خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد:

ابلاغ انعقاد قرارداد همکاری با پیراپزشکان به منظور دسترسی آحاد جامعه به خدمات توانبخشی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۴۸۴

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال جاری با پیگیری‌های سازمان بیمه سلامت ایران و توافقات به عمل آمده در شورای عالی بیمه مقرر شد که به منظور دسترسی آحاد جامعه به خدمات توانبخشی به ویژه در مناطق محروم قرارداد همکاری با پیراپزشکان به عمل آید که موضوع به ادارات کل استانی ابلاغ شده است.

به گزارش ایلنا، با توجه به سالمند شدن جامعه ایران و تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن، غیرواگیر و شیوع حوادث ناشی از جراحت‌ها و بیماری‌های ژنتیکی، ضرورت ارائه خدمات توانبخشی و پیشگیری از ناتوانی‌ها بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود. از سوی دیگر با تصویب قانون حمایت از معلولان در سال ۹۶، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده است که پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی را به گونه‌ای فراهم کند که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد. لذا سازمان بیمه سلامت در راستای پوشش خدمات توانبخشی عموم جامعه و نیز معلولان به طور خاص اقدام به برنامه ریزی و اقداماتی کرده است.

«مهدی رضایی»، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص نحوه حمایت سازمان‌های‌گر از خدمات توانبخشی گفت: از گذشته ارائه خدمات فیزیوتراپی به صورت سرپایی و بستری تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بوده است. به طور متوسط در هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های آن می‌شود که البته با شیوع کرونا مشابه سایر خدمات سلامت با کاهش‌هایی در ارائه خدمات روبرو بوده است. 

او ادامه داد: در سال ۹۹ بسته خدمات فیزیوتراپی در شورای عالی بیمه بازنگری شد و با ابلاغ راهنمای بالینی «ارزیابی و برنامه ریزی برای فیزیوتراپی بیمار به ازاء هر دوره فیزیوتراپی» این خدمت نیز به مجموعه خدمات فیزیوتراپی در تعهد اضافه شد. ارائه خدمات فیزیوتراپی برای بیماری‌هایی مانند‌ام اس، میاستنی گراو، دوشن، گیلن باره و فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و ALS بدون محدودیت انجام می‌شود و در حال حاضر تعداد بیماران نشان دار شده برای دریافت خدمات فیزیوتراپی (بدون محدودیت) قریب به ۴۰ هزار بیمه شده است. 

رضایی افزود: همچنین هزینه‌های مربوط به شنوایی‌سنجی و تست‌های تخصصی آن از جمله ادیومتری، ارزیابی سیستم تعادلی، ABR، و نیز بررسی عملکرد حنجره و درمان اختلالات بلع تحت پوشش بوده است. 

به گفته رضایی، پروتز سمعک خدمت دیگری است که به صورت ژنرال از سال ۹۳ تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته است و به طور متوسط سالانه تعداد ۸ هزار سمعک به بیمه شدگان به مبلغ ۷ میلیارد تومان ارائه شده است. 

وی ادامه داد: همچنین هزینه‌های بستری بیماران روانی مزمن صرف نظر از نوع پوشش بیمه‌ای در سال به مدت دو ماه به صورت حاد و ۴ ماه به صورت مزمن در بیمارستانها پوشش داده می‌شود. مجموع هزینه‌های بستری بیماران روانی در سال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است. 

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال جاری با پیگیری‌های سازمان بیمه سلامت ایران و توافقات به عمل آمده در شورای عالی بیمه مقرر شد که به منظور دسترسی آحاد جامعه به خدمات توانبخشی به ویژه در مناطق محروم قرارداد همکارای با پیراپزشکان به عمل آید که موضوع به ادارات کل استانی ابلاغ شده است و تاکنون تعداد ۱۴۴ نفر متقاضی، عقد قرارداد بوده‌اند و برخی از استانها مانند کهگیلویه بویراحمد، فاقد مرکز ارائه دهنده خدمت و در برخی دیگر نظیر زنجان و همدان هیچ موسسه‌ای متقاضی ارائه خدمت نبوده است. در مجموع به نظر می‌رسد که شفافیت لازم در توزیع جغرافیایی پیراپزشکان فعال در کشور وجود ندارد. 

رضایی بیان کرد: همچنین مصوبه دیگری برای پوشش هزینه‌های توانبخشی در فاز حاد بیماری از شورای عالی بیمه گرفته شد تا هزینه‌های بستری بیماران برای خدمات توانبخشی به صورت پایلوت پوشش داده شود. 

به گفته وی، در حال حاضر قرارداد همکاری با بیمارستان رفیده منعقد شده و برای بقیه مراکز نیز این موضوع در دست پیگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز