خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

تعداد کامیون‌های متوقف در مرز افغانستان به ۳۰ کاهش یافت/ با افزایش ساعت کاری گمروکات موافقت شد/ در مرز افغانستان تنها یک باسکول داریم

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۳۹۸

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: اخیرا به دلیل افزایش تعداد کالا و حمل کنندگان احتمال اینکه صادرات به افغانستان از 2 میلیارد و 700 دلار به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار در ماه‌های آینده برسد، وجود دارد. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که حجم صادرات افغانستان به ایران 20 میلیون دلار است.

حسن سلیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت مبادلات ایران و افغانستان اظهار داشت: مبادلات دوجانبه به دلایلی از جمله ایام سوگواری و شیوع ویروس کرونا، برای مدتی متوقف و منجر به کاهش حجم تولید شد. ما مشکلات مرزی بسیاری داریم اما در این مورد عمده مشکل متعلق به مرز افغانستان است. به دو دلیل؛ یکی اینکه ما 4 باسکول داریم و به روند گذر تسریع می‌بخشد در حالی که مرز افغانستان تنها یک باسکول دارد و منجر به  کند شدن پروسه می‌شود، و دیگر اینکه در صورتی که  کامیون‌ها تمایل چندانی به ورود به مرز افغانستان ندارند. زیرا در زمان توقف در آنجا باید کرایه بپردازند.

وی اضافه کرد: این مشکلات طی جلسات متعدد بیان‌شد و دولتی‌ها با تشکیل کمیته مربوط به بررسی تمامی معضلات مرزی و راهکارهای آن متشکل از تمامی سازمان‌های ذیربط موافقت کردند تا برای رفع این مشکلات تدابیری در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق ایران و افغانستان در رابطه با حجم صادرات به افغانستان توضیح داد: حجم صادرات ما در ابتدای سال به دلیل مشکلات کرونایی و مشکلات حمل و نقل نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. اما اخیرا به دلیل افزایش تعداد کالا و حمل کنندگان احتمال اینکه صادرات 2 میلیارد و 700 دلار به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار در ماه‌های آینده برسد، وجود دارد. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که حجم صادرات افغانستان به ایران 20 میلیون دلار است.

سلیمی در مورد تعداد کامیون‌های متوقف شده در مرز گفت: همچنین باید در نظر داشت که به دلیل عدم ورود به مرز افغانستان مجبور به ماندن در دوغارون هستند. طبق گزارش‌های اعلام شده تعداد کامیون‌های در مرز به 30 تا 40 رسیده و تعدادی از آنها هم دو سه هفته‌ای است که به دلیل مشکلات تعرفه‌ای در مرز مانده‌اند. 

وی در ادامه توضیح داد: البته ما هم مشکلاتی مانند کم بودن زمان گمرک داشتیم که این مشکل طی جلسات متعدد با وزارت امور خارجه با حضور مرزبانی‌ها و استانداری‌ها  تا حدی برطرف شد. اکنون  ساعت کاری گمرک اضافه شده است و امکان تردد تا ساعت 19 وجود دارد.

سلیمی اضافه کرد: همه امکانات و تمهیدات لازم با فشار دولت جمهوری اسلامی به مرزها و گمرکات مانند اضافه کردن ساعت کار و افزایش پرسنل موجود و ... در نظر گرفتند که ممکن است به فعالیت نیاز باشد بطوریکه در پاره‌ای از موارد، فعالیت 24 ساعته داشته باشیم تا بتوانیم امکانات حمل کالا را بیشتر کنیم.

رئیس اتاق ایران و افغانستان اضافه کرد: با افزایش ساعت کاری گمرکات و مرزبانی‌ها موافقت شده و استانداری‌ها به این موضوع ورود پیدا کرده و گمرکات تدابیر لازم را در نظر گرفته‌اند. البته باید توجه داشت که امکانات مرزی اندک است و تنها برای تردد 18 کامیون در روز امکانات وجود داشت، در حالی که  این تعداد به 150 کامیون  در مرزها رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز