خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم پیوست بحران در ساختمان‌ها و پروژه‌های ملی/ضرورت افزایش ضریب نفوذ بیمه کشاورزی درحوادث

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۲۵۱

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای در حوزه کشاورزی انجام شود، گفت: ما پیگیر هستیم که ساختمان‌ها به ویژه پروژه‌های ملی پیوست بحران داشته باشند بحران یک موضوع ملی و اجتماعی است و باید همه توجه داشته باشند.

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها براساس این سند گفت: مطابق ماده ۴ قانون مدیریت بحران سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور با رویکرد پیشگیری تدوین و تصویب شده است که بخش عمده این سند پاسخ و مقابله با بحران است و همچنین بازسازی و بازتوانی از اهداف مهم آن است.

وی ادامه داد: در بحث بازتوانی و بازسازی ما بازتوانی اقتصادی را نیز اضافه کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در اصلاح قانون این را هم بیاوریم چراکه وقتی در جایی سیل یا زلزله می‌آید درست است که باید اماکن دوباره ساخته یا بازسازی شوند اما بازسازی وضعیت اقتصادی هم مهم است چراکه مردم با بازسازی اقتصاد باید به زندگی خود برگردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تقسیم‌بندی صورت گرفته در سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: براساس این تقسیم‌بندی بهبود نظام حکمرانی و توسعه ظرفیت‌ها، تحقق تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، اولویت‌دهی و توسعه اقدامات کاهش خطر، پاسخ موثر به حوادث و سوانح و بازسازی با مشارکت مردم و همچنین تحقق جامع محوری مدیریت بحران در این سند دیده شده است.

نامی تاکید کرد: چشم اندازی که برای ده سال آینده و تا پایان سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است این است که محورهایی همچون مدیریت خرد محور و یکپارچه و هماهنگ، افزایش تاب آوری و سازگاری جامعه به ویژه در بحث آموزش و ایمن سازی، رفاه و سلامت و کرامت جامعه ایرانی، استفاده از دانش و فناوری نوین محقق شود. در رویداد ایران قوی نیز که در سال گذشته با حضور ۱۲۴ شرکت دانش بنیان برگزار شد موضوع استفاده از دانش و فناوری‌های نوین بررسی شد.

وی با اشاره به روند چشمگیر بازسازی در مناطقی که در سال گذشته براثر زلزله یا سیل دچار خسارت‌هایی شده‌اند، گفت: برنامه مهم ما برای بازسازی و بازتوانی شامل سرعت بخشیدن به اقدامات برنامه‌ای بازسازی و بازتوانی در حوادث سال گذشته است که با استفاده از مشارکت مردم و نیروهای مسلح و نهادهای دولتی و غیردولتی در حال انجام است و خوشبختانه روند بازسازی نیز چشمگیر است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه درباره کاهش هزینه‌های ناشی از خسارت‌های بجا مانده از حوادث طبیعی برای دولت گفت: برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای در حوزه کشاورزی یکی از این اقدامات است که در حال حاضر مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و ضریب نفوذ بیمه کشاورزی بین ۸ تا ۱۲ درصد است و این میزان پاسخگوی خساراتی که به ویژه در حوادثی مانند سیل و زلزله ایجاد می‌شود، نیست و در برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح این اقدامات باید اصلاح شود.

نامی ادامه داد: همچنین استفاده از جامعه علمی و نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان که منتج به تبادل تفاهم نامه و تهیه بانک اطلاعاتی که می‌تواند مورد استفاده دستگاههای اجرایی قرار گیرد. تاب آوری در برابر پدیده‌هایی مانند سیلاب، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، فرونشست، زمین لرزش، رانش زمین، آتش سوزی و ریزگرد نیز از دیگر برنامه‌های ما است. مهمترین این تاب آوری‌ها باید در خصوص سیل و زلزله صورت بگیرد چراکه بیشترین خسارات در این دو حادثه به کشور وارد می‌شود و اگر توجهی به بحث فرونشست نشود، فرونشست نیز می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته ما در سازمان مدیریت بحران به دنبال تسریع در تحقق اقدامات برنامه فوق هستیم. قسمت‌هایی از این اقدامات در قالب بودجه سنواتی پیش بینی شده است البته زمانی می‌توانیم یک ساز و کار مشخصی داشته باشیم که ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران که مصوب مجلس شورای اسلامی است و ماده ۱۷ همین قانون به ویژه تبصره ۳اجرایی شود. این موضوعات امسال در برنامه پیشنهادی دولت به مجلس نبوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پدیده زلزله اقدامات مرتبط با این حوزه از طریق دستگاه‌ها در حال پیگیری است از جمله طرح ویژه مقاوم‌سازی منازل، به ویژه منازل روستایی، احیای بافت فرسوده شهری ابلاغ دستورالعمل‌های لازم در خصوص ساماندهی ماده ۹۹ و ۱۰۰و رعایت مقررات ملی ساختمان. همچنین تهیه نقشه گسل‌ها و حرائم گسل‌ها در کلانشهرها از جمله تهران، البرز، کرمان هرمزگان آذربایجان شرقی و سایر استان‌های کشور که باید توجه بیشتری به آن‌ها شود درحال انجام است.

نامی تصریح کرد: با توجه به نقش کمیسیون‌های ماده ۵ در تبیین ضوابط ساخت و ساز و اهمیت تصمیمات کمیسیون در ارتقای تاب آوری شهرها در برابر زلزله بستر لازم جهت عضویت نمایندگان مدیران بحران در این کمیسیون ضروری است تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: ما پیگیر هستیم که ساختمان‌ها به ویژه پروژه‌های ملی پیوست بحران داشته باشند بحران یک موضوع ملی و اجتماعی است و باید همه توجه داشته باشند. همچنین از سازمان استاندارد درخواست کرده‌ایم تا نظارت بیشتری داشته باشند باید مصالحی تولید شود که ساختمان‌های ما را برای زلزله‌هایی بیش از ۸ ریشتر ایمن کنند در حال حاضر ما ساختمان‌های ناایمن داریم به علت این که با مصالح ایمن ساخته نشده اند. ما سازه‌مان را باید تا بیش از ۸ ریشتر ایمن کنیم و مقرراتی را که شورای عالی معماری و شهرسازی وضع کرده است باید کاملا رعایت شود. و اجازه ساخت طبقه اضافه ندهیم و نباید شهرداران اجازه دهند که خارج از این مقررات اجرایی که شورای عالی معماری و شهرسازی وضع کرده است کاری انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات پیشگیری و مقابله با سیلاب نیز گفت: اقدامات کوتاه مدتی در حوزه مهندسی رودخانه‌ها لایروبی، کار اجرایی دستگاههایی که از محل بودجه سنواتی تامین می‌شود باید انجام شود. همچنین باید نزدیک به ۹۳ میلیون هکتار باید آبخیز داری انجام شود و با توجه به نگاه ویژه وزیر کشور به این موضوع تصمیم بر این بوده است که بتوانیم در مدت زمان مشخصی این کار را انجام دهیم.

نامی ادامه داد: احداث سدهای زیرزمینی باید در دستور کار ما قرار بگیرد چراکه آبی که در سدهای روباز است اگرچه میتوانیم از طریق برخی اقدامات تبخیر را کاهش دهیم اما در ۴ ماهه گرم سال آب قابل توجهی از سدها تبخیر می‌شود. همچنین باید اقداماتی انجام شود تا گل و لای در رودخانه‌ها نگیرند به ویژه رودخانه‌هایی که شیب زیادی دارند باید لای روبی شوند تا از تشکیل سیلاب جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز