خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

تب لاغری و عوارض عمل‌های چاقی/ چه افرادی کاندیدای عمل جراحی هستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۳۹۳

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی با بیان اینکه بسیاری از افراد اصلا نیازی به عمل جراحی چاقی ندارند، گفت: اگر فردی پس از عمل جراحی وزن زیادی از دست داد، بدین معنی است که شاید آن فرد از ابتدا نیاز به عمل جراحی نداشته است.

پدرام طالبیان، فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به دغدغه برخی برای انجام جراحی‌های چاقی اظهار کرد: میزان بروز عوارض در مدل‌های مختلف جراحی چاقی متفاوت است. در هنگام جراحی بیماران ممکن است دچار خونریزی، نشت از محل عمل و آمبولی شوند. اما می‌توان گفت در سال‌های اخیر پیشرفت علم، کاهش مدت زمان این اعمال جراحی و کمتر شدن زمان بیهوشی بیمار عوارض آن را هم کمتر کرده است. با توجه به اینکه جراحی نیز به صورت بسته و لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد درصد بروز این عوارض،  باز هم کاهش یافته است.

وی افزود:‌ بیماران معمولا از اینکه هنگام جراحی یا پس از انجام آن دچار عوارض مختلف شوند، می‌ترسند. بسیاری از افراد از مرگ هنگام این جراحی واهمه دارند که تحقیقات علمی و تجربه نشان داده است میزان مرگ و میر هنگام این جراحی تقریبا صفر درصد است. مگر آنکه بیمار دچار عارضه‌ یا بیماری زمینه‌ای بوده و پزشک معالج را از آن بیماری مطلع نکرده باشد. با این حال هر جراحی ممکن است عوارضی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر ما می‌خواهیم آن چیزی که خدا خلق کرده را تغییر بدهیم تا وزن بیمار کاهش پیدا کند.

طالبیان ادامه داد: حدود یک درصد از افراد دچار عوارض شده و اگر زود تشخیص داده شود که بیمار دچار این عوارض شده، می‌توان به راحتی این عوارض را درمان کرد. تا جایی که پس از چند روز بیمار می‌تواند به شرایط عادی برگردد و نیاز نباشد به صورت طولانی مدت در بیمارستان بستری باشد.

وی همچنین در رابطه با آمبولی ریه در برخی از بیماران نیز گفت: بیمارانی که جراحی چاقی انجام می‌دهند دو الی سه ساعت پس از بیهوشی باید شروع به راه رفتن کنند. قبل از جراحی و حداقل یک هفته تا یک ماه پس از آن جوراب‌های ضد آمبولی به صورت دائم به پا داشته باشند. داروهای ضد لخته نیز در هنگام بستری و پس از ترخیص برای آنها تجویز می‌شود. بنابراین میزان آمبولی 1 در هزار است. ممکن است از هر هزار نفر که این جراحی را انجام می‌دهند. یک نفر دچار آمبولی شود.

طالبیان یادآور شد: مشکلات تنفسی حاد، مشکلات و تنگی عروق قلبی می‌تواند عوارض پس اعمال جراحی چاقی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بیماران ممکن است پس از انجام جراحی چاقی در دراز مدت دچار عوارضی شوند. برای مثال ترش کردن، معده درد تا ماه‌ها بعد از عمل، نخوردن غذا به حجم دلخواه، هضم سخت غذاهای سفت از جمله این عوارض است که اگر کمی تأمل کنیم می‌بینیم مکانیسم این عمل‌ها همین است. در بیمارانی که پس از جراحی سیگار، قلیان و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند احتمال زخم معده وجود دارد. افرادی که بای‌پس شدند به دلیل کاهش سطح جذب روده مراقبت‌های بیشتری را باید انجام دهند. از جمله این مراقبت‌ها استفاده از مکمل‌های غذایی به صورت روزانه تا پایان عمر و استفاده از رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ایجاد سوءتغذیه در آنهاست. در درصد ناچیزی از این افراد هم ممکن است، پیچ خوردگی روده ایجاد شود که با یک جراحی ساده به صورت لاپاراسکوپی برطرف می‌شود.

 وی با بیان اینکه برخی از بیماران اصلا نیازی به عمل جراحی ندارند، گفت: اگر بیماری را دیدید که پس از جراحی وزن بسیاری از دست داده، شاید اصلا از ابتدا کاندیدای جراحی چاقی نبوده است. متاسفانه می‌شنویم برخی از جراحان، بیمارانی که با اضافه وزن 10 کیلوگرم و شاخص BMI 30 مراجعه می‌کنند را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند. قطعا این گروه افراد دچار تحلیل عضلانی و سوء تغذیه می‌شوند. افراد بالای BMI 35 کاندیدای اعمال جراحی چاقی هستند. به علاوه بسیاری از بیماران تصور می‌کنند جراحی چاقی به هیچ مراقبتی نیاز ندارد. افرادی که ورزش نمی‌کنند و تغذیه مناسبی ندارند در سیر کاهش وزن عضلات‌شان را از دست می‌دهند و این موضوع موجب افتادگی پوست می‌شود. همچنین در افرادی که سن بالایی دارند میزان افتادگی پوست بیشتر است.

طالبیان تأکید کرد: در اعمال جراحی چاقی افراد یکسری امتیازات را به دست می‌آورند و در مقابل ممکن است برخی از امتیازات را نیز از دست بدهند در نهایت اگر بیماران شاخص توده بدنی بالای 35 الی 40 داشته باشند بعد از عمل جراحی 60 تا 70 درصد اضافه وزنشان را از دست می‌دهند و حتی تعدادی افراد پس از جراحی به وزن سلامت نمی‌رسند بلکه وزن‌شان از چاقی درجه 3 به چاقی درجه یک تغییر پیدا می‌کند.

وی همچنین در رابطه با مشکلات غذا خوردن در بیمارانی که اعمال جراحی چاقی انجام می‌دهند نیز گفت: در جراحی اسلیو به مرور زمان حجم غذا ممکن است افزایش یابد و معده جا باز کند. در بیمارانی که بای پس شدند محل اتصال روده به معده ممکن است پس از مدتی گشاد شود و تحمل خوردن بیمار افزایش یابد. اما اگر بیماری سیگار، قلیان و مشروبات الکلی مصرف کند ممکن است معده‌اش زخم شود و این زخم معده باعث التهاب شده و حجم غذای او را کاهش می‌دهد. در کنار این موضوع افرادی که نوشیدنی گازدار مصرف می‌کنند و بیش از حجم معده‌شان غذا می‌خورند نیز دچار گشادی مجدد معده شده و حجم غذای‌شان زیاد می‌شود. این افراد پس از مدتی دوباره چاق می‌شوند.

طالبیان با بیان اینکه در دراز مدت احتمال بازگشت وزن در بیمارانی که اسلیو انجام دادند بیشتر است، گفت: از سوی دیگر این بیماران چون تا مدت طولانی نمی‌توانند غذای سفت را به راحتی مصرف کنند به خوردن شیرینی‌جات روی می‌آورند که خود باعث چاقی می‌شود. در بیمارانی که بای‌پس انجام دادند نیز میل به شیرینی‌جات خطرناک است این افراد ممکن است دچار نوسانات قند خون، اسهال، دل پیچه و تهوع شوند.

وی یادآور شد: انتخاب نوع اعمال جراحی چاقی کاملا به شرایط و نتیجه آزمایش‌های بیمار بستگی دارد. برای همین تمامی جراحی‌ها تائید شده هستند. به جز انجام جراحی‌هایی که از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود. مانند پلیسه که در آن معده بیمار را روی هم قرار می‌دهند و می‌دوزند. عوارض این جراحی‌ها زیاد است و در دراز مدت اثرش را نیز از دست می‌دهد و نتیجه مطلوبی هم ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز