خبرگزاری کار ایران

مدیر جهادکشاورزی سبزوار خبر داد؛

صادرات ۴۰ تن گوشت خاویار از سبزوار به پهناورترین کشور دنیا

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۱۹۸

خراسان رضوی مدیر جهادکشاورزی سبزوار گفت: در سال جاری ۵۰ تن گوشت خاویار در سبزوار تولید شده که از این میزان ۴۰ تن آن به روسیه صادر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ایسنا علی اصغر امانیان در خصوص تولید ماهی در سبزوار اظهارکرد: در حال حاضر ۱۲۰ واحد استخرهای دو منظوره آبزیان از جمله سردآبی و گرمابی در سبزوار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۵۰ تن ماهی در شهرستان تولید شده که از این میزان ۲۳۰۰ تن سردآبی، ۲۴۰ تن گرمابی و۱۰ تن آن نیز تیلاپیا است.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار از رها سازی ۵۲۵۰ قطعه خاویار از ابتدای سال جاری تاکنون در ۴ مرکز خبر داد و افزود: از این تعداد قطعه خاویار۵۰ تن گوشت خاویار تولید شده که ۴۰ تن آن به روسیه صادر شده و ۱۰ تن آن نیز به مصرف داخلی به ویژه بابل رسیده است.

وی همچنین در خصوص میزان تولید خاویار در شهرستان گفت: امسال ۱۲۰ کیلوگرم خاویار در شهرستان سبزوار تولید شده است. با توجه به اینکه هنوز ماهیان خاویار آماده استحصال در این شهرستان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود تولید خاویار به ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

امانیان اذعان کرد: در حال حاضر ۴ واحد فعال مرکز پرورش خاویار با یک سابقه دیرینه در شهرستان فعالیت دارند که علاوه بر تولید گوشت خاویار، خاویار نیز تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: ۳ مرکز دیگر طرح پرورش ماهیان خاویار در آب‌های شور است که امیدواریم فاز اول آن تا پایان اسفندماه امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار خاطرنشان کرد: شهرستان سبزوار تولید ۱۰۰ درصد خاویار و ۲۴ درصد ماهی گرمابی و سردآبی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

صادرات ۴۰ تن گوشت خاویار از سبزوار به پهناورترین کشور دنیا

وی عنوان کرد: ظرفیت بلند مدت شهرستان با توجه به وجود یک مزرعه یک هکتاری که تا پایان سال به رهاسازی ماهی خاویار خواهد پرداخت، به ۱۵۰ تن نیز می‌رسد. براساس برنامه بلند مدت پیش‌بینی ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن گوشت خاویار را خواهیم داشت.

امانیان ادامه داد: بزرگترین محدودیت صنعت پرورش ماهی سبزوار موضوع منابع آبی، بهره‌وری آب و نصب کنتورهای حجمی است که این مسائل مانعی جدی بر سر راه توسعه پرورش ماهی هستند.

وی همچنین از کاهش کیفیت منابع آبی شهرستان و رفتن به سمت شوری خبر داد و افزود: باید در حوزه تولیدات تغییر روش‌هایی داده شود. در حال حاضر تنها شهرستان در خراسان رضوی هستیم که توانستیم مجوز ماهی تولید تیلاپیا را دریافت کنیم.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار اظهار کرد: اگرچه با ۹۳ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا ۱۰ تن تیلاپیا تولید شده، اما متاسفانه سازمان محیط زیست مانع صدور مجوز تیلاپیا در کل کشور شد و این محدودیت‌ها مشکلاتی ایجاد نموده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد زنجیره تولید ماهی تیلاپیا تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، عنوان کرد: چون ماهی تولید شده در شهرستان به صورت خام‌فروشی صادر می‌شود ماهی قزل آلا و گرمابی در کشور به نام استان مازندران شناخته می‌شود.

امانیان گفت: پیگیری‌های لازم برای تکمیل زنجیره تولید ماهی در شهرستان سبزوار انجام شده و تلاش می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ صنایع سورت، بسته بندی و فیله ماهی در سبزوار راه اندازی شود.

وی تکمیل شدن زنجیره تولید را برای تثبیت قیمت، ذخیره‌سازی و کنترل بازار ضروری دانست و افزود: با افزایش تولید خاویار امیدواریم طی یک برنامه زمان بندی شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تولید خاویار به یک تن برسد.

امانیان ضمن بیان این نکته که امکان افزایش بازارهای هدف وجود دارد، تصریح کرد: اگرچه کشور آلمان متقاضی ماهی سبزوار است، اما به دلیل سهولت صادرات به روسیه تاکنون فقط به این کشور صادرات خاویار و گوشت ماهی خاویاری داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما برای حوزه خلیج فارس و اروپا است، افزود: با ۵ میلیارد تخصیص اعتباری که برای تکمیل زنجیره تولید داشته‌ایم امیدواریم بازارهای هدف بیشتری را داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز