خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مقابله با جنگ روایت‌ها از طریق "جهاد تبیین"/ باید حقیقت را به مردم گفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۴۳۷

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جهاد تببین یعنی آحاد جامعه به ویژه قشر فرهیخته، دانشگاهی و دانشجویانی که نسبت به موضوعات، معرفت و شناخت دقیق‌تری دارند،‌ این شان و وظیفه را برای خودشان قائل باشند که نسبت به روایت‌های فضای مجازی بی‌تفاوت نباشند.

"مهدی فاطمی‌پور" معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها و حمایت نهاد از آنها بیان کرد: دانشجو یک اقتضائاتی از نظر شرایط سنی،‌ محیط تحصیل، ‌نظام همسالانی که اطراف او هستند،‌ نشاط سیاسی و حتی نشاطی که لزوما به لحاظ جنبه سیاسی نیست را داراست که این اقتضائات منشا اثر و فعالیت در فضای دانشگاهی برای دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها می‌تواند اجتماعی، سیاسی و هنری باشد. نقش سیاسی دانشجویان در فضای دانشگاه نقش بسیار مهمی است. اینکه  نخست خودشان بتوانند موضوعات کلان سیاسی را بفهمند و نسبت به آن یک دید صحیح پیدا کنند، سپس شخصی که آگاهی دارد و به یک نگرش دست یافته است، طبیعتا انگیزه‌ای کسب می‌کند تا آن موضوعی که فهمیده به دیگران هم انتقال دهد. این همان فعالیت سیاسی می‌شود که در دانشگاه رخ می‌دهد و منجر به نشاط سیاسی می‌شود. پس از آن دانشجویان برنامه‌های مختلف، نشست و مناظره برگزار می‌کنند.

فاطمی‌پور گفت: فضای دانشگاه، فضای نخبگانی جامعه است، نقطه شروع بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد از دانشگاه شکل می‌گیرد، زیرا آن قشر اثرگذار که هم ویژگی نخبگی، اندیشمندی و عالم بودن را دارا باشند در فضای دانشگاه متراکم هستند و بستر این نوع فعالیت ها در فضای دانشگاه‌ها به خوبی فراهم است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: وقتی نیروی متراکم و فضای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه فراهم است، دانشجویان می‌توانند نقش و اثرگذاری بیشتری در جامعه، شهر محل زندگی‌شان و فضای کلی داشته باشند، اینجاست که اهمیت فضای تشکلی مشخص می‌شود که چقدر رسالت دارند یا تکلیف به عهده آنهاست.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین و اینکه دانشگاه چه نقشی در قبال جهاد تببین دارند، اشاره کرد: اگر بخواهیم موضوع جهاد تبیین را ساده سازی کنیم باید بگوییم که امروز فضای مجازی و فضای رسانه‌ای جهان شرایطی را پیش آورده که مدل جدیدی از جنگ در حال رخ دادن است که آن هم جنگ روایت‌ها است. یعنی از یک حادثه واحد، چندین روایت با مدل‌های مختلف،‌ رویکردها و نتایج متعدد می‌شود.

فاطمی‌پور اشاره کرد: جهاد تبیین یکی از اتفاق‌های مهمی است که می‌تواند در این روایت‌ها نقش جدی بازی کند؛ یعنی آحاد جامعه به ویژه قشر فرهیخته، دانشگاهی و دانشجویانی که دلسوز هستند و نسبت به موضوعات معرفت و شناخت دقیق‌تری دارند و به مسائل عاقلانه تر نگاه می‌کنند،‌ این شان و وظیفه را برای خودشان قائل باشند که نسبت به روایت‌هایی که در کف فضای مجازی،‌ جامعه و دانشگاه اتفاق می‌افتد بی تفاوت نباشند.

وی اشاره کرد: به تعبیر دیگر افراد آگاه جامعه، آن چیزی که متوجه می شوند و نسبت به آن مطلع‌اند و در جریان عواقب آن قرار گرفته‌اند را از زاویه نگاه خودشان که زاویه متناسب با نظام فرهنگی و ذهنی مردم جامعه ماست، تشریح،‌ توضیح و تبیین کنند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به هر حال کشور ما دشمنان قسم خورده‌ای دارد که این دشمنان در طول سالیان بعد از انقلاب در هر بازه زمانی در هر مدلی که توانستند، سعی کردند به کشور ضربه بزنند. به طور مثال اگر می‌توانستند کودتا طراحی کنند این کار را انجام داده‌اند،‌ یا اگر می‌توانستند یک جنگ منطقه‌ای طراحی کنند آن را طراحی کرده‌اند و اگر می‌توانستند گروه‌های تروریسی مانند منافقین را سازماندهی کنند،‌ انجام داده تا ترور در این کشور اتفاق بیافتد.

فاطمی پور گفت: یا حتی اگر می‌توانستند جریان‌های نظامی را در حاشیه کشورما راه بیاندازند تا ضربه‌ای را به کشور ما بزنند، ‌این کارها را انجام داده‌اند. جنگ رسانه‌ای و جنگ فرهنگی هم قطعا وجود دارد. امروز سیر مخالفت،‌ دشمنی و ضربه زدن به کشور ما به جنگ روایت‌ها رسیده است و جهاد تبیین دستورالعمل و روش مقابله با جنگ روایت‌ها است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در پایان بیان کرد: اگر موضوعی در جامعه به گونه‌ای بیان شود که واقعیت نیست و موجب جهت دار شدن افکار عمومی می‌شود و نگرش مردم را تغییر می‌دهد، افراد آگاه، فرهیخته و دانشگاهیان باید نسبت به آن‌ احساس مسئولیت کنند، ‌بایستند و واقعیت را بگویند و حقیقت را تبیین کنند. به تعبیر دیگری این جهاد تبیین روایت حقیقت‌هاست. یعنی ما حقایق را یک تکلیف و شان برای خودمان قائل باشیم که نسبت به آن روشنگری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز