خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی مستأجران در آشفته بازار افزایش نجومی اجاره بها/ تسهیلات و وام‌های بانکی هم دردی از مستأجران دوا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۶۸۹

بالا رفتن چند برابری اجاره بها در ارومیه سبب افزایش حاشیه نشینی در این شهرشده است؛ حاشیه‌هایی که با گذشت سال ها به دلیل گسترش شهر به سمت خارج، جزئی از شهر است اما بدون امکانات شهروندی که بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی را رقم می‌زند.

به گزارش ایلنا،افزایش اجاره بها در کلانشهر ارومیه سبب بلاتکلیفی مستأجران و افزایش حاشیه نشینی شده حاشیه‌های که به سبب گسترش شهر جزئی ازشهر ولی بدون امکانات شهروندی هستند.

در  آذربایجان‌غربی که میزان درآمد در آن پایین تر از متوسط کشوری است، افزایش سرسام آور و کنترل نشده اجاره بهای مسکن سبب شده تا اگر مردم حتی چیزی نخرند و نخورند و نپوشند نیز نمی‌توانند از پس  اجاره مسکن خود  برآیند که همین امر سبب تغییر سبک زندگی خود و ایجاد شکاف در بافت‌  اجتماعی و شهری  یک منطقه و یا یک شهر می‌شود که تبعات مختلفی در پی خواهد داشت.

در این میان تجربه ها نشان می دهد که با گسترش حاشیه نشینی احتمال بروز آسیب هایی نظیر جرم، فساد، اعتیاد و خشونت در حاشیه شهر بیش تر خواهد شد.

با توجه به افزایش هزینه های زندگی و فقر، مستاجران مجبور به عقب نشینی به نواحی حاشیه ای شهرها شدند؛ به طوری که مستأجران ساکن نواحی بالایی شهر به نواحی میانی و ساکنان نواحی میانی به بخش‌های پایین شهر جا به جا شدند.

بسیاری از مستاجران اظهار می‌کنند؛ وقتی ماهیانه حقوق دریافت می‌کنیم چگونه می‌توانیم در کنار هزینه‌های زندگی خود آن‌هم در این بحران اقتصادی از جمله تأمین مایحتاج و مواد غذایی این اجاره‌های بالا را پرداخت کنیم و ۱۰۰ میلیون تومان هم برای سال آینده پس انداز کنیم تا در کوچه نمانیم؟با این میزان تورم  و درآمد عملا  این کار شدنی نیست و به همین خاطر مجبور هستیم که به حاشیه شهر پناه ببریم.

۶۰ درصد مستاجران ارومیه بلاتکلیف هستند

محمد قاسمی آذر رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه با اعلام اینکه ۶۰ درصد مستاجران این شهر پس از افزایش چند برابری قیمت‌های اجاره بها بلاتکلیف هستند، گفت: حتی ارائه تسهیلات و وام‌های بانکی نیز دردی از مستاجران دوا نمی‌کند.

 قاسمی آذر,با بیان اینکه اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از مستاجران اهرم قانونی ندارد؛ گفت: در شرایط فعلی چگونه می‌شود به موجران گفت که به فلان قیمت باید اجاره دهید؟ این امر اصلا شدنی نیست؛ قانون گذار باید اهرم‌های خاص قانونی در این رابطه اتخاذ کند.

وی در رابطه با سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر نقش مشاورین املاک در افزایش اجاره بها، اظهار کرد: بله این روند در گذشته تا حدودی مرسوم بوده ولی هم اکنون اصلا چنین چیزی نیست؛ امروز افزایش اجاره بها سبب رکودی بازار شده و درآمدهای مشاورین املاک از حق کمیسیون کاهش چشم گیری داشته است.

قاسمی آذر با بیان اینکه شرایط بد اقتصادی مردم را در تنگنا قرار داده است، اضافه کرد: مردم باید به یکدیگر رحم کنند؛ مستاجران اجنبی نیستند که با بی رحمی و بدون درک شرایط با آنان رفتار شود؛ مالکان اعلام می‌کنند که هزینه‌ نگهداری و احداث ملک بالاست که البته حق هم دارند ولی باید هموطنان همدیگر را بیشتر درک کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز