خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با محمد دهقان مطرح شد؛

جای خالی سیاست‌های تشویقی در حوزه کتاب

کتاب "روانشناسی عمومی" نوشته دکتر "وید"؛ روان‌شناس آمریکایی با ترجمه محمد دهقان امسال در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

محمد دهقان (مترجم و استاد دانشگاه) به خبرنگار ایلنا گفت: کتاب "روانشناسی عمومی" را به اتفاق گروهی از همکارانم ترجمه و ویرایش کرده‌ام. این اثر کار بسیار پرحجمی‌ست که حدود 900 صفحه را شامل می‌شود. این کتاب را هم‌اکنون به انتشارات رشد سپرده‌ام و امیدواریم برای نمایشگاه کتاب آماده شود.

این مترجم قصد دارد با حضور در نمایشگاه کتاب امسال برخی از آثار موردنیازش را خریداری کند. او گفت: حتما از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کنم و کتاب‌هایی در رشته خودم؛ ادبیات خریداری خواهم کرد. کتاب‌هایی مانند "تحقیقات و پژوهش ادبی، تاریخ ادبیات ونقد ادبی" و برخی رمان‌ها و آثاری در حوزه تاریخ، دین و روانشناسی.

وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی جامعه کتابخوان کشور گفت: از وضع حاکم بر بازار کتاب مشخص است که تعداد خریداران کتاب هر سال کمتر می‌شود. از همین رو نمایشگاه کتاب امسال نیز شاید بازدیدکننده‌ی زیادی داشته باشد اما واقعیت این است که مردم کمتر کتاب می‌خرند چراکه قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده و تنها کتاب‌های درسی هستند که هر سال با استقبال بسیار خوبی در فروش مواجه می‌شوند.

دهقان در ادامه افزود: علاوه بر شرایط بد اقتصادی که موجب می‌شود مردم توان خرید کتاب نداشته باشند، مدیران جامعه نیز در این قضیه مقصر و موثرند. رویکرد وزارت ارشاد این است که کتاب‌ها را مدت طولانی نگه می‌دارد. مثلا کتاب خود من برای 4 ماه در ارشاد ماند و کتاب بعضی از دوستان تا یک سال هم در ارشاد باقی می‌ماند تا موفق به اخذ مجوز شود. تازه پس از این این مدت طولانی درنهایت هر کتاب فقط 1000 نسخه چاپ می‌شود که همین تعداد نیز مدت زمان زیادی وقت صرف می‌کند تا به فروش برسد.

وی با باین این مطلب که ارشاد در بسیاری از مواقع به‌جای کمک به مولفان و مترجمان برای آنها مانع‌تراشی می‌کند؛ افزود: متاسفانه سیاست‌های تشویقی برای تولید کتاب و رشد کتابخوانی نداریم.

این مترجم در پایان اشاره‌ای هم به مکان جدید نمایشگاه کتاب کرد و گفت: باتوجه به مکان جدید نمایشگاه هنوز نمی‌توان درباره استقبال مردم پیش‌بینی خاصی کرد. در مجموع شاید نمایشگاه با استقبال مواجه شود چون مترو راه دسترسی به شهرآفتاب را آسان کرده است اما باید دید چقدر مردم کتاب خریداری می‌کنند.

کد خبر : ۳۶۲۶۴۷