خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد؛

اصلاح روش‌های دسترسی به منابع تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۷۷۱

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اصلاح روش دسترسی منابع تاریخ شفاهی در این سازمان خبر داد.

به گزارش ایلنا، رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد  و کتابخانه ملی ایران از اصلاح روش دسترسی منابع تاریخ شفاهی در این سازمان خبر داد.

غلامرضا عزیزی در تشریح دیجیتال‌سازی و دسترس پذیرشدن مصاحبه‌های کتب تاریخ شفاهی در این سازمان گفت: برای دست‌یابی محققان به منابع تاریخ شفاهی، روش دسترسی به مصاحبه‌های تاریخ شفاهی در سه فاز اجرایی اصلاح شد.

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد  و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: برنامه اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاز نخست به این صورت است که مصاحبه‌های تاریخ شفاهی سازمان برای مراجعه‌کنندگان و محققان به طور مستقیم از طریق کتابخانه و آرشیو دیجیتال سازمان، در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در واقع مراجعه‌کنندگان الزامی به حضور در اتاق تاریخ شفاهی در ساختمان آرشیو ملی ندارند و در هر دو ساختمان کتابخانه ملی و آرشیو ملی و از درگاه کتابخانه و آرشیو دیجیتال می‌توانند به منابع دسترسی پیدا کنند.

عزیزی تصریح کرد: البته این دسترسی بر اساس ضوابط و اختیاراتی است که مصاحبه‌شونده‌ها برای سازمان لحاظ کرده‌اند. به عنوان مثال برخی از مصاحبه شونده‌ها اعلام کردند که این مصاحبه‌ها فقط برای کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان قرار گیرد و یا اینکه برخی مصاحبه شونده‌ها قید کردند که این مصاحبه‌ها در زمان معین انتشار داده شود.

وی عنوان کرد: در فاز دوم، صوت و تصویر این مصاحبه‌ها با توجه به ضوابط و اختیارات مصاحبه‌شونده ها دسترس پذیر خواهد شد و ملزم به رعایت خواست مصاحبه شونده‌ها هستیم.

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان افزود: در فاز سوم، تلاش بر این است تا قسمت‌های مهم و اصلی مصاحبه‌های تاریخ شفاهی از طریق وبگاه سازمان قابل دسترس باشد که برای دستیابی به این منظور به سخت‌افزارهای مربوط برای انتقال منابع  نیازمند هستیم و در تلاش هستیم فاز اول و دوم این طرح در سال جاری اجرایی شود و بتوانیم در تالارهایی که پژوهشگران حضور می‌یابند این منابع در سیستم‌ها بارگذاری و قابل استفاد مستقیم توسط اعضا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز