فعالیت‌های شوراها صادر شد.

وی با بیان این که با تصویب برنامه هفتم توسعه در هیئت دولت دورنمای بسیار مناسبی را در مدیریت شهری کشور خواهیم داشت، گفت: باید آیین‌نامه‌ای در خصوص نحوه ارسال بودجه به مجلس تعیین می‌شد و نقطه نظرات شورای عالی استان‌ها در قانون از مواردی بود که باید به اجرا می‌رسید.

نماینده شورای عالی استان‌ها در شورای عالی شهرسازی حضور می‌یابد 

سروری با بیان این که نمی‌توانیم با ظرفیت‌های ساختاری موجود به اهداف خود در شورای عالی استان‌ها دست پیدا کنیم، اظهار داشت: در جلسه با سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص ساختار نظام شورایی به تفاهم رسیدیم تا یک نظام طولی در این مسیر شکل بگیرد و پیوستگی بین مجموعه‌ها ایجاد شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وزیر راه پذیرفته است که نماینده‌ای از شورای عالی استان‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی حضور داشته باشد که قبل از این چنین چیزی وجود نداشت.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه بیشتر ساختمان‌های شورای عالی استان‌ها و اغلب شوراهای و روستا اجاره‌ای است؛ لذا وزیر راه و شهرسازی این موضوع را ابلاغ کرد که زمین‌هایی در بخش‌ها و شهرهای مختلف برای شوراها در نظر گرفته شود.

اعضای شورای عالی استان‌ها در شوراهای برنامه‌ریزی شرکت می‌کنند 

سروری با بیان این که وقتی قانون اساسی می‌گوید شوراها از ارکان کشور هستند، قابل تاسف بود که ما نماینده‌ای در شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها نداشته باشیم، گفت: با ابلاغ رئیس‌جمهور قرار شده است که از این به بعد اعضای شورای عالی استان‌ها در شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها شرکت کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته به دنبال برقراری تعاملات شورای عالی استان‌ها با دولت و مجلس، تصریح کرد: جلسات ما تشریفاتی نیست و معتقدیم که نباید تبلیغات کنیم و تنها بگوییم شورای عالی استانها وجود دارد.

عجله دولت و مجلس برای تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری

سروری با بیان این که مجلس و دولت نیز مانند شورای عالی استان‌ها برای تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری عجله دارند، یادآور شد: ما نیز باید توان‌یابی کنیم؛ چراکه کلید حل مسئله تشکیل کمیته‌های توان‌یاب و رفع دغدغه‌های دولت برای واگذاری اختیارات به شوراها است که با تشکیل این کمیته‌های مشترک بین شوراها و دولت به نتیجه خواهد رسید. در این زمینه خوشبختانه طرحی را تهیه کرده‌ایم که به صحن مجلس رسیده است، اما به کمیسیون بازگردانده‌ایم تا ایرادات آن رفع، طرح نهایی و سپس ارائه شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: در حال حاضر شوراهای شهر بیشتر شورای شهرداری‌ها هستند، نه شورای شهر و این زیبنده نظام شورایی کشور نیست، ولی امیدواریم با تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری شوراها، شورای شهر شوند.

برنامه‌ریزی برای تامین ۴۰ هزار مسکن ویژه آتش‌نشانان پایتخت 

نایب‌رئیس شورای شهر تهران به مشکلات مربوط به مسکن آتش‌نشانان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت حل این مشکل در اختیار شورای عالی استان‌ها نیست، اما در تهران، شهرداری اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و ما سهمی را که در تعاملات با دستگاه‌های مختلف داریم، تقبل کردیم و برای ۴۰۰ هزار واحد تفاهم‌نامه منعقد کردیم که ۴۰ هزار واحد نهایی شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به وجود اختلاف جدی بین شهرها و روستاها بر سر موضوع حریم گفت: ما در شهرها و روستاها با مشکل حریم روبه‌رو هستیم، روستاها معتقدند که باید حریم داشته باشند و برای آنها موضوع اساسی به شمار می‌رود و از طرفی حوزه تنفسی شهرها نیز حریم است که در همین مسیر اختلاف جدی بین شهرها و روستاها به‌ویژه در شهرهای بزرگ وجود دارد. ما اعلام کردیم که باید بررسی جدی صورت بگیرد و در تهران نیز بررسی کارگروهی انجام شود و پیشنهادات ارائه شود.

وی با بیان این که در تهران نیز باید در خصوص موضوع حریم بررسی کارگروهی انجام شود و پیشنهادات ارائه شود، خاطرنشان کرد: قرار است بررسی موضوعات مربوط به حریم شهر تهران در قالب یک کارگروه جمع‌بندی شود و ما نیز در حال جمع‌آوری نقطه نظرات هستیم تا موضوع را در شورای عالی استان‌ها به نتیجه برسانیم.

اختلاف نظرها در شورای شهر تهران بر کیفیت‌ تصمیمات تاثیر مثبت دارد

سروری همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر تهران اظهار داشت: نگاه به شوراها باید با نگاه به دستگاه‌های دولتی متفاوت باشد، زیرا در شوراها همه اعضا نماینده مردم هستند و رویکرد سلسله‌مراتبی وجود ندارد، بنابراین هرکسی می‌تواند نظر خودش را داشته باشد و همین مساله اختلاف نظرهایی را به وجود می‌آورد و ذات شورا همین است. اما این چالش‌ها همیشه بد نیست و به کیفیت‌بخشی تصمیمات کمک می‌کند.

نایب‌رئیس پارلمان شهری پایتخت ادامه داد: شورای شهر تهران یک رئیس دارد و آن هم آقای چمران است و همه ما زیر پرچم ایشان فعالیت می‌کنیم، اختلاف نظرها نیز به دغدغه‌های اعضای شورا براساس تخصص و سابقه آنها در مدیریت شهری بازمی‌گردد، ولی همه ما خارج از صحن شورا، روابط گرم و رفاقت نزدیکی داریم. اختلاف نظرهایی هم که در صحن ایجاد می‌شود، طبیعی است و در شورا همه حق دارند اظهار نظر کنند و وظیفه نظارتی خود را انجام دهند.

وی با بیان این که در عین وجود اختلاف نظرها، شورا و شهرداری مسیر خدمت‌رسانی به مردم را در پیش گرفته‌اند و مدیریت شهری در دوره فعلی عملکرد درخشانی دارد، اظهار داشت: ما تضارب آرا را مثبت می‌دانیم، صحنه شوراها همواره صحنه چالش‌های جدی است، اما مدیریت آن باید به کیفیت‌بخشی در خدمات رسانی به مردم منجر شود. 

بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی شورای عالی استان‌ها  

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بودجه شورای عالی استان‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به حضور نیروی انسانی حقوق‌بگیر شورای عالی در مراکز استان‌ها، این بودجه کفاف مسئولیت‌ها را نمی‌دهد، اما در مجموع رو به رشد است.

سروری با تاکید بر این که یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات کشور، راه‌اندازی سامانه‌های شفافیت است، تصریح کرد: هرچه مردم بیشتر در جریان امور قرار بگیرند و مدیریت شیشه‌ای را ببینند، از درصد قابل ملاحظه‌ای از تخلفات جلوگیری خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شفافیت در مدیریت شهری را در سراسر کشور به ثمر برسانیم. به دنبال این هستیم که به یک مدل پویا در این زمینه برسیم.

سامانه ثبت مصوبات شورای عالی استان‌ها به‌زودی رونمایی می‌شود

سروری همچنین از راه‌اندازی سامانه ثبت مصوبات شورای عالی استان‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در اولین اقدام سامانه مصوبات شورای عالی راه‌اندازی شده که رونمایی خواهد شد و در کل کشور نیز این سامانه را به شکل یک پروژه دنبال می‌کنیم تا هرکسی به دنبال مصوبات شوراهای شهر و روستا در کل کشور است، بتواند در این سامانه به آن دسترسی پیدا کند. در حال حاضر این سامانه برای تهران تکمیل شده است و شهر تبریز نیز در حال تکمیل موارد مربوطه هستند و این موضوع در دیگر کلانشهرها نیز پیگیری می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره مطرح شدن طرح سوال از شهردار تهران در شورای شهر گفت: مطرح شدن طرح سوال روند قانونی خاص خود را دارد که چنین روندی اصلا طی نشده است، بلکه خانم نجفی سوالی از شهردار تهران داشتند که تا کنون پاسخ آن را نگرفته بودند و قرار شد آقای چمران در نامه‌نگاری با شهرداری تهران، موضوع را مطرح کنند تا پیگیری‌ها از این طریق انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز