خبرگزاری کار ایران

طالبیان به ایلنا خبر داد؛

راه‌اندازی مخازن امن موزه‌ای در همدان، قم، بوشهر، یاسوج، آذربایجان شرقی و اصفهان/ برخی اشیای مخزن موزه ملی به استان‌ها منتقل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۷۹

معاون میراث‌فرهنگی از ساماندهی مخزن موزه ملی و انتقال برخی از آثار آن به سایر استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) در خصوص این مهم که اکنون تعدادی از مخازن امن در سراسر کشور در حال راه‌اندازی و افتتاح هستند، گفت:  با توجه به نیازی که به مخازن امن داریم ساخت این مخازن و گسترش آنها در اولویت قرار گرفته و قرار است در برخی مناطق کشور مخازن امن موزه‌ای ایجاد و افتتاح شود.

 به گفته وی، مخازن امن در برخی نقاط به صورت ساختمان‌هایی مجزا و در برخی از نقاط؛ بخشی از ساختمان‌های موزه‌های منطقه‌ای و استانی است. تاکنون مخزن امن موزه منطقه‌ای خراسان در مشهد افتتاح شده و مخزن امن موزه منطقه‌ای بوشهر همزمان با افتتاح این موزه قابل بهره‌برداری خواهد بود. مخزن امن غرب کشور واقع در همدان و مخزن امن قم  و یاسوج نیز در دست افتتاح هستند.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: مخزن امن استان آذربایجان شرقی در دست تکمیل و مخازن امن موزه‌های منطقه‌ای فارس، خوزستان، جیرفت و مخازن امن استانی اراک، مشکین شهر اردبیل و نورآباد فارس و چهارمحال و بختیاری نیز در دست اقدام و مخزن امن قزوین در دست مطالعه و بررسی است.

طالبیان خاطرنشان کرد: مخزنی که در دو موزه ایران باستان و دوره اسلامی در موزه ملی قرار دارد، امن است. اکنون ساماندهی آثار این مخزن در حال انجام است. تعداد زیادی از آثار در مخزن موزه ملی نگهداری می‌شود که متعلق به استان‌های مختلف است و قابلیت نمایش در موزه ملی را ندارند. حتی تعداد زیادی از آثار در این مخزن نگهداری می‌شوند که در خصوص اصالت آنها شک وجود دارد. از یکسو نمایش و از دیگر سو اصالت‌سنجی این آثار کار دشواری است؛ سعی داریم تا با انتقال برخی از این آثار به موزه‌های منطقه‌ای و محلی علاوه بر پربار کردن موزه‌های مذکور ساماندهی مخزن موزه ملی را نیز محقق سازیم.

طالبیان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی برآنکه با توجه به آنکه در بسیاری از نقاط کشور شاهد کاوش‌های باستان‌شناسی و کشف اشیای باستانی هستیم نیاز مبرم به مخازن و موزه‌ها احساس می‌شود و به همین دلیل در منطقه‌ای مانند اصفهان که یکی از مهمترین مناطق باستانی و تاریخی کشور است اقدام به چنین امری احساس می‌شود. در حال حاضر نیز با وجود کشفیات تپه اشرف اصفهان شاهد انتقال اسکلت‌های دوره اشکانی به اتاقی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان هستیم آیا قرار است اصفهان دارای مخزن امن یا موزه‌ای برای نمایش آثار باستان‌شناسی شود، اظهار کرد: منطقه‌ای مانند اصفهان داشتن مخزن امن بسیار احساس می‌شود و ما این مهم را نداریم. اینکه گفته می‌شود دستگاه‌های اجرایی در حمایت و صیانت از میراث فرهنگی همکاری و اقدامات موثرتری انجام دهند از این جهت است. ضمن آنکه کارخانه ریسباف در این منطقه وجود دارد که می‌تواند تبدیل به موزه‌ای برای نمایش آثار مدرن و حتی آثار گذشتگان شود. این بخش می‌تواند موزه‌های استان اصفهان را دربرگیرد و حتی در مقیاس ملی فعالیت کند. در این خصوص صحبت‌هایی انجام شده و امیدوار هستیم به زودی شاهد تحقق این مهم باشیم. البته راه‌اندازی موزه امن اصفهان ازجمله فعالیت‌هایی است که در دستور کار قرار دارد اما تاکنون محقق نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز