خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شناسایی افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌زا از طریق «شورای معتمد محل»/ انتقاد از عدم دسترسی پلیس به سامانه‌های مشاوره املاک

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۲۱۳

سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی از شناسایی افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌زا از طریق «شورای معتمد محل» خبر داد.

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اطلس وقوع جرم و تاثیر آن بر پیشگیری از وقوع جرم گفت: ما دو نوع اطلس داریم؛ یکی از آن‌ها اطلس وقوع جرم و دیگری اطلس آسیب‌های اجتماعی است. پلیس موفق شده است این دو اطلس را به روز کند. همچنین اطلاعات آن به صورت شهرستانی، استانی و ملی در اختیار ما است.

وی ادامه داد: این اطلس‌ها در موضوع پیش‌بینی و پیشگیری و همچنین مقابله به ما کمک می‌کند. این اطلس‌ها در اختیار پلیس قرار دارد و همچنین در بحث آسیب‌ها، بانک آسیب‌های اجتماعی در اختیار شورای اجتماعی وزارت کشور نیز قرار دارد.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه اطلس وقوع جرم برای پلیس و دستگاه قضایی مورد استفاده است، تصریح کرد: این اطلس جرم به ما نگاه آینده‌نگری، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری را می‌دهد که قاعدتا با اعلام پلیس به سازمان‌های مرتبط باید سازمان‌ها هم برنامه‌های خود را براین اساس تهیه و تنظیم کنند تا با بتوانیم از ظرفیت پیشگیری از وقوع جرم این اطلس‌ها استفاده کنیم.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری به دنبال این هستیم که با کمک سایر نهادها با محوریت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها موضوع شورای معتمد محل را راه‌اندازی کنیم. شورای معتمد محل ترکیبی از پلیس، دستگاه‌هایی که در بحث مددکاری می‌توانند کمک کنند مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد و نهادهای غیردولتی و ان‌جی‌اوها است.

وی ادامه داد: در شورای معتمد محل ما به دنبال شناسایی افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌زا هستیم. مقابله، ترمیم و درمان را می‌خواهیم با علل وقوع جرم انجام دهیم، با محوریت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها قبل از وقوع جرم و آسیب، مشاوره‌های خاص روانشناسی و یا کمک‌های مددکاری را خواهیم داشت و اگر نیاز باشد سازمان‌های مربوطه نیز باید هزینه‌هایی را برای پیشگیری از آسیب‌ها انجام دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا با بیان اینکه در هزار و ده کلانتری دایره مشاوره و مددکاری راه‌اندازی شده‌است، خاطرنشان کرد: در اکثر این دفاتر مددکار، جامعه‌شناس و روانشناس حضور دارد. در سال گذشته نیز ۹۷۰ هزار پرونده در این دوایر مشاوره بررسی شد که ۷۲ درصد از این پرونده‌های ارجاعی به مصالحه انجامید و این کار بسیار ارزشمندی است چراکه اگر این ۷۲ درصد پرونده به حوزه قضایی وارد می‌شد قطعا بار سنگینی را به دستگاه قضا وارد می‌کرد.

سردار حاجیان تاکید کرد: این اقدام نیز یکی از برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم پلیس است و از برنامه‌هایی است که معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا انجام می‌دهد.

وی همچنین درباره دسترسی پلیس به سامانه‌ها گفت: بسیاری از سازمان‌هایی که در کشور وجود دارد به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. عدم دسترسی پلیس به سامانه‌ها از جمله سامانه‌های مشاوره املاک وجود دارد. پلیس اگر به صورت کامل به سامانه‌های مشاوران املاک دسترسی داشته باشد می‌توان از سرقت منازل نیز جلوگیری کند.

سخنگوی فراجا گفت: ما دسترسی به این سامانه‌ها نداریم اما برای دسترسی به این سامانه‌ها باید قانون‌گذار اختیارات را به ما اعطا کند. این موضوع می‌تواند به عنوان قوانین پیشگیری از جرم اتفاق بیفتد. ما این آمادگی را داریم براساس الزاماتی که قانون‌گذار برای ما مشخص کرده است عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز