خبرگزاری کار ایران

در تبریز،

کتاب "یک مرد، یک شهر" رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۵۵۸

کتاب "یک مرد، یک شهر" به قلم فریبا فرهنگی در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، رضا همراز نویسنده مطرح تبریزی در آیین رونمایی کتاب "یک مرد، یک شهر" در جمع اهالی فرهنگ و هنر تبریز با بیان اینکه صحبت از ستارخان هرچقدر راحت باشد، همان آندازه سخت است، گفت: از هر کسی بپرسید از کودک تا مسن ترین افراد جامعه ستارخان را می‌شناسند و این افتخار بزرگی است که ما با این بزرگ مرد هم وطن و همزبان هستیم.

همراز افزود: طبق تحقیقات من بالغ بر 40 عنوان کتاب در مورد زندگی و مبارزات ستارخان نوشته شده است، یقینا تعداد واقعی از این بیشتر است و در عین حال اولین کتاب‌ها هم در مورد ستارخان توسط آذربایجانی‌ها نوشته شده است.

این نویسنده تبریزی افزود: اولین کتاب در این زمینه "حماسه ستارخان" بوده که توسط مرحوم عباس پناهی ماکویی در سال 1336، با تیراژ 100 هزار جلد منتشر و بعدها توسط کیخسرو کشاورز به فارسی ترجمه شده است، آخرین کتاب هم همین کتاب یک مرد، یک شهر است که توسط فریبا فرهنگی منتشر شده است.

وی در رابطه با جایگاه و نقش مبارزات ستارخان گفت: این قهرمان ملی نقش و جایگاه بالایی در تاریخ کشور دارد، اخبار مبارزات ستارخان به روایت علامه قزوینی در نشریات خارج از کشور هم منعکس می‌شد.

رضا همراز ادامه داد: برای هیچ قهرمان ملی جز ستارخان 40 عنوان کتاب نوشته نشده، ستارخان 184 عنوان لقب گرفته که اغلب هم از طریق مرد مطرح شده‌اند.

وی با استناد به مهر شخصی ستارخان گفت: این مرد بزرگ تاریخ ایران که امروز مجسمه اش به نماد مقاومت تبدیل شده، خود را خادم ملت می نامید، چقدر بجا و شایسته است که از خدا بخواهیم تا لایق حفظ نام این بزرگمرد باشیم.

فریبا فرهنگی، نویسنده کتاب "یک مرد، یک شهر" نیز در ادامه این مراسم گفت: در این کتاب سعی کردم به زبان بسیار ساده و همه فهم به صورت خلاصه برای جوانان امروزی که در دنیای مدرن با افکاری ماتریکسی و منفی غرب محاصره شده‌اند، تاریخ پرافتخار وطن را شرح دهم تا بازنگری تازه ای به تاریخ و فرهنگ سرزمین شان بکنند.

وی با بیان اینکه تاریخ هر ملتی همیشه به زندگی انسان های برجسته بسیار نزدیک است، افزود: جوانان باید با شخصیتی که ناجی قیام مشروطه است آشنا شوند چرا که این ناجی و قهرمان بزرگ در روزهایی که قیام مشروطه در تهران و سراسر ایران شکست خورده بود به تنهایی در برابر دولت استثمارگر و قشون عظیم ایستادگی کرد و مشروطه را بازگرداند و شخصیت والای ایشان در وطن دوستی و شجاعت، صداقت، سادگی، راستی، جوانمردی، عدالت و آزادگی بهترین الگو برای جوانان امروز است.

فرهنگی ادامه داد: آرمان‌ها و آرزوهای یک ملت در وجود چنین شخصیتی تجلی پیدا می‌کند که حرف و عملش یکی بوده و پیروزی او به مانند پیروزی یک ملت است.

وی تاکید کرد: ستارخان با اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت اما به جامعه آگاهی بخشید، او روشنفکری مخلص و بدون ادعا بود، چرا که به وضعیت انسانی خود، زمان، مکان و تاریخ آگاهی داشت و این آگاهی به او حس مسئولیت بخشیده بود و آنچه مرا به سوی این مرد سوق داد شخصیت والای انسانیش بود؛ شخصیتی که ساختنی است و نمی‌توان آن را با پول خرید آنچه ستارخان را ستارخان کرد شخصیت منحصر به فرد خودش بود.

فریبا فرهنگی افزود: ستارخان در تمام طول زندگی همواره خود واقعی اش بود و هرگز تغییر نکرد و آنچه او را به این مسیر فراخوان روحیه شکست ناپذیر و تاثیرناپذیر و حس وطن دوستی و آزادگی‌اش بود.

نویسنده کتاب "یک مرد، یک شهر" گفت: قطعا وظیفه ما است که این قهرمانان را از هر جهت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و شخصیت واقعی آنها را به نسل های بد معرفی کنیم تا جهانیان و آیندگان بفهمند که در نتیجه تلاشها و میراث چنین شخصیتهایی رشد می‌کنیم، با آگاهی‌ای که بزرگترین راه آزادی یک انسان است چرا که مطالعه و پژوهش در گفتار و کردار می تواند انسانها را به سوی راهی هدفمند هدایت کند.

فرهنگی در آخر تاکید کرد: ستارخان معنای زندگی را می دانست، وقتی بر اسب می نشست با وجود مرکب یکی می شد، وقتی تفنگ به دست می گرفت با او عجین می‌شد، وقتی با مردم وطن می‌نشست در میان آنهنا جذب می‌شد، او معنای وحدت را به خوبی می دانست، انسانی آزاده بود و به همگان آزادی می‌بخشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز