خبرگزاری کار ایران

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایلنا:

۸۵ درصد دانشجویان خارجی ما عراقی هستند/ ساخت ۱۱۳ سوئیت به عنوان خوابگاه متاهلی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۶۴۴

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه ۸۵ درصد دانشجویان خارجی ما عراقی هستند، از ساخت ۱۱۳ سوئیت به عنوان خوابگاه متاهلی خبر داد.

«حسین امام علیپور» معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های تابستانی این دانشگاه توضیح داد: آن چیزی که در برنامه تابستان دانشگاه تبریز اتفاق می‌افتد عمدتا تحت الشعاع المپیاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان است، اما جز این رویداد، به طور کلی ما جزو دانشگاه‌هایی هستیم که در تابستان نیز فضاهای دانشجویی و خوابگاه آن‌ها را تامین می‌کنیم. بعد از این المپیاد، ترم تابستانی را خواهیم داشت. البته در فصل تابستان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی یک مقدار برنامه‌ها کمرنگ‌تر می‌شود، ولی غذا و خوابگاه دانشجویان در این مدت فراهم است. برخی دانشگاه‌ها رسما اعلام می‌کنند که در تابستان غذا یا خوابگاه دانشجویان تامین نمی‌شود، اما ما این کار را نمی‌کنیم و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکر می‌کنم که در طول سال در خوابگاه‌ها حضور دارند و برای این المپیاد ورزشی با ما همکاری کردند و دو هفته تعطیلی را پذیرفته‌اند و بعد از المپیاد برای کارهای آموزشی و پژوهشی خودشان به خوابگاه برمی‌گردند. 

او در مورد تجهیز خوابگاه‌ها و تامین خوابگاه متاهلی گفت: خوشبختانه یکی از خوابگاه‌های نیمه کاره ما که از قبل مانده بود، هزینه‌اش آماده شده است و در حال ساخت است و برای ساخت خوابگاه متاهلی به صورت ۱۱۳ سوئیت کارهایی آغاز شده و به نظر می‌رسد مسائل مالی آن هم مشکلی ندارد. غیر از این موارد، دانشگاه تبریز از بابت اسکان دانشجویان، بخصوص برای دانشجویان روزانه که موظف به تامین خوابگاه آن‌ها هستیم، تمام تلاش خود را می‌کند و دانشجویان روزانه به صورت ۱۰۰ درصد داخل خوابگاه‌های دانشگاه اسکان دارند و هیچ دانشجوی روزانه‌ای نیست که ما به او خوابگاه ندهیم. در مورد سنواتی‌ها و خوابگاه برای دانشجویان نوبت شبانه هم برخی از آنها از خوابگاه‌های خودگردان استفاده می‌کنند و به آن دسته از دانشجویان شبانه که وضعیت مالی خوبی ندارند هم خوابگاه داده می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه مشکل اصلی دانشگاه تبریز در زمینه خوابگاهی، فقط خوابگاه متاهلی است، اظهار کرد: در نظر داریم علاوه بر خوابگاه متاهلی که در موردش توضیح دادم و در حال ساخت است، براساس ماده هفت حمایت از خانواده که این روزها از آن صحبت می‌شود، از اوراق اسلامی و تسهیلات فاینانسی که برای خوابگاه‌ها درنظر گرفته شده، یک خوابگاه متاهلی دیگر هم تاسیس کنیم. دانشجویان خارجی که تعداد متاهلین آن‌ها هم کم نیست، در شهرهایی غیر از تهران بیشتر مشکل دارند. با اینکه تبریز شهر بزرگی است، اما دانشجویان متاهل خارج از دانشگاه مشکل دارند. بنابراین برنامه‌ای برای دانشجویان متاهل در دست اقدام داریم که یک قسمت آن مربوط به دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز است که تعداد آن‌ها حدود هزار نفر است.

او افزود: این تعداد دانشجوی خارجی برای دانشگاهی با قدمت دانشگاه تبریز کم است. برای خوابگاه‌ها این الزام وجود دارد که ۱۰ درصد خوابگاه‌هایی که ساخته می‌شود در اختیار دانشجویان خارجی قرار بگیرد.همچنین دانشجویان متاهل هم درصدی دارند و با توجه به سیاست نظام و دولت‌ها و دانشگاه‌ها در جهت فراهم کردن تسهیلات ازدواج برنامه‌هایی در دست اقدام است که یکی در حال انجام است و دیگری قرار است شروع شود. 

امام علیپور در ادامه در رابطه با اهمیت حضور دانشجویان خارجی در بین المللی شدن دانشگاه تبریز و تسهیلاتی که در جهت بالابردن سطح زبان، اشتغال و… برای این دانشجویان در نظر گرفته‌اند، یادآور شد: ما در دانشگاه تبریز با مجوز سازمان امور دانشجویان، مرکز آموزش زبان فارسی تاسیس کرده‌ایم. من احساس می‌کنم هنوز برای دانشجویان خارجی زیرساخت‌هایی که باید وجود ندارد؛ از بابت اسکان، اشتغال و… آن چیزی که در برنامه دانشگاه ما وجود دارد این است که طی دوره چهارساله این هزار نفر دانشجوی خارجی باید به ۴ هزار دانشجوی خارجی برسد. برای رسیدن به این هدف الزاماتی نیاز است که مهم‌ترین آن اسکان دانشجویان است. ما از نظر تغذیه دانشجویان مشکلی نداریم و ظرفیت خاصی طلب نمی‌کند، اما بحث اسکان و زبان مسئله مهمی است. دانشجویانی که غیربورسیه هستند، الزامی به آموزش زبان فارسی ندارند و واقعا با اساتید و در کلاس درس به مشکل برمی‌خورند و متوجه دروس نمی‌شوند. مخصوصا آن‌هایی که کلاس‌شان با دانشجویان ایرانی مشترک است. 

او در توضیح اینکه چرا سطح زبان غیربورسیه‌ها و بورسیه‌ها متفاوت است؟ گفت: بورسیه‌ها اجبار دارند که حتما دوره زبان فارسی را بگذرانند و باید مدرک زبان فارسی داشته باشند. قبلا قزوین و مشهد پذیرای این دانشجویان بودند و کسی که می‌خواست دانشگاه تبریز درس بخواند، باید به مشهد می‌رفت و آنجا دوره زبان فارسی می‌دید یا به قزوین می‌رفت. در حال حاضر مسئله آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی وسیع‌تر شده، اما هنوز هم کم است. یادگیری زبان برای دانشجویان خارجی بورسیه الزامی است، اما درمورد اکثر غیربورسیه‌ها که معمولا دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم هستند مشکل وجود دارد. دانشگاه تبریز اخیرا به این موضوع روی آورده که اگر لازم شد در مواردی دروس را به انگلیسی تدریس کنند به خصوص در کلاس‌های مشترک با دانشجویان ایرانی. 

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در مورد بیشترین ملیت دانشجویان خارجی در دانشگاه تبریز گفت: تقریبا ۸۵ درصد دانشجویان خارجی ما عراقی هستند. وقتی به عنوان نمونه می‌گوییم در مشهد دانشجوی افغانستانی زیاد است در تبریز هم عراقی‌ها بیشتر هستند. تعداد زیادی از دانشجویان ما از کردستان عراق، اربیل و کرکوک هستند و مشکل زبان این دانشجویان کمتر است به این دلیل که کمی زبان ترکی بلد هستند مثلا کرکوکی‌ها ترکی را می‌فهمند. با دانشجویان عراقی هم در بحث زبان کمی راحت‌تر هستیم، ولی ما دانشجویانی از یمن، سوریه و نیجریه در سطح تحصیلات تکمیلی داریم و اگر گذراندن دوره زبان برایشان اجبار نباشد که ما سعی می‌کنیم به زبان به عنوان یکی از راه‌های انتقال فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم، برای دانشجو مشکل ایجاد می‌شود. دانشگاه‌ها به پذیرش دانشجوی خارجی روی آورده‌اند که یکی از شاخص‌های بین المللی شدن است، اما برخی به زیرساخت‌ها دقت نمی‌کنند، به خصوص خارج از وزارت علوم مثل دانشگاه آزاد و مواردی که باید رعایت شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز