خبرگزاری کار ایران

تربیت ۵۰ مدرس برای آموزش سند تحول بنیادین به معلمان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۸۸۹

دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش از تربیت ۵۰ مدرس برای آموزش این سند به معلمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری "علی پارسانیا" مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش، ظهر امروز دهم اسفند ماه برگزار شد.

مشاور وزیر در خصوص وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش گفت: سند تحول بنیادین ده سال پیش از این تصویب شده بود و اولین پرسشی که با آن مواجه شدیم، این بود که تجربه اجرایی شدن سند از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ چه آورده ای برای ما دارد؟ و ما چرا توفیقات جدی در این امر نداشتیم؟

دبیر قرارگاه اجرایی سازی افزود: چرا علی رغم همه زحماتی که در این سالها کشیده شده از سند جوابی نگرفته ایم؟

پارسانیا در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش واحدهایی دارد مانند معاونت ها و... و سند تحول را همه این واحدها باید اجرا کنند. وقتی فعالیت‌های سالانه این واحدها براساس سند تحول تنظیم شده باشد، سند اجرایی می شود . از سال ۹۰ تا ۹۷ برنامه واحدها براساس سند نبود و از ۹۷ سعی شد این اتفاق بیفتد که عدم توفیقات جدی داشتیم. خلا جدی در این سال‌ها این بود که فعالیت های طول سال براساس سند نبوده است.

او ادامه داد: دو اقدام برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طراحی شد؛ همه واحدهای وزارتخانه باید وارد سامانه ای شوند که طراحی شده است و سامانه به آن‌ها می گوید راهکارها چیست و باید چه برنامه ای داشت. روشن است برای اینکه سند اجرا شود باید ۱۳۱ راهکار آن اجرا شود.

مشاور وزیر تاکید کرد: نام این سامانه‌، سامانه برنامه ریزی است و برنامه ها آنجا بارگذاری می‌شود، اما آیا مطمئن هستیم که فعالیتی که بارگذاری شد حقیقتا محقق شده یا نه؟ کار قرارگاه اجرایی سازی تنطیم گری روی همین موضوع است و کارگروهی در توسعه منابع شکل گرفت تا تک تک واحدها با برنامه‌هایشان در جلسات شرکت کنند تا ببینیم فعالیت های انجام شده نسبتی با برنامه‌ریزی نظام دارد یا خیر؟ این اصلاح نظام برنامه‌ریزی در وزارتخانه اقدامی تحولی بود که کارگروه فعالیت ها را ذیل برنامه تنظیم می‌کنند.

پارسانیا افزود: بنابراین ضعف جدی در نظام برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش بود و قرارگاه با کمک توسعه منابع ضعف‌ها را با راه اندازی کارگروه برنامه‌ریزی برطرف کرد. قرارگاه خودش سند تحول را اجرا نمی کند چراکه ضد تحول است و در این صورت ساختاری در برابر ساختارهای دیگر خواهد بود. در واقع کار قرارگاه تنظیم‌گری است.

پارسانیا با بیان اینکه جای ویرایش مدرسه ای در سند تحول خالی بوده افزود: ویرایش مدرسه ای به ما می‌گوید چه اتفاقی باید در مدرسه رخ دهد و مدیریت مدرسه باید چه تغییری کند و برنامه آموزشی و تربیتی باید چه تغییری کنند و چه نقشی ایفا کنند؟ همچنین کالبد و معماری مدرسه باید چه تغییری کند؟

مشاور وزیر اظهار کرد: ما در این سالها نسبت به ویرایش سند کوتاهی کردیم. پژوهشی در موسسه پژوهش آموزش و پرورش تعریف شد و مبانی نظری و سند مبنای کار آنها قرار گرفت و ویرایش مدرسه ای از سند ارائه شد که دو روز قبل توسط وزیر رونمایی شد. در این ویرایش اول مدرسه ای تکلیف روشن شده که مدیریت مدرسه باید چگونه باشد و کنشگران و وظایف افراد چیست و...

او یادآور شد: هر مولفه ای در سند تعریف شده قطعا برای آن شاخص هایی هم تعریف شده است. در حال پیاده سازی الگویی مفهومی از سند هستیم و در مورد چگونگی پیاده سازی آن تا خرداد سال جاری به نتیجه می رسیم و از مهر ۱۴۰۲ می دانیم که قرار است چه اتفاقی در مدارس رخ دهد.

او در خصوص الگوی ارزیابی مدارس توضیح داد: باید ارزیابی ۳۶۰ درجه در مدارس اتفاق بیفتد. ارزیابی ۳۶۰ درجه یعنی مدرسه در مرکز یک دایره است و از زوایای مختلف نور روی دایره می اندازیم تا ببینیم چه وضعی داریم. مثلا باید آزمونی شبیه تیمز و پرلز در سطح ملی برگزار کنیم تا ببینیم شرایط چطور است. مدرسه و‌ مدیران می توانند بازوهای اجرایی باشند و وضعیت مدرسه را تشریح کند. سند تحول دنبال چنین معلمی است که ناظر بر مدرسه و عملکرد خود باشد. دانش آموزان یکی از نکات کلیدی هستند که از آن‌ غفلت کرده ایم. تفاوت نسلی وجود دارد اما به معنای شکاف و گسست عمیق نیست البته دشمن به آن دامن می زند که بحثی جداست.

مشاور وزیر اضافه کرد: دانش آموز رکن مهم تحول در مدرسه است. در هر مدرسه ای با دانش آموزان نشست داشتیم، این جلسات از سطح نشست با مسئولان پایین تر نبود اتفاقا دانش آموزان نظرات خوبی داشتند. پس باید ساز و کار کنشگری در مدرسه را طرحی کنیم. الگوی مدرسه تحول دانش آموز را کلیدی می داند همچنین به تشکل های دانش آموزی برای رشد مدرسه تاکید شده‌ است. ما نمی خواهیم دانش آموز مقابل معلم قرار بگیرد بلکه باید دست به دست هم جلو برود. اولیا و خانواده هم نقش مهمی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز