خبرگزاری کار ایران

دهقان در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

ساختار فرش سنتی استان آذربایجان‌غربی اصلاح خواهد شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی از اصلاح ساختار فرش‌سنتی استان خبر داد.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه با اشاره به استعدادها و زیر ساخت‌های استان در حوزه فرش دستباف اظهار داشت: با توجه به ساختار سنتی فرش دستباف استان، اصلاح و حرکت به سمت بهره‌گیری از روش‌های علمی لازم و ضروری است.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون امکانات و دارهای قالی مناسب در مدارس وجود نداشته و علاوه بر آن، آموزش‌های حوزه فرش دستباف بسیار هزینه بر هستند.

دهقان گفت: باید از ظرفیت برنامه‌های فرهنگی به منظور شناساندن امکانات استان در حوزه فرش استفاده کرده و با توجه به کمبود نیروی آموزشی متخصص فرش دستباف در حوزه آموزش و پرورش، این نقیصه را برطرف کرد.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با ابراز تاسف از فقدان رغبت و انگیزه کافی در بین دانش‌آموزان و والدین آنها نسبت به رشته فرش دستباف بیان کرد: علاوه بر آن ضمن دیدگاه منفی والدین به حوزه کار و دانش، فضای لازم در برخی از هنرستان‌ها برای ایجاد کارگاهای قالیبافی آموزشی وجود ندارد.

دهقان اظهار داشت: متاسفانه درآمد بافندگان فرش دستباف نیز ناچیز بوده و توقف فرآیند بیمه قالیبافان و عدم پذیرش متقاضیان جدید در این حوزه به عنوان عنصری منفی در اذهان والدین و دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت طراحی نقشه‌های جدید برای نفوذ هر چه بهتر در بازارهای هدف گفت: در این باره باید فرش‌ها و تابلو فرش‌های تولیدی دانش‌آموزان به فروش رسیده و علاوه بر آن، اردوهای تفریحی و آموزشی در حوزه فرش برای دانش‌آموزان با محوریت بازدید از کارگاه‌های قالیبافی برگزار شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی از ضرورت آشنایی مسئولان مدیران و مشاوران مدارس آموزش و پرورش با فعالیت‌ها و زیر ساخت‌های حوزه فرش دستباف خبر داد و بیان کرد: باید الگوسازی از بین فعالان فرش برای دانش‌آموزان انجام شده و امکان جذب دانش‌آموختگان رشته فرش دستباف در آموزش و پرورش بررسی شود.

کد خبر : ۴۰۳۷۹۹