خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد:

گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی یک آژانس هواپیمایی از بابت فروش بلیت‌های چارتری

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۸۲۵

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: یک شرکت بسته‌بندی مواد غذایی که انواع تخلفات را داشته، صرفا ۱۲ میلیاردتومان برای فروش اجباری جریمه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری خود گفت: خبرنگارانی هستند که اخبار را درست منعکس می کنند و برخی خبرنگاران در انعکاس اخبار صادق نیستند.امروز در تقابل جبهه حق و باطل این موضوع اهمیت پیدا می کند، چرا که در حال حاضر جنگ، جنگ روایت‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت کار خبرنگاری گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است. از حیث نظارت و کشف تخلف نهادهای دیگر مانند اتاق اصناف، وزارت صمت نیز فعال است اما ما هم در قالب گشتهای مشترک همراه این سازمان‌ها هستیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: یک برداشت غلط از دوره گذشته در واحدهای تولیدی بوده که  این بوده که دولت نظارتی بر قیمت گذاری ندارد فرض بر این بوده که یک سری کالاها قیمت گذاری دستوری دارند و بر سایر کالاها نظارت نیست. از قوانین چنین برداشت می شود که اساسا همه کالا و خدمات مشمول قیمت گذاری هستند البته این به معنای قیمت گذاری دستوری نیست. یعنی غیر از کالاهای ضروری برای سایر کالاها قیمت گذاری دستوری نداریم اما به این معنا نیست که هر واحد تولیدی هر قیمتی خواست برای محصول خود انتخاب کند و دولت هیچ حق نظارت ندارد.

اصانلو تصریح کرد: به طور مثال در ۴ کالا در حوزه لبنیات قیمت دستوری باید باشد اما سایر اقلام که مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند مشمول نظارت هستند یعنی واحدهای تولیدی قیمت گذاری کرده اما با رعایت ضوابط. متاسفانه از گذشته این موضوع جا افتاده که اگر دولت قیمت گذاری دستوری ندارد حق نظارت هم ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال دولت برای پنیر یک قیمت تعیین می کند اما واحد تولیدی به بهانه های مختلف مانند افزودن یک ماده یا ویتامین به آن، این محصول را از قیمت گذاری دستوری خارج کرده و هر هفته برای آن یک قیمت تعیین می کند. در این دولت قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

او با اشاره به گشت‌های ملی گفت: در بخش لبنیات ۱۲۹ واحد مورد بررسی قرار گرفته و صرفا آن ۴ قلم که قیمت دستوری دارند مورد بررسی قرار نگرفتند و سایر اقلام نیز مورد بررسی قرار گرفتند که آیا ضوابط قیمت گذاری را رعایت کرده اند یا خیر؟۱۹ واحد متخلف شناسایی شده و پرونده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ده پرونده بررسی شد، گفت: ۱۵۶ میلیارد تومان برای ۱۰ شرکت محکومیت صادر شده است. ۹ پرونده دیگر نیز در دست بررسی است.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه از حیث نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: ۲۱۰ شهرستان کشور فاقد تعزیرات هستند.با این حال روسای تعزیرات حکومتی و شعب ملی در گشت‌ها نیز حضور دارند.

وی با اشاره به سایر اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: شعب ملی به موضوع بلیت هواپیما، روغن موتور و ... نیز ورود کرده است.سیاست ما حمایت از اصناف و واحد تولیدی است که منصفانه عمل می کند اما هر واحد تولیدی که دارای تخلف باشد تعزیرات حکومتی با شدت با آن برخورد می کند از جمله یک شرکت بسته بندی مواد غذایی که انواع تخلفات را داشته و صرفا ۱۲ میلیاردتومان برای فروش اجباری جریمه شده است. یکی از شرکت های دولتی به این واحد تولیدی که تخلفات متعدد داشته است بیش از ده هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در اختیار قرار داده است‌ تا توزیع شود اما این شرکت در اغلب موارد مرتکب تخلف فروش اجباری شده است.

اصانلو گفت: ما در برخورد با تخلفات هیچ مماشاتی با هیچ سازمانی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حوزه روغن نوآوری هم در تولید و هم در نظام توزیع مشکل داریم و یک شرکت تولید روغن موتور به ۱۱۸ میلیارد تومان جریمه شده و رای برای آن صادر شده است البته ما مشکلات را احصا و آسیب شناسی کرده و این موارد را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه احکام سازمان تعزیرات حکومتی فاقد بازدارندگی بودند، گفت: با پیشنهادی که به سران قوا شد و در قالب یک مصوبه تصویب شد در مسیر رسیدگی به تخلفات و در مسیر اجرای حکم یک شتاب گرفته ایم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: روسای شعب اختیار دارند در ضمن‌صدور رای بدوی دستور پلمب واحد متخلف را بدهند که ۱۲ هزار پلمب صورت گرفته است. همچنین اگر جریمه از سوی واحد صنفی پرداخت نشود روسای اجرای احکام می توانند برای پلمب واحد صنفی به دلیل استنکاف از پرداخت جریمه اقدام کند.

اصانلو تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان وصولی محکومیت‌های قطعی کمتر از یک درصد بوده است اما امروز به بیش از ۳۰ درصد وصول محکومیت‌های قطعی رسیده ایم. امسال براساس قانون بودجه مکلف بودیم ۱۰۰۰ میلیارد از اجرای احکام‌برای بودجه محقق کنیم که از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان محقق شده است.

اصانلو درباره قیمت بلیت گفت: باتوجه به منابع و عده ای که داریم شعب ملی بر موضوعاتی که مقتضیات زمان است متمرکز می شوند. در پرونده بلیت هواپیما جلسه ای با همه مدیران شرکت های هواپیمایی و فروش برگزار شد در حوزه پروازهای داخلی جلوی افزایش یا گران فروشی آژانس های هواپیمایی را گرفتیم و در این حوزه دیگر تخلفی نداریم و اگر باشد باز هم برخورد می کنیم. البته آسیب شناسی کردیم و متوجه شدیم برخی شرکت‌های هواپیمایی چارتری کل پرواز را در اختیار آژانس هواپیمایی قرار می دهند و آژانس هواپیمایی این بلیت‌ها را در اختیار برخی دیگر قرار می دهند.دو شرکت هستند که حجم عمده پروازهای چارتری را به خود اختصاص می دهند حال اینکه نحوه گرفتن این پروازها به چه صورتی است در حال بررسی است. مدیران شرکت‌های هواپیمایی تعهد داده اند نرخ بلیت را افزایش ندهند.

وی با اشاره پروازهای خارجی گفت: باتوجه به مقرراتی که از گذشته وجود داشته، سازمان هوایی اعلام کرد بلیت پروازهای خارجی مشمول قیمت گذاری نیست و تابع عرضه و تقاضا است. ما در این خصوص با سازمان حمایت اختلاف داریم. درست است که دولت نمی تواند قیمت گذاری در این خصوص داشته باشد و می تواند نظارت داشته باشد.

اصانلو درباره پروازهای عتبات گفت: در محدوده ایام اربعین قیمت سفرهای هوایی به عتبات ۶ میلیون تومان است و ما بر این موضوع نظارت داریم.

وی ادامه داد: گردش مالی یکی از همین آژانس‌هایی که بلیت چارتری را در اختیار داشت ۱۵ هزار میلیارد از فروش همین بلیت‌های چارتری بوده است.

وی درباره قیمت برنج گفت: مسئول اصلی وزارت جهاد است اما اگر تخلفی به ما گزارش شود بررسی می کنیم برنج مشمول قیمت دستوری نیست و براساس عرضه و تقاضا است و از همین ورود ما به این حوزه با محدودیت همراه است پرونده های ما یا احتکار، گران فروشی و شکایت بوده است و ما نمی توانیم از طریق شعب ملی ورود کنیم.

به گفته اصانلو میانگین رسیدگی به پرونده های قاچاق به ۲۲ رسیده است.‌

اصانلو در پاسخ به سوالی درباره تخفیفات غیرواقعی فروشگاه های زنجیره‌ای گفت: در این زمینه ورود کرده‌ایم و آنچه در ذهن دارم در دو ماه اخیر بیش از ۵۰ فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور پلمب شدند. در استان اصفهان یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای که توسط یک جریان خاص سیاسی حمایت می‌شد را پلمب کردیم.

وی در خصوص قیمت برنج  گفت: متولی اصلی ان جهاد کشاورزی است و اگر گزارشاتی ارسال شود بررسی می‌کنیم. پرونده‌هایی که داشتیم مربوط به احتکار و گرانفروشی بوده و یا گزارش شده است و مثل سایر کالاها از جمله روغن نبوده است.

وی با اشاره به ورود تعزیرات به اختلاف هزینه کالاهای دارای ویتامین دی گفت: برخی از کالاها به ادعای داشتن ویتامین دی کالای لبنی خود را گران‌تر ارائه می‌کنند. سازمان تعزیرات به این موصوع ورود کرده تا با همکاری کارشناسان غذا و دارو، ضرورت برخورداری از ویتامین دی را رصد کند.

رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی گفت: دو فروشگاه معروف اینترنتی به دلیل گران‌فروشی به جریمه میلیاردی و اصلاح قیمت محکوم شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز