خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور:

حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در ۱۶ استان مرزی ساکن هستند

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۶۶۹

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در ۱۶ استان مرزی ساکن هستند و ۱۸۹ شهر مرزی ۱۴۳۷۷ روستای بالای بیست خانوار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی جمالی نژاد گفت: ثبات جمعیت و پخش منظم جمعیت در روستاها، شهرها و مرزها مهمترین بحثی است که در پدافند غیرعامل باید به آن توجه شود.در اولین سال این همایش به بحث آمایش سرزمین و سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و پدافند غیرعامل پرداخته شد. اما در پدافند غیرعامل بیشتر به حوزه های سخت افزاری توجه می شود.اما باید توجه کرد برخی عوامل علت هستند و معلول نیستند و ممکن است برخی همکاران توجه ویژه ای به آنها نکنند.

وی افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت اشاره شد که در آن بحث، توزیع متوازن جمعیت مسأله مهمی است. باید در بحث پدافند غیرعامل توجه ویژه به مهاجرت بشود.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه مهاجرت بحث مهمی است تصریح کرد: مهاجرت و یقینا افزایش بی رویه مهاجرت و عدم کنترل جریان های مهاجرتی منجر به تغییر ساختارهای فرهنگی،اجتماعی، جمعیتی می شود و  آن ها اجتماعی، حاشیه نشینی و امنیتی را در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ثبات جمعیت و پخش منظم جمعیت در روستاها و شهرها و مرزها مهمترین بحثی است که در پدافند غیرعامل باید به آن توجه شود، تصریح کرد: تمامی مرزهای ما هشت هزار و پانصد و هفتاد کیلومتر است، آنچه که کمربند امنیتی کشور را محکم می کند بحث مرزنشینان است‌ و نقش آنها اینجا مشخص می شود.

وی افزود: حدود ۴۶درصد از جمعیت کشور در ۱۶ استان مرزی قرار دارد، ۱۸۹ شهر مرزی ۱۴۳۷۷ روستای بالای بیست خانوار دارد.

جمالی نژاد گفت: استان سیستان با ۳۳شهر بیشترین تعداد و سهم مرزی را دارد و اگر به مرزنشینان توجه کنیم، مرزگریزی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا در کشور را شاهد نخواهیم بود. مرزداران اصیل عامل اعمال حاکمیت هستند و نقش مهمی در حوزه پدافند غیر عامل دارند.

وی افزود: در سال ۹۵, برای اولین بار در آمارگیری عنوان شد از کجا مهاجرت می شود، چرا روی این موارد تحلیل نمی شود چرا شهرداران به آن توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باعث تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، توزیع متوازن حمعیت می شود افزود: اگر شهرهای مرزی خالی از سکنه شوند چه اتفاقی می افتد؟یقینا با داشتن ده ها برابر تجهیزات لجستیکی، نمی توانیم کشور را به امنیت پایدار برسانیم.‌

معاون عمرانی و توسعه شهری و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با تاکید بر اینکه توجه به توسعه شهرهای میانی و کوچک باید مورد توجه قرارگیرد تصریح کرد:  در توزیع اعتبارات برای توسعه پایدار باید  شهرهای کمتر برخوردار در نظر گرفته شود. اگر مناطق محروم و کمتر برخوردار مورد توجه قرارگیرند، بازی بردبرد خواهیم داشت و دیگر شهرها و روستاها خالی از سکنه نخواهد بود.

وی اظهار داشت: توجه به نقاط مرزی، مسأله کلیدی پدافند غیرعامل است. همچنین توجه به مرزهای آبی، خشکی و رسیدگی به آنها بسیار مهم است.

جمالی نژاد با بیان اینکه مسأله مهاجرت به عنوان موضوع کلیدی در امنیت ملی مطرح است افزود:  جابجایی جمعیت اگر کنترل شده نباشد مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در ادامه آماری از وضعیت شهرهای مرزی و مهاجرت ارائه داد و گفت: ۱۱۶ شهرستان با جمعیت ۱۸میلیون نفر در مرزها قراردارند و بیشترین شهرهای مرزی در سیستان و بلوچستان, مازندران و آذربایجان غربی هستند. ۱۹۸ شهر معادل ۱۵درصد کل شهرهای کشور در لب مرز قرار دارند.

 جمالی نژاد گفت: وضعیت مهاجرت از استان های مرزی در خوزستان بیشترین میزان است‌ و باید به عنوان تخصیص دهنده اعتبارت در مرکز استان به این مساله توجه ویژه ای کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بیکاری در استان های مرزی باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: مدیران حتما باید این شرایط را تحلیل کنند.

جمالی نژاد با بیان اینکه توصیف و تشریح وضعیت مهاجرت برای نخستین بار در سال ۹۵ انجام شد, اما کسی از آن استفاده نکرد گفت: آیا شهرداری هست که از آن استفاده کرده باشد؟خیر!

وی درخصوص وضعیت مهاجرت اظهار داشت: رویکردهای اخیر نشان می دهد در بحث ترازنامه مهاجرتی ، مدل ما عوض شده است‌. در دهه ی هفتاد مدل مهاجرت از روستا به شهر بود، اما اکنون شهر به شهر است که این یک پیام دارد.

جمالی نژاد افزود: خالص مهاجرت شهرهای استان نشان می دهد یک سوم شهرهای مرکز استان با مهاجرت منفی روبرو هستند.

وی ادامه داد: تبریز، اصفهان، قزوین، خرم آباد، اراک، اهواز، تهران، ساری و بجنورد دارای خالص مهاجرت منفی هستند که اصفهان و تهران در این گروه قابل تامل است‌ که اقداماتی انجام شده  و شاهد مهاجرت معکوس هستیم. از طرفی کرج، رشت شیراز، سمنان و قم بزرگترین خالص مهاجرتی داخل را دارند.

جمالی نژاد ادامه داد: تهران، مشهد، قم، اصفهان، شیراز و کرج اصلی ترین مقصد مهاجران خارج از کشور هستند. باید این آمار توسط تمامی شهرها تدوین و به آن توجه شود.

وی افزود: مبادلات شهر تهران نشان می دهد مبدا حرکت مهاجران وارد شده به سمت تهران، کرج، اصفهان، مشهد،اراک، اهواز ،قم، شیراز، کرمانشاه و اسلامشهر است که باید توجه کنیم به عنوان شهرداران که چرا جریان مهاجرت به تهران زیاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز