خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ مطرح کرد:

تبادل تجربیات ایران و اتریش در سمپوزیوم گردشگری پایدار

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۸۲۶

مسئولان برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار معتقد هستند، این سمپوزیوم این فرصت را فراهم می‌کند که تجربیات کشورهای پیشرو در این حوزه را بشنویم و در مورد کشورمان نیز صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروانه پرچکانی (سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ) در رابطه با لزوم برگزاری سمپوزیوم گردشگری در کشور گفت: سفارت اتریش کار باارزشی را در قالب سمپوزیوم کوهستان انجام داده بود و دانشگاه علم و فرهنگ به محض اینکه مشکلات و چالش‌های این حوزه را بررسی کرد به صحنه آمده و به عنوان یکی از متولیان گردشگری علمی در کشور، به این حوزه ورود پیدا کرد و با انجمن فرهنگی سفارت  اتریش همکاری خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه از این همکاری احساس خوشحالی می‌کنیم، گفت: سعی کردیم با رویکرد علمی و با استانداردهای بین‌المللی اقدام به برگزاری این رویداد کنیم از این رو سمپوزیوم با رویکرد تبادل تجربیات بین ایران و اتریش برگزار خواهد شد.

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: بر این اساس سخنرانان دعوت شده به این رویداد هریک راجع به تجربیات علمی خود در حوزه گردشگری صحبت می‌کنند. قطعا محتوای این سمپوزیوم برای تمامی کسانی که در حوزه گردشگری مشغول هستند و دغدغه‌ای دارند، جالب توجه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سمپوزیوم گردشگری پایدار این فرصت را فراهم می‌کند که تجربیات کشورهای پیشرو در این حوزه را بشنویم و در مورد کشورمان نیز صحبت کنیم، تاکید کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که نگاه علمی و دانشگاهی بر این رویداد حاکم باشد.

پرچکانی خاطرنشان کرد: این سمپوزیوم فارغ از هرگونه تبلیغات و شعار دارای 8 سخنران خارجی و پنج کارگاه تخصصی کاربردی به زبان انگلیسی و فارسی است که می‌تواند بزرگترین و‌ جدی‌ترین اتفاق هفته گردشگری کشور را رقم بزند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه هماهنگی در این حوزه سخت و دشوار بود اما امیدواریم با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی میان دست‌اندرکاران مربوطه، این رویداد به بهترین شکل ممکن پیش برود چراکه، معتقدیم برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار تجربه مثبتی از همکاری ایران با سایر کشورها در این زمینه خواهد بود.

توسعه تعاملات بین‌المللی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری طبیعی 

در ادامه دبیر علمی سمپوزیوم گردشگری پایدار با بیان اینکه در این رویداد مباحث علمی به صورت کارگاهی و با حضور اساتید ، متخصصان و صاحبنظران حوزه گردشگری که از علم، دانش و تخصص کافی برخوردارند، ارائه خواهد شد، گفت: تبادل اطلاعات علمی و مدیریت دانش از طریق برگزاری کارگاه‌هایی با حضور اساتید سرآمد و صاحبنظران داخلی و خارجی برای منتفع شدن، ذینفعان حوزه اکوتوریسم و طبیعتگردی در این رویداد انجام خواهد 

منوچهر جهانیان (رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ) با بیان اینکه دانشجویان، اساتید، فعالان بخش خصوصی و جوامع محلی و اکوتوریسم‌ها می‌توانند از مباحث مطرح شده در کارگاه‌های آموزشی بهره ببرند، در رابطه با عناوین این کارگاه‌ها گفت: معرفی و توسعه محصولات اکوتوریسم عنوان نخستین کارگاه این رویداد است. 

وی افزود: با توجه به اینکه ایران به عنوان یکی از مقاصد بین‌المللی اکوتوریسم پتانسیل‌های خوبی در این حوزه دارد و به لحاظ جاذبه‌های اکوتوریستی نیز در دنیا مطرح است اما آنگونه که شایسته ایران است، نتوانسته‌اند پتانسیل‌های کشور  را معرفی و به محصول تبدیل کنند. از این رو، دستاورد این سمپوزیوم می‌تواند توسعه تعاملات بین‌المللی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری طبیعی باشد.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: کارگاه بعدی که برگزار خواهد شد، تحت عنوان آموزش و آگاهسازی زیست محیطی برای جوامع میزبان و محلی است که متناسب با شعار سازمان جهانی گردشگری در سال 2019 موضوع آموزش و اشتغال و تاثیر آن در توسعه بیشتر جاذبه‌های طبیعی در مناطق را مطرح می‌کند که می‌تواند نقطه مثبت و برجسته این سمپوزیوم تلقی شود.

وی ادامه داد: رویکرد معنویت در اکوتوریسم موضوع دیگری است که در این رویداد ارائه می‌شود. دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان نهاد پیشرو و سردمدار این موضوع با برگزاری سه دوره گردشگری و معنویت این نگاه را به صورت جامع مطرح کرده و در این کارگاه آموزشی نیز به آن می‌پردازد.

جهانیان تصریح کرد: کارگاهی تحت عنوان طراحی و مدلسازی مسیرهای کوهنوردی در کوهستان نیز با هدف ارائه مدلی برنامه‌ریزی شده، جامع و کامل از مناطق کوهستانی کشور با توجه به طراحی مدل گردشگری کوهستان در کشور اتریش و سایر کشورهای اروپایی ارائه می‌شود.

دبیر علمی سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار اظهار کرد: در این رویداد ارائه‌ای با عنوان مقایسه‌ای بین مناطق اکوتوریسم ایران و اتریش خواهیم داشت که در قالب این کارگاه ذینفعان، دانشجویان، اساتید، فعالان، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، جوامع میزبان و محلی می‌توانند از مطلب علمی آن برخوردار شوند.

جهانیان افزود: در کنار این کارگاه‌ها شعار محوری دانشگاه به عنوان دانشگاه نسل سوم و کارآفرین که همان بحث اشتغال و کارآفرینی است می‌تواند به معرفی مقاصد اکوتوریستی در کشور پرداخته و برای رونق مناطق گردشگری ایران موثر واقع شود. علاوه بر این گردشگران علاقمند به جاذبه‌های گردشگری، می‌توانند چگونگی حفاظت و صیانت از محیط زیست را که قطعا دغدغه‌ای جدی است به عنوان یک الگو در این رویداد پیگیری کنند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این سمپوزیوم تحولی شگرف در حوزه اکوتوریسم و جاذبه‌های طبیعی کشور ایجاد کرده و با اشتغالزایی و نهادینه کردن فرهنگ موجب حفظ و صیانت از محیط طبیعی کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز