خبرگزاری کار ایران

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۵۸۹

کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمتی (سرپرست هیأت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت) با اعلام خبر کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد، گفت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ مترمربع در مرکز روستای  مهردشت شهرستان ملارد در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است .

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است .

این باستان شناس خاطرنشان کرد: بخش‌های زیادی از این تپه توسط لودر بمنظور ساخت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است.

سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته‌های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.

وی با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده‌اند.

نعمتی با اشاره به اینکه ورودی اکثر اتاق‌های بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود اظهار داشت: در داخل بیشتر اتاق‌ها تنورها و اجاق‌هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت.

او خاطرنشان ساخت: در این بخش همچنین سازه‌ای آجری مربوط به تاسیسات آبرسانی با تمپوشه‌های سفالی بدست آمد.

سرپرست هیأت کاوش گفت: درکارگاه شماره دو که در بلندترین نقطه از تپه  قرار دارد، بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ بدست آمد که ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یک راهرو و اتاق‌های کوچک و بزرگ با هم در ارتباط‌اند.

 وی تصریح کرد: دیوار این اتاق‌ها از چینه و خشت ساخته شده و دارای سقف با طاق هلالی است که آثار و بقایای این تاق‌ها در برخی اتاق‌ها پا برجااست و در بعضی اتاق‌ها آوار طاق‌ها بدست آمد.

نعمتی با بیان اینکه دیوارهای اصلی بنا ضخیم بوده و به  دو و نیم تا سه متر نیز می‌رسدگفت: احتمالا این بنا بصورت دو طبقه بوده و به دیوارهای اصلی و زیر طاق‌ها الحاق شده و  در مرحله سوم بعضی اتاق‌ها کف اتاق‌ها با نخاله و خشت پر شده‌اند و با احداث دیوارک‌هایی اتاق‌ها را کوچکتر کرده ‌ند.

او افزود: در مرحله آخر طبقه اول بطور کامل با چینه و نخاله پر شده و علاوه بر دیوارهای قبلی دیوارها جدید ساخته و تغییراتی در پلان بنا داده شده است.

وی گفت: در پشت بنا در قسمت شرقی آثار دو چاه که محل انباشت زباله‌ها بود بدست آمد.

این باستان شناس اظهار داشت: از آثار باارزش بدست آمده می‌توان به تعداد زیادی درپوش‌های سفالی با تزئینات پرکار استامپی، مهره شطرنج(اسب)، سکه، انواع پی سوز، سفال نوشته به خط اویغوری و قطعات زیاد خمره و ظروف سفالی که اغلب بدون لعاب و دارای تزئینات استامپی و کنده هستند اشاره کرد.

به گفته وی، بعد از اتمام کاوش، ساماندهی تپه و مستندنگاری یافته‌ها و حفاظت اولیه از آثار معماری مکشوفه شروع شده و در پس از ارائه طرح مناسب بنای بدست آمده مسقف خواهد شد.

نعمتی با بیان اینکه کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسیده تصریح کرد: این اثر در تاریخ ۵/۹/۱۳۷۹ با شماره ۲۸۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز