خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

چاپ کتب درسی نیاز به ۴۵ هزار تن کاغذ دارد/ روزانه ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی چاپ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۱۳۷

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ما به ۴۵ هزار تن کاغذ نیاز داریم، اما تنها ۳ هزار تن تامین شده است.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین جناب علی ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ظهر امروز با موضوع "هفته دولت" در سازمان پژوهش برگزار شد.

 معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ابتدا اظهار داشت: هفته دولت به مناسبت شهادت شهید رجایی و شهید با هنر نامیده شده و برای آموزش و پرورش این دو بزرگوار به عنوان الگو و جهت دهنده تلقی می‌شوند. امیدواریم آموزش و پرورش بتواند همان راه مد نظر شهدا را دنبال کند و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد با بهره برداری از راه‌ها و نگاه‌های این بزرگواران باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این جلسه گفت: اصل تحول تربیت دنبال کردن تربیت همه جانبه است و تربیت جنسی نیز برای ما در این خصوص اهمیت زیادی دارد. آن نگاهی که در غرب به این مساله وجود دارد برای ما مهم نیست اما در فرهنگ خودمان شاخص‌ها و ضوابطی داریم که مد نظرمان است. خوشبختانه در شورای عالی انقلابی فرهنگی این مساله مطرح شده و در حال حاضر معلمان ما نیز تلاش می‌کنند به این مساله بپردازند اما این کافی نیست و ما باید به صورت نظام یافته به ابعاد مختلف تربیتی توجه کنیم.

حجت السلام و المسلمین  ذوعلم درباره کاهش ساعات آموزشی گفت: گلایه و نقد سازمان پژوهش در این زمینه در مرحله اجراست.  قرار است ۲۵ ساعت برای یادگیری دانش آموزان در نظر گرفته شود.  باید ۲۵ ساعت ۴۵ دقیقه‌ای باشد و اگر دقیقه‌ای از آن کم شود نمی‌توان از آن صرف نظر کرد زیرا اگر چنین چیزی به وجود بیاید زمینه برای افت دانش آموزان فراهم می‌شود اما اگر قرار شد ما یک بازنگری داشته باشیم باید حتما به زمان و عناوین توجه داشته باشیم و به طور کل باید یک برنامه ریزی کلی برای اجرای برنامه ریزی ملی برنامه درسی داشته باشیم. اکنون به این جمع بندی نرسیم اما انچه که مهم هست است این است که ما به اهداف آموزشی‌مان برسیم. اگر این اهداف می‌گوید باید به عناوین اضافه یا از آن کاسته شود، ما به آن عمل می‌کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تامین کاغذ گفت : متاسفانه مشکل ما در این زمینه حل نشده و همه در صدد آن هستند که مشکل کاغذ حل شود. ما توانستیم از طریق تولیدلت داخلی کاغذ را تامین کنیم اما نگرانیم که تا مهر سال ۹۹ در تامین کتب درسی خللی وارد شود. تا الان ۴ ماه هم برنامه مورد نظرمان برای تامین کاغذ عقب هستیم. زمان زیادی می‌گذرد اما هنوز نگرانی ما برطرف نشده است. وزیر صمت و سرپرست آموزش و پرورش قول دادند که کاغذها را تامین کنند. ما به ۴۵ هزار تن کاغذ نیاز داریم اما تنها ۳ هزار تن تامین شده، امیدواریم سازمان صنعت، معدن، تجارت تدابیری بیاندیشد که کاغذها به نوعی تامین شود.

او گفت: ما باید به سمتی برویم که کتاب‌های درسی‌مان کارآمد تر باشند که این شامل همه کتاب‌های درسی می‌شود. با بازآرایی که در سازمان شاهد آن هستیم می‌توانیم برنامه‌های جدید ارائه دهیم. همه بازخوردهایی که ما می‌گیریم در تالیف کتب درسی موثر است. کتاب‌های درسی حوزه فناوری و مباحث دیگر ما باید زود به زود تغییر کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آموزش دروس به زبان مادری گفت: زبان آموزش ما زبان فارسی است، ما نگران این هستیم که دانش آموزان مناطق دو زبانه دچار عقب ماندگی تحصیلی شوند زیرا مراحل کنکور و دانشگاه به زبان فارسی است.  اما یادمان باشد طرح بوم درصدد تامین نیازهای آموزشی و مهارتی دانش آموزان است‌.  

او افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجیم‌ترین و عملیاتی‌ترین کار نشر را در کشور انجام می‌دهد تا بتواند کتاب‌های درسی را تا مهر ماه به دست بچه ها برساند. روزانه به طور متوسط ۵۰۰ هزار جلد کتاب باید چاپ شود تا ۱۴۰ میلیون کتاب تا مهر به دست دانش‌آموزان برسد.

حجت السلام و المسلمین  ذوعلم بیان کرد: نگاه ما در سند تحول تقویت علمی است نه اینکه دانش آموزان تنها حفظ کنند، این یک خلا جدی است یعنی ما به جای تربیت علمی به سمت حفظیات مفاهیم علمی رفتیم.   

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره خیرین کتب درسی گفت: خیرین آموزشی زیاد هستند اما خیرین آموزش فنی و حرفه‌ای نیز تازگی شروع به کار کردند.  البته در این میان باید خیرین ارتقا محتوا و کیفیت آموزشی را باید راه بیاندازیم. همچنین این خیرین می‌توانند به شکل داوطلبانه در استان‌های مختلف با ما همکاری داشته باشند. هرساله کتب درسی  استان سیستان و بلوچستان به طور رایگان به دست آنها می‌رسد و امسال هم همینطور است‌. بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای این کار صرف می‌شود و به اعتقاد من این کمترین کار است که می‌توان برای این مناطق کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز