خبرگزاری کار ایران

به منظور بهینه‌سازی مصرف آب و برق صورت ‌گرفت؛

ایستگاه‌های پمپاژ آب منطقه ۶ شهرداری تبریز به شبکه ارتباطی GSM تجهیز شد

کد خبر : ۲۲۴۴۳۶

استفاده از پیامک برای کنترل سیستم‌ها نیز یکی از کاربردهایی است که می‌تواند مشکلاتی را از دوش بهره برداران و اپراتورهای دستگاه و ماشین آلات صنعتی بردارد.

ایستگاه‌های پمپاژ آبیاری فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تبریز به شبکه GSM(موبایل) مجهز شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسئول امور فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تبریز با اعلام این مطلب گفت: با دستور شهردار منطقه ۶ تبریز در راستای تحقق اهداف مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی و منابع آبی، طرح مدیریت و دیسپاچینگ یکپارچه و متمرکز ایستگاههای پمپاژ آب فضای سبز در این منطقه اجرا شد.

علی علمی، خاطرنشان کرد: تکنولوژی ارتباطات بیسیم و شبکه سلولی موبایل با ورود به دنیای صنعت چشم انداز دیگری را پیش روی این بخش مهم اقتصادی قرار داده است.

وی افزود: امروزه استفاده از شبکه GSM یا موبایل صرفا جهت مکالمه نبوده و می‌توان از آن برای اتصال به اینترنت، ارسال پیامهای متن و تصویر، اتصال به GPS و… استفاده کرد که هرکدام از قابلیت‌ها ما را به چندین استفاده ابتکاری بسته به حوزه فعالیت رهنمون می‌سازد.

علمی ادامه داد: استفاده از پیامک برای کنترل سیستم‌ها نیز یکی از کاربردهایی است که می‌تواند مشکلاتی را از دوش بهره برداران و اپراتورهای دستگاه و ماشین آلات صنعتی بردارد.

وی با اشاره به اهداف اصلی اجرای این پروژه گفت: افزایش بازده و کارایی پمپهای آب، بهینه سازی بهره برداری از منابع آب موجود، کاهش پیک مصرف شبکه قدرت با ارائه الگوریتم‌های برنامه ریزی شده مناسب، امکان دسترسی به یک مرکز کنترل متمرکز و مدیریت یکپارچه کلیه ایستگاه‌ها، افزایش قابلیت اطمینان و طول عمر تجهیزات و کاهش اپراتورهای مقیم از جمله اهداف اصلی این طرح به شمار می‌رود.

علمی افزود: راه اندازی این شبکه همچنین با کاهش و مدیریت مصرف برق ایستگاه‌ها در جهت نیل به اهدافی چون کاهش تلفات و بهینه سازی ضریب قدرت و حذف اپراتورهای مقیم و مطلع شدن از وضعیت ایستگاه در حداقل زمان ممکن، مانیتورینگ و دیسپاچینگ آلارم‌ها و وضعیت کاری پمپ‌ها را در یک بستر مخابراتی مناسب قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این پروژه در ۷ ایستگاه به منظور تامین آب مورد استفاده در بخش فضای سبز، حوض‌های آبی و آب نمای پارک‌ها و بوستانهای محدود اجرا شده است خاطرنشان کرد: الکتروپمپ‌های مورد استفاده در این ایستگاه‌ها از نوع سانتریفیوژ و یا شناور درون چاهی بوده و با عمر بالای ۲۰ سال می‌باشند.

مسئول امور فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تبریز ادامه داد: با توجه به موارد استفاده این پمپ‌ها، بیشترین موارد استفاده و آبدهی این پمپ‌ها و ایستگاه‌ها در فصلهای گرم(بهار، تابستان و پائیز) کمترین آبدهی نیز در فصل زمستان است.

وی به مشخصات ایستگاههای مورد استفاده در این پروژه در منطقه ۶ شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: ایستگاه پارک عباس دوران با کاربری آبنما از نوع سانتریفیوژ و توان پمپ ۲۲ کیلو وات و ایستگاههای شهرک شهید بهشتی، اول خیابان اره گر، میدان ماشین سازی، خیابان رضوان، پارک آخونی و پارک صنعت با کاربری آبیاری نوع شناور ۶ اینچی و توان ۳۲ کیلو وات احداثشده‌اند.

علمی تصریح کرد: ضریب توان پائین در ایستگاههای پمپاژ می‌تواند تاثیرات نامناسبی از جمله، افزایش تلفات خطوط انتقال و توزیع و تجهیزات شبکه ترانسفورماتور‌ها، افزایش ظرفیت شبکه(خطوط و تجهیزات)، افت ولتاژ شبکه، پرداخت هزینه اضافی(ضریب زیان) به همراه داشته باشد.

مسئول فضای سبز شهرداری منطقه ۶، تاکید کرد: در نتیجه تجهیز ایستگاههای پمپاژ به اینور‌تر عملا توان راکتیو در حد صفر کاهش یافته و کاهش تلفات و کاهش تعداد و قطر کابلهای نیرورسانی را به دنبال داشت.

علمی اضافه کرد: همچنین استفاده از اینور‌تر به دلیل حذف راه اندازی حالت ستاره – مثلثاز دو رشته کابل سه تایی به یک رشته کابل سه یا چهارتایی باعثکاهش تعداد کابل تامین برق الکتروموتور شده است، که این موضوع برای چاههای عمیق و پمپ شناور که بسیار مفید است و از هزینه کابل می‌کاهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز