خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

برزیل، آرژانتین، الجزایر و اتحادیه اروپا خریدار واکسن روسی هستند/ دستخوش شانتاژ رسانه‌ای نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۲۹۷

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا واکسنی در کشور مبداء مورد استفاده قرار نگیرد، آن را مورد استفاده قرار نخواهیم داد.

به گزارش خبر نگار ایلنا، «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به انتقادات وارده به واردات واکسن کرونای روسی به کشور بیان کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت عالی‌ترین مرجع علمی در کشور است که از ۱۰ سال قبل تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن را دریافت کرده است، به این معنی که اگر ما واکسنی را تایید کردیم، سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف آن را برای خودمان در ایران و حتی در سایر کشورها می دهد. 

وی ادامه داد: بنابراین اظهاراتی مبنی بر اینکه سازمان غذا و داروی ایران نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند، حرف بی‌ربطی است و من تعجب می‌کنم که برخی در حیطه‌ای اظهارنظر می‌کنند که اصلا در حوزه‌ی کاری‌شان نیست.

شانه ساز افزود: واقعیت این است که در درجه‌ی اول تولید واکسن مدنظرمان است، وزیر بهداشت هم شخصا به دلیل تخصصی که در این حوزه دارند، در درجه اول در بحث تولید و بعد در حوزه واردات کاملا نظارت دارند. 

وی گفت: برنامه‌ی ما به هیچ وجه این نیست تا واکسنی را که در کشور مبداء مصرف ندارد، وارد کنیم و به هیچ عنوان این خبر صحیح نیست و کاملا تکذیب می‌کنم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: واکسنی که این روزها درباره آن بحث می‌شود که یک واکسن روسی است، فاز سوم مطالعه بالینی را گذرانده است و از ۱۵ کشور مجوز مصرف اورژانس یا EUL را دریافت کرده است.

وی افزود: همچنین علاوه بر کشور سازنده، کشورهای دیگری مانند برزیل، آرژانتین، الجزایر و حتی اتحادیه اروپا خریدار این واکسن هستند، در نظر داشته باشید که ما نمی‌خواهیم تبلیغ این واکسن را کنیم، اما اظهارات غیرکارشناسی و بدون اطلاع کافی که انجام می‌شود، به نوعی فکر می‌کنم بیشتر اغراض سیاسی و تجاری پشت آن است تا اینکه نگرانی از بابت سلامت مردم باشد.

وی ادامه داد: ما اگر واقعا می‌توانستیم تولیدات خودمان را تا قبل از بهار برسانیم، تهیه و تامین واکسن را از همین الان واکسن داخلی قرار می‌دادیم، اما از آنجایی که تولید واکسن خودمان به اواخر بهار کشیده می‌شود و در این مدت ممکن است تعدادی از هموطنان‌مان سلامت‌شان را از دست بدهند، به این جمع بندی رسیدیم که از انواع واکسن وارداتی مطمئن و باکیفیت استفاده کنند، البته علی رغم اینکه بحث اصلی ما استفاده و تامین از منابع داخلی خواهد بود  در این فاصله برنامه‌ریزی شده که چند میلیون دوز واکسن از کشورهای مختلف نه فقط روسیه وارد شود و سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع این موضوع که باید تاییدیه‌های لازم را صادر کند، بر اساس مستنداتی که مراجع بین المللی می‌پذیرند، بررسی و کارش را به صورت ویژه انجام می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم که در درجه اول تولید داخل مدنظرمان است و بعد انواع وارداتی مطمئن. در نظر داشته باشید که اظهارنظر افراد برای خودشان محترم است، اما نظر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این زمینه فصل‌الخطاب است. 

وی ادامه داد: اینکه فردی که رشته تخصصی‌ چیز دیگری دارد، اما در حوزه داروسازی و واکسن دخالت کرده، قضاوت‌های خام می‌کند و منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود، واقعا درست نیست، کما اینکه ما در حوزه تخصص و کار دیگران نمی‌خواهیم ورود کنیم. 

شانه ساز افزود: ما پیچیده‌ترین داروها را تولید می‌کنیم، همه این‌ها در سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع بررسی شده و به آن‌ها مجوز می‌دهد، بررسی و تایید کردن این داروها و واکسن‌ها، بعضا مراحلی پیچیده‌تر از تولید دارد.

شانه ساز افزود: ما در سبد واکسن کرونا، کشور خاصی را هدف‌گذاری نکردیم، آنچه مدنظرمان است، کشورهای روسیه، هند، چین، کوبا و دیگر کشورهایی هستند که صاحب‌نظر هستند و در عین حال باید توجه کرد که این اولین بار نیست که روسیه به ما واکسن می‌دهد. 

وی ادامه داد: ما واکسن آنفلوآنزا را چند سال در حجم بالایی از روسیه آوردیم و خوشبختانه واقعا گزارش منفی هم درباره آن به سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع رسیدگی کننده، ارسال نشده است و ما نه به دنبال اسم کشور هستیم و نه به دنبال مسائل سیاسی و تجاری، بلکه برای ما سلامت مردم از هر مرجع و سازنده‌ای صرف نظر از نام کشور مهم‌تر است، حتی بسیاری از کشورهایی که شاید تصور کنند که بسیار پیشرفته‌اند، اصلا توان تولید و کنترل واکسن را ندارند، بنابراین ما کمپانی، مدارک، مستندات و کیفیت محصول را ارزیابی می‌کنیم، چه در زمینه واکسن و چه در زمینه سایر داروها و بر اساس آن‌ها مجوز صادر می‌کنیم. 

شانه ساز گفت: به هیچ عنوان هم قرار نیست که ما دستخوش تهدیدها، جو رسانه‌ای و شانتاژ رسانه‌ای شویم چون کارشناسان ما کارشان را بلدند، آزمایشگاه کنترل مرجع ما تاییدیه‌های لازم را از سازمان بهداشت جهانی دارد و به موقع در جهت سلامت مردم مجوزهای لازم را صادر می‌کنند و این واکسن‌ها ظرف چند هفته‌ی آینده و به زودی وارد کشور می‌شوند.

وی در مورد شاخص انتخاب واکسن اسپوتنیکv بیان کرد: یکسری بحث شرایط تولید و سایت تولید است و یکی اینکه کشور مبداء از این واکسن به تعداد کافی مصرف کرده باشد، آن هم نه در قالب مطالعات بالینی، بلکه باید مطالعات بالینی‌شان به طور کامل در کشور خودشان انجام شده باشد. 

شانه ساز ادامه داد: بسیاری از کشورهای همسایه ما که زودتر از ما واکسن را دریافت کردند، به این دلیل بود که فاز سوم مطالعه بالینی در کشورهای آن‌ها هم انجام شد، اما ما و ستاد ملی کرونا و وزیر بهداشت چنین اجازه‌ای ندادند و حتما باید مطالعات بالینی تمام شده باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به طور معمول پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک واکسن تولید شود، اما در شریط فعلی، دنیا پذیرفته و برای این شرایط تا مردم بیش از این آسیب نبینند و تلفات بیشتر نشود، به صورت مصرف اورژانسی مجوز ارائه داده و ما هم همان اقدامی را که در دنیا انجام می‌شود، پی گرفتیم حتی با وسواس بیشتر انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز