خبرگزاری کار ایران

توضیحات دولت در خصوص افزایش قیمت نان/ برای تامین یارانه نان مجبور به افزایش قیمت گندم یا نان بودیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۳۲۲

دولت در صورتیکه بخواهد میزان یارانه نان را رعایت کند ناگزیر از افزایش قیمت گندم کشور به حدود ۱۰۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم است که باتوجه به سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی گندم و آرد در نرخ نان، فقط افزایش نرخ گندم حدود ۲۰ درصد باعث افزایش نرخ می‌شود.

به گزارش ایلنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی افزایش قیمت نان، توضیحاتی ارائه کرده و افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را دلیل افزایش قیمت نان دانستند.

در توضیحات وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال ۹۸ حدود ۱۷۰۰ تومان است که با احتساب هزینه‌های تبعی (۱۵۰ تومان) بهای تمام شده گندم برای دولت ۱۸۵۰ تومان می‌باشد. نرخ فروش گندم خبازی‌ها براساس مصوبات سال ۹۳ به ازای هرکیلوگرم ۶۶۵ تومان (۸۰درصد خبازی‌ها) ‌و به ازای هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان (۲۰درصد خبازی‌ها) است. میزان یارانه مصوب گندم توسط مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۸ حدود ۸۱۴۵ میلیارد تومان بوده‌است. دولت در صورتیکه بخواهد میزان یارانه مذکور را رعایت کند ناگزیر از افزایش قیمت گندم کشور به حدود ۱۰۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم می‌باشد که با توجه به سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی گندم و آرد در نرخ نان، فقط افزایش نرخ گندم حدود ۲۰ درصد باعث افزایش نرخ می شود. نکته قابل توجه افزایش هزینه‌های نانواخانه‌ها از جمله کارگر ، ‌انرژی (آب ،‌برق و... )‌مواد اولیه ،‌تجهیزات و وسایل کار ،‌اجاره بها و... طی سال ۹۳ تاکنون است که رشد قیمت همه محصولات تولیدی داخل موید لزوم توجه دولت به هزینه‌های نانواخانه‌ها است.

در ادامه این توضیحات می‌خوانیم: با طرح موضوع گندم آرد و نان در جلسه سران محترم قوا مقرر شد که نرخ گندم در سال ۹۸ افزایش نیابد منتهی هزینه‌های نانواخانه‌ها به روزرسانی شود تا از عدم تولید نان و تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش جلوگیری شود. قطعا تصدیق خواهید کرد که برای ادامه فعالیت تولیدی ، حداقل شرط آن فعالیت سربه سر شدن هزینه‌ها است. تولید با زیان،‌ به معنی توقف تولید است که در کالایی مانند نان تبعاتش برای کشور بسیار گران خواهد بود.همچنین مهمترین چالش این بخش که با اعتراضات زیادی همراه بود ، زیادخواهی برخی نانوایان در سایه عدم شفافیت و نبود نرخ مصوب بوده است.با عنایت به مراتب فوق قطعا باید نرخ‌های ابلاغی را با نرخ‌های اعمالی در کف بازار مقایسه نماید. مقایسه سقف نرخ‌های ابلاغی با نرخ‌های مصوب سال ۹۳ جای بسی تامل دارد .

محمدرضا کلامی (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت) پیشتر گفته بود: برای تغییر در قیمت نان دو سناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد. براساس آخرین تصمیمات مقرر شد تا دولت  یارانه نان را از طریق پرداخت یارانه گندم برای تولید آرد نانوایی‌ها حفظ کند، اما برای قیمت نان سقف تعیین کند تا امکان گران‌فروشی از بین برود. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز