خبرگزاری کار ایران

«گزارش دیگری» در پیشخوان کتابفروشی‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۲۷۴

کتاب «گزارش دیگری؛ جستارهایی برای درک شعر معاصر» نوشته علیرضا بهنام از سوی انتشارات سیب سرخ منتشر و راهی بازار کتاب شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «گزارش دیگری؛ جستارهایی برای درک شعر معاصر»  نوشته علیرضا بهنام از سوی انتشارات سیب سرخ منتشر و راهی بازار کتاب شد.

علیرضا بهنام با اشاره به تقسیم بندی کتاب «گزارش دیگری»  گفت: این کتاب به دو بخش«شعر و نظریه» و «چهره‌های شعر امروز» تقسیم می‌شود؛  بخش اول مقالات نظری در زمینه تاریخچه شعر فارسی یا نسبت آن با اندیشه مدرن است. اولین مقاله با بررسی «جایگاه فرم در موفقیت شعر حافظ» و خوانش ساختارگرا از شعر حافظ آغاز می‌شود و در مابقی مقاله‌ها به شعر نیما تا اشعار امروز می‌پردازد و سعی می‌کند به آن پاسخ دهد.

وی ادامه داد: این کتاب به ارائه گزارشی از نظریات نویسنده درباره جریان‌ها و پدیده‌های ادبی هم روزگارش تدوین شده است و بخش نخست آن به کندوکاوهای نگارنده در مقولات عام ادبی اختصاص دارد. در بخش دوم گزارشی مختصر از پاره‌ای وجوه گفتمان ادبی حال حاضر ایران ارائه شده است.

این نویسنده عنوان کرد: بخش دوم کتاب به تعدادی از مهمترین شاعرانی که در دو یا سه دهه اخیر کماکان در حال آفرینش شعر هستند و شاعران دهه چهل و نسل جدید می‌پردازد.  از بین این شاعران انتخابی صورت گرفته است و کسانی انتخاب شدند که به نظر من می‌توانستند نماینده جریان‌هایی باشند که در حال حاضر  در فضای ادبی کشور وجود دارند.

این شاعر افزود: در مورد مجموعه آثار این شاعران در کتاب صحبت و تک‌نویسی شده است. از شاعران دهه چهل می‌توان به محمدعلی سپانلو، جواد مجابی، علی باباچاهی، عمران صلاحی نام برد و از شاعران نسل جدیدتر می‌توان به افرادی همچون شمس آقاجانی، هوشیار انصاری فر و ... اشاره کرد.  

بهنام بیان کرد: این کتاب برای علاقمندان به شعر و شاعری مفید است و مخاطب آن می‌تواند عموم مردم جامعه باشد. در دوران کنونی جامعه دانشگاهی کمتر به نگاه مدرن توجه نشان داده است، ولی البته ممکن است این کتاب راهی برای این گروه باشد تا این جریانات را ادامه دهند و این نوع طرز تلقی از ادبیات در دانشگاه ها هم راه پیدا کند.

وی اتمسفر شاعران نسل چهل و هفتاد را متفاوت دانست و گفت: تفاوت عمده این دو گروه از شاعران در  نگاه مدرنیستی و در چهارچوب ایدئولوژی‌های مدرن است. در  کتاب نشان داده می‌شود که چگونه در طول کار شاعرانی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است در جاهایی تغییر جهت دادند و به مقتضای عوض شدن شرایط و گفتمان اجتماعی، گفتمان شعری خودشان را عوض کردند.

کتاب «گزارش دیگری جستارهایی برای درک شعر معاصر» نوشته علیرضا بهنام به قیمت ۲۲هزار تومان و تیراژ ۳۰۰نسخه از سوی انتشارات سیب سرخ راهی کتابفروشی‌ها شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز