خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

نیازمند سند ۲۰۳۰ نیستیم/ امیدواریم نیاز به نیروهای اورژانسی در آموزش و پرورش کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۹۴۳

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان گفت: کار فوری و سریع ما این است که امسال تلاش کنیم ظرفیت های بیشتری را برای پرداخت به مطالبات اختصاص دهیم.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز مهمان سیدحسین حسینی در برنامه «سلام صبح بخیر» بود. حاجی میرزایی در ابتدا درباره برنامه‌هایش برای وزارت گفت: آموزش و پرورش دارای سند تحولی است و بن مایه خوبی برای هر کسی که مسئولیتی در این دستگاه به عهده می گیرد فراهم کرده است. این سند با دقت بسیار زیاد و مشارکت همه صاحب نظران تدوین شده و چارچوب‌ها را روشن کرده و اکنون به مرحله‌ای رسیده که باید استقرار پیدا کند و اجرایی شود. بنابراین برنامه‌ها در راستای اجرایی شدن این سند ارائه خواهند شد.

وی افزود: تقویت مدیریت و راهبری در آموزش و پرورش از طریق استاندارد کردن صلاحیت‌های معلمان و مدیران و ارتقای این صلاحیت‌ها، مشارکت موثرتر خانواده‌ها در تعلیم و تربیت، اقتصاد آموزش و پرورش و داشتن منابع پایدار برای انجام مسئولیت‌ها و... از جمله این برنامه‌ها هستند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: تبدیل به احسن دارایی‌های آموزش و پرورش، بهتر دیده شدن بودجه این وزارتخانه چون علی رغم پرداخت کامل همیشه با کسری‌هایی روبرو هستیم، تقویت پژوهش در آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور نکته‌ای است. آماده کردن انسان‌ها برای یک زندگی سالم و شرافتمند نیازمند فعال کردن ظرفیت های بیشتر در بخش پرورشی است.

وی با بیان اینکه ما از کمبود نیرو در آموزش و پرورش رنج می‌بریم، در پاسخ به اینکه با توجه به موج بازنشستگی‌ها آیا استخدام جدیدی خواهید داشت، یادآور شد: به تدریج موج بازنشستگی در آموزش و پرورش افزایش دارد و نیاز به نیروی انسانی هم افزایش پیدا کرده است. همین امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر معلم نیاز است و طی جلسات با مسئولان این اطمینان را داده‌اند که از روش‌های مختلف البته اورژانسی این نیاز تامین شده است. باید به تدریج فکرهای بهتری کرد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: باید ظرفیت دانشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند. اکنون از روش معلم تمام وقت که برخی معلمان داوطلبانه هفته‌ای ۶ ساعت به کارشان اضافه می‌کنند و دستمزد بیشتر می‌گیرند، از حق التدریس‌های آزاد و سرباز معلم استفاده خواهد شد و به شیوه‌های مختلفی تلاش شده است و بخش کوتاهی هم مربوط به خرید خدمات است که محل ایراد است. استفاده از نیروهای جایگزین در دستور کار بوده و هست و امیدواریم به تدریج نیاز به نیروهای اورژانسی را کاهش دهیم و از نیروهای ثابت استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان گفت: کار فوری و سریع ما این است که امسال تلاش کنیم ظرفیت های بیشتری را برای پرداخت به مطالبات اختصاص دهیم. خوشبختانه از ابتدای شهریور ماه پرداخت پاداش بازنشستگان آغاز شده و ۵۰ درصد مطالبات به حسابشان واریز شده و تا انتهای ماه واریز خواهد شد. با سازمان بودجه هماهنگ شده که مطالبات حق التدریس ها هم پرداخت شود. تلاش اصلی باید برای سال آینده باشد که ما نیاز نباشد مطالباتی را به سال۱۴۰۰ منتقل کنیم.

حاجی میرزایی در خصوص رتبه بندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش نویس لایحه را آماده کرده، یک بار در هیات دولت آمده و به دلیل کاستی هایی که داشته برگشت خورده و به زودی به شورای اسلامی تقدیم می شود اما دولت برای اینکه این خواسته به حق فرهنگیان عملی شود دولت تصمیم گرفت از آنجایی که ممکن است تدوین و تصویب لایحه طولانی شود با اختیارات خود بخشی از رتبه بندی را انجام دهد و در شروع سال تحصیلی ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده و از مهر ماه این موضوع را اعمال می کنیم.

وی درباره استخدام جدید توضیح داد: در این باره مجلس مصوبه ای را داده که آموزش یاران حق التدریس و معلمان و پیش دبستانی ها باید طی شرایطی استخدام شوند و آیین نامه این تدوین شده و در دستور کار دولت است و در جلسه آتی دولت این به تصویب می رسد و فرآیند استخدام آنها آغاز خواهد شد.

دبیر هیات دولت درباره وظایف خود گفت: مسئولیت من پشتیبانی از تصمیم گیری در هیات وزیران است و این مسیر باید از دفتر هیات دولت و دبیر آن بگذرد. هر پیشنهادی که به دولت می رسد ابتدا در دبیرخانه دولت و کمیسیون های مختلف هفت گانه مطرح و سپس در کمیسیون بالاتر که متشکل از معاونان وزرای زیربط است بررسی می شود. ابلاغ مصوبات نیز به وسیله دبیرخانه اجرا می شود و ارزیابی اجرای آنها و گزارشگیری و بازخوردگیری توسط دبیرخانه انجام می شود.

وی درباره مشکلات سرمایش و گرمایش مدارس سیستان و بلوچستان گفت: روند ما در ادامه کاهش این مشکلات است. همه تعهدات دوستان ما در آموزش و پرورش تعهدات من هم محسوب می شود و جشن جمع آوری بخاری نفتی در کل کشور برگزار و هدیه ازدواج فرهنگیان هم پرداخت می شود.

حاجی میرزایی درباره دریافت مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از اولیا در مدرسه نمونه دولتی گفت: درباره مشارکت والدین راه اصلی این است که مدارس ما به استفاده از کمک دیگران نیاز نداشته باشند و مسیر آینده ما این است اما در شرایطی که مشکلاتی باشد مجبورند این کمک را بگیرند.

وی ادامه داد: درباره خرید خدمتی ها من احساس می کنم در شرایطی طوری موجب استثمار برخی افراد شود و از استیصال و درگیری آنها استفاده شود و ما تلاش می کنیم در این موضوع تجدید نظر کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره دریافت جایزه از یونسکو در حوزه سوادآموزی توضیح داد: ۲۰ سال از سابقه خدمت من در سوادآموزی کشور بوده و آنجا نهادی بود که در حوزه فعالیت های رسمی آموزش و پرورش تلاش می کرد افراد بازمانده از تحصیل را تحت پوشش و هم بی سوادان را تحت آموزش قرار بدهد. کسی که بعد از سختی کار روزمره به کلاس می آمد باید سواد به درد او می خورد و بابا آب داد به درد او نمی خورد. بنابراین بین نیازهای کشاورزی، صنعت، دامداری، حرفه ارتباطاتی برقرار کردیم، محتواهای آموزشی از دستگاه های تخصصی بود و برای سوادآموزان امکان مشارکت فعال فراهم شد و طی سه سال پی در پی یونسکو به این خلاقیت جایزه داد.

حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه درباره سیر تحول وزارت آموزش و پرورش برخی معتقدند اسناد ۲۰۳۰ باید مورد توجه قرار بگیرد و برخی هم به سند تحول بنیادین تاکید دارند، شما به عنوان جامعه شناس شاکله آموزش و پرورش را چطور می‌بینید و برای تعالی کدام نسخ موثرتر خواهد بود؟ تصریح کرد: کارکرد آموزش و پرورش فرآیند جامعه پذیری است و یک جامعه‌ای باید به نسل بعدی خود دانش و تجربیات خود را منتقل کند و به دلیل سرعت تحولات و پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف به وجود آمده این فرآیند دچار اختلال شده است.

او افزود: آموزش و پرورش باید با ارزش‌های روز حرفه‌ای خود را با شیوه جدید و متفاوت به نسل‌ها منتقل کند در این فرآیندها نیازمند توجه بیشتر هستیم. سند تحول بنیادین نگرش عمیق و جامعی به همه ارکان تعلیم و تربیت داریم. ما نیازمند سند ۲۰۳۰  نیستیم چون همه چیزی که برای تسهیل و تقویت و تحکیم این فرایند احتیاج داریم در آن سند پیش بینی شده منتها سند به هسته سخت رسیده است و می خواهد در سطح جامعه جریان پیدا کند ما ایده خوبی داشتیم و به آن پرداختیم و می خواهیم آن را مستقر کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دشواری استقرار یک ایده خیلی سخت‌تر از طراحی آن است و باید نسبت آموزش و پرورش با همه ساحت‌های مختلف روشن شود ما باید معلوم کنیم اگر بنا است بسط تربیت به حوزه‌های اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیباشناختی، هنری، فنی و حرفه‌ای، علمی و فناروری توسعه پیدا کند. باید با بقیه دستگاه‌های اجرایی در ارتباط باشیم شاید تعبیر درست‌تر این است که همه دستگاه‌های اجرایی به آموزش و پرورش نیازمند هستند و هیچ توفیق پایداری شکل نخواهد گرفت مگر اینکه ما بتوانیم بین آموزش و پرورش و واقعیت‌های جامعه و اهداف توسعه ارتباط برقرار کنیم.

 وی تاکید کرد: توسعه‌ای که ما به دنبالش هستیم بدون استیصال و انفعال است و انسان قادر است درباره همه تغییرات پرشتاب خود موثر باشد و بدون اتکا به دیگران مسیر زندگی خود را تبیین کند. خروجی آموزش و پرورش باید آدمی باشد که روی پای خودش بایستد.

حاجی میرزایی درباره بیمه طلایی فرهنگیان گفت: قطعا بیمه فرهنگیان اهمیت دارد و به دلیل حجم بالای فرهنگیان در سراسر کشور اتفاقا بیمه‌های متعدد باید رقابت کنند که به کار آموزش و پرورش بپردازند و من این را پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز