خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و دارو:

افزایش ۱۰ برابری مصرف رمدسیور در ۷۲ ساعت/ جلوگیری از واردات برخی داروها به ضرر عده‌ای تمام شد/اجازه واردات "فایزر" و "مدرنا" را داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۷۰۵

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حین تغییر دولت وارد خیر پنچم شدیم که شرایط دشواری بود، به شکلی که مصرف رمدسیور ظرف ۷۲ ساعت ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا «محمد رضا شانه ساز»  رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که به شکل مجازی برگزار شد، با اشاره به خدمات سازمان غذا و دارو در ایام شیوع کرونا، بیان کرد: با شروع کرونا به محض اینکه گفته شد داروی رمدسیو بر بهبود کرونا اثر دارد، ما به کشور تولید کننده تبدیل شدیم و حتی ماده اولیه آن را خودمان تولید کردیم، همچنین به تولید برخی داروهای دیگر هم پرداختیم که سومین کشور تولید کننده‌ی رمدسیور شدیم.

وی ادامه داد: اینها باعث افتخار ما است که با سیاست برخی در تضاد است، مثل برخی تجار، البته ما تجار پاک دستی هم داشتیم که برای کاهش فشار بر سلامت کشور تلاش کردند، ما طبق سیاست کلان جلو رفتیم و جلوگیری از واردات برخی داروها به دلیل تولید مشابه آن به ضرر برخی تمام شد.

شانه ساز افزود: همچنین اتفاقات اخیر که افتاد و در فاصله‌ی بین دو دولت وارد خیر پنچم شدیم که شرایط دشواری بود، به شکلی که مصرف رمدسیور ظرف ۷۲ ساعت ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد.

وی گفت: همینطور افزایش داروهای دیگر راهم داشتیم، اما تا الان ۷ پلتفرم مختلف واکسن را که در مراحل مختلف مطالعات هستند را داریم که تا الان دو مورد از آنها مجوز از سازمان غذا و دارو هم گرفته است، با این وجود برخلاف برخی از صحبت‌ها برای واردات واکسن از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم.

شانه ساز با اشاره به کمبود سرم در کشور گفت: به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و بالا رفتن مصرف سرم در مراکز درمانی، امکان وارد کردن سرم به دلیل حجیم بودن از طریق هوایی و گران بودن آن ممکن نبود به همین دلیل فورا از طریق زمینی و دریایی واردات صورت گرفت و در حال حاضر توزیع سرم به دقت در داروخانه‌ها انجام می‌شود و تمامی واردات سرم از منابع تایید شده بوده و نیاز به انجام آزمایش خاص ندارند.

وی افزود: سرم‌هایی که از منابع تایید نشده توسط برخی از شرکت‌ها وارد می‌شوند نیاز به آزمایشات و بررسی ویژه دارند به همین دلیل باید از منابع تایید شده وارد شوند و در بازدید از انبارهای گمرک در خصوص داروهای وارد شده، بسیاری از داروهای این انبارها مورد نیاز کشور نبوده و برخی داروها از جمله رمدسیویر سریعا ترخیص و در اختیار داروخانه ها قرار گرفت.

شانه ساز گفت: همچنین اکنون تا سه ماه ذخیره داروی رمدسیویر در کشور موجود است و بازار از لحاظ سرم و این دارو دارای ثبات قابل قبولی است و مصرف سرم اکنون در کشور ۱۰ برابر شده و در پیک پنجم کرونا مراجعان بیماران کرونایی به مراکز درمانی افزایش یافت و به تبع آن نیاز به سرم نیز زیاد شد و داروهای تجویز شده بیماران کرونایی توسط برخی از پزشکان مطابق دستورالعمل علمی نیست و نابجا مصرف می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل افزایش نیاز نابجا به داروها که از سوی برخی از افراد و تشکل‌ها بخاطر منافع شخصی و صنفی خود مطرح می‌شد، باعث بروز مشکلاتی شده است. نباید شاهد مصرف بی‌رویه آن باشیم و همانطور که گفتم ایران سومین کشور دنیا در تولید داروی رمدسیویر است و مواد اولیه آن را نیز تهیه می کنیم.

شانه ساز ادامه داد: با بروز بیماری کرونا تولید روزانه‌ ۱۵۰ هزار ماسک در کشور به ۴۵ میلیون در روز افزایش یافت و این افتخار بزرگ برای اقتصاد کشور است، همچنین ۹۲ درصد سهم کالاهای سلامت محور در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک بوده و عزم جدی وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات است و در این راستا ۳۰ درصد ارز برای واردات کاهش  و ۱۰ درصد ارزبری به نفع تولید داخل دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش داده شده که این ها گام هایی در حمایت از تولید داخل است.

وی با اشاره به چالش‌های اتفاق افتاده در آیین نامه‌ی داروخانه‌ها گفت: در مورد آیین نامه داروخانه‌ها، بعد از کشمکش‌های انجام شده، آیین نامه در آخر با کمک افراد درگیر این موضوع و بررسی کامل حقوقی تنظیم شد و به شکلی تنطیم شد تا درخواست همه دستگاه‌های مربوطه در نظر گرفته شود و الان آیین نامه به امضای وزیر هم درآمده است و بخشی از نگرانی داروخانه‌ها به دلیل عدم آگاهی کامل از این آیین نامه است.

شانه ساز در پاسخ به سؤالی درباره واردات واکسن فایزر اظهار کرد: خرید و فروش واکسن در دنیا بین دولت‌ها صورت می‌گیرد حتی فایزر اعلام کرد که ما فقط به دولت‌ها فایزر را تحویل دادیم و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش دخیل نیست و ما مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره واردات واکسن حرکت می‌کنیم و ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌شود بلکه منبع آن باید مورد اعتماد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز