خبرگزاری کار ایران

رضا جعفری مطرح کرد:

هدف طرح ساماندهی کودکان‌کار کاهش حضور در خیابان و ساعات کار است/۸۰ درصد کودکان‌کار اتباع خارجی هستند

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۴۲۷

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: آمار رسمی نشان داد حدود ۸۰ درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا جعفری در نخستین نشست واکاوی نسبت نظام بیمه‌ای و حمایتی با مسأله کودکان کار در پاسخ به سخنان نماینده شهرداری تهران(آرش نصراصفهانی) گفت: شهرداری تهران اگر موافقتی نکرد، مخالفت خود را هم اعلام نکرد. همچنین در بحث دیپورت کودکان اعلام می‌کنم هیچ بچه‌ای به افغانستان دیپورت نشد.

وی در ادامه گفت: سازمان بهزیستی تا سال ۱۴۰۰، ۷۴۵۸ نفر کودک را تحت حمایت قرار می‌دهد. این سازمان  یکی از سازمان‌های حامی کودکان است که طرح تخصیص و راه‌اندازی کودکان خیابانی را مطرح کرد.

جعفری با بیان اینکه امروز حدود ۳۱ مرکز در کل سازمان بهزیستی کشور داریم، تصریح کرد: ۹۵ درصد این کودکان دارای خانواده هستند و در پایان روز نزد خانواده‌های خود باز می‌گردند. نزدیک به ۶۳ مرکز آموزشی کودک و خانواده داریم که به آنها خدمات آموزشی می‌دهیم. حدود ۱۱ درصد این کودکان بازمانده از تحصیل هستند. خدمات متنوعی از نظر درمانی، بهداشتی به آنها ارائه‌ی می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در تهران حداقل ۴ هزار کودک شناسایی‌شده داشتیم، اظهار داشت: آمار رسمی نشان داد که حدود ۸۰ درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند .۵۳ درصد کودکان کار کل کشور جزو اتباع خارجه هستند و در خود تهران حدود ۴۳ درصد فاقد شناسنامه هستند.

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این کودکان تحت پوشش سازمان کمیته امداد و یا بهزیستی هستند، گفت: اینکه والد یا هر فردی کودکی را ابزار بهره‌کشی قرار دهد جرم اعلام شده است. تجربه سازمان نشان داد طرح قبلی خیلی موفق نبود.

وی با اشاره به هدف بهزیستی در طرح جدید گفت: هدف ما کاهش حضور کودک در خیابان یا کاهش ساعات کار آنها در خیابان بود که محقق نشد. در طرح ساماندهی جدید، در گفت‌وگویی که با بچه‌ها داشتیم خیلی از آنها تمایلی نداشتند در خیابان حضور داشته باشند. یک منافعی در این جریان وجود داشت و باندهایی که منفعت آنها از کودکان کار به دست می‌آمد نیز مطرح بود.

جعفری افزود: در نتیجه دو رویکرد اتخاذ شد؛ یکی رویکرد پیشگیرانه است و همچنین سعی شد در تقسیم کار با توجه به منابع و ظرفیت‌ها هر کدام از سازمان‌ها بخشی از آسیب‌ها را برطرف کنند و در آیین‌نامه ساماندهی وظایف هر کدام از سازمان‌ها مشخص شد‌.

جعفری با بیان اینکه موفقیت طرح در استمرار آن است، گفت: این طرح استمرار خواهد داشت و موفقیت آن در استمرار است. همه به این نکته اذعان داریم که کودکی دوره بسیار پر اهمیتی است. اگر دوستان مدل بهتری دارند ارائه‌ دهند. نمی‌گوییم ایرادی به طرح وارد نیست اما باید با نگاه بی‌طرفانه و واقع‌بینانه نظردهی شود.

وی در پایان گفت: طرح ارزیابی سریع کودکان کار در حال انجام است و همه بچه‌هایی که در مزارع و اماکن زیرزمینی و خیابان‌ها کار می‌کنند در نظر گرفته می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز