خبرگزاری کار ایران

لیلا توحیدنیا:

حمایت از کودکان کار را به سمت بهزیستی سوق می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۹۰

معاون مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون گفت: تلاش می‌کنیم بحث حمایت از کودکان کار را به سازمان بهزیستی جهت‌دهی کنیم.

به گزارش خبرنگار ‌ایلنا، لیلا توحیدنیا در نخستین نشست واکاوی نسبت نظام بیمه‌ای و حمایتی با مسأله کودکان کار گفت: درباره طرح ساماندهی کودکان کار گفت: ساماندهی کودکان کار در سال ۸۴ تصویب شد و طبق آیین نامه بحث شناسایی و ساماندهی در حال انجام بود. اما در سال ۹۲ وزارت رفاه به این مسأله ورود کرد و اتاق فکر کودکان تشکیل و در آسیب‌شناسی آیین نامه کاهش بحث کودکان کار مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: به این آیین‌نامه ظرفیت‌هایی می‌توانست اضافه شود‌ چون ۱۱دستگاه حضور داشتند و تصمیم گرفته شد از ظرفیت سازمان های دیگر از جمعه سازمان‌های مردم نهاد در نظر گرفته شود.

توحیدنیا در ادامه تصریح کرد: به این نتیجه رسیدم تا بحث ساماندهی را کنار بگذاریم و در ماه گذشته در کمیسیون اجتماعی دولت از آیین نامه اصلاحی جدید دفاع.

وی با بیان اینکه رویکرد را تغییر دادیم افزود: مهمترین اصل بحث شناسایی این کودکان است، زیرا تا زمانی که تعداد کودکان کار و ویژگی های آنها را ندانیم، راهکار درستی نخواهیم داشت.

معاون مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه از مخالفان سرسخت روش اجرای طرح در دو سال گذشته بود، اظهار داشت: تاکید ما بر شناسایی کودکان کار است و قرار شد وزارت کشور و شورای اجتماعی نیز به آن ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰درصد این کودکان مهاجر هستند که هیچ شناسه و نشانی از آنها وجود ندارد گفت: تمرکز ما شناسایی این کودکان است.

توحیدنیا افزود: طبق گزارشات سازمان بهزیستی و ان جی او ها، مشخص شد ۷۰درصد این کودکان مهاجر و اتباع خارجی و ۳۰درصد ایرانی هستند. در نتیجه باید  تمرکز را بر روی اتباع خارجی و نحوه ورود آنها به کشور بگذاریم و از مکان زندگی آنها و چگونگی ورود به کشور مطلع شویم.

وی تصریح کرد: بیشتر مسأله ما کودکان کار اتباع خارجی و به ویژه آنهایی که در خیابان دیده می‌شوند است. البته با کودکانی نیز مواجه هستیم که در کارگاه‌های زیرزمینی هستند و اگر نتوانیم سیاست درستی برای آنها داشته باشیم از کف خیابان به زیرزمین می‌روند، آن‌وقت نه در معرض دید هستند و نه می‌دانیم چه بر سر آنها خواهد آمد.

توحیدنیا افزود: همچنین مسأله شناسایی اقشار کم درآمد را نیز در دستور داریم و از آنها خواستیم هر خانواده ای که دچار فقر است، اطلاعات آنها را در اختیار ما قرار دهند تا تحت خدمات حمایتی وزارتخانه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، می تواند در بحث کودکان کار کمک کند، گفت: آنهایی که مدرسه نمی روند و در خیابان کار می‌کنند،‌ یارانه‌ای برای آنها مشروط بر اینکه به مدرسه بروند می‌دهیم.

توحیدنیا اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا بحث حمایت از کودکان کار را به سازمان بهزیستی جهت‌دهی کنیم و توانمندسازی خانواده های آنها را نیز مدنظر داشته باشیم. آنچه اهمیت دارد در حوزه دولت هماهنگی و ضمانت اجرایی است که این موارد وجود دارد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز