خبرگزاری کار ایران

طهرانچی مطرح کرد:

جذب افراد مستعد برای تحول و ارتقای علوم انسانی در دانشگاه آزاد

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۹۳۱

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه صیرورت و تحول در دانشگاه پایان‌پذیر نیست، گفت: برای تحول و ارتقاء علوم انسانی باید افراد مستعد و با انگیزه جذب دانشگاه شوند.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی طهرانچی در نخستین همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مسئولان هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای تحول در حوزه علوم انسانی گفت: برای تحول و ارتقاء علوم انسانی باید جایگاه و منزلت این علوم تقویت شده و افراد مستعد و با انگیزه جذب دانشگاه شوند. با توجه به این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی نگاه فرآیندی به مدیریت دانش را به نگاه موضوعی تغییر داد و معاونت علوم انسانی و هنر در ساختار جدید این دانشگاه تشکیل شد تا بتوانیم در این حوزه فکر، اجرا و اقدام را تحت عنوان یک معاونت با هدف تحول علوم انسانی و کسب مرجعیت علمی پیش ببریم.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه، منشاء تحول است، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که پیشرفت علمی در کشور دشمن دارد و اگر زمینه‌های پیشرفت علمی را مهیا کردیم، باید آمادگی مواجه با دشمنان را داشته باشیم و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از جهاد مستمر علمی یاد می‌کنند، نه جهاد مقطعی و به همین دلیل مستمر بودن جهاد علمی به لحاظ استمرار دشمنی‌هاست.

وی با بیان اینکه اگر فکر و اندیشه جوانان کشور را بر ریل صحیح قرار دادیم، اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد، اظهار داشت: در مرحله اول، کانون‌های اندیشه‌ورز باید به این اتفاقات بزرگ باور داشته باشند که خوشبختانه با حضور دکتر خسروپناه که پرچمدار تعالی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی در کشور است، حرکت جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.

طهرانچی ادامه داد: دکتر داوری اردکانی در کتاب «سیر تجدد و علم جدید در ایران» اشاره می‌کند که بیش از ۱۰۰ سال است که دانشگاه در کشور ما وارد شده، اما هنوز کپی‌برداری می‌کنیم و کاری به چرایی و سیرت آن نداریم و صورت‌گرایانه به علم و عالم نگاه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: علم دینی، بومی‌سازی و تعالی علوم از جمله موضوعاتی است که باید در چرایی نهاد علم به آن توجه شود و اگر به چرایی دانشگاه بپردازیم، مسلماً چگونگی هم تغییر می‌کند، چرا که دانشگاه را وارد کردیم و آن را نمی‌شناسیم و هر کسی به شرق یا غرب رفت، تصوری از دانشگاه به دست آورد و از آن به عنوان تعریف دانشگاه استفاده کرد، بنابراین ما در چیستی هم دچار مشکلات بنیادین هستیم.

طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری دانشگاه را به عنوان یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور می‌دانند که در این فرآیند استاد نقش ویژه ای در ساختن و پرورش قوه عاقله برای اداره کشور دارد و اگر دانشگاه بخواهد نقش خود را در ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور به درستی ایفا کند، باید خود را از مسائل کشور جدا نداند و چالش‌های کشور برای دانشگاه مسائل واقعی، حقیقی و اصلی باشد.

طهرانچی با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، پیشرانی در علم و تمدن جهانی حیات طیبه را تأمین می‌کند، گفت: ملت باید بتواند در مجموعه دانش جهانی و مدنیت جهانی حالت پیشرانی داشته باشد و جلو برود. همراه شدن حرکت علمی با آرمان‌های والای معنوی و انقلابی، زمینه‌ساز به سامان رسیدن مسائل کشور و الگو شدن آن برای منطقه و دنیای اسلام و جهان خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیر محیط شغلی اساتید بر محیط آموزشی آنان در دانشگاه، اظهار داشت: اساتید در دو محیط تربیتی درگیر هستند، یک محیط کلاس های درس با دانشجویان و محیط دیگر محیط شغلی آنها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه است. بنابراین محیط شغلی اساتید نیز باید محیط تربیتی و آموزشی آنها باشد تا مصداق «ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش» نشود. اساتید نباید در محیط شغلی خود درگیر آیین نامه ارتقا باشند و باید در این محیط رشد و تربیت یافته تا بتوانند دانشجویان را نیز در محیط آموزشی به درستی تربیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سازمان دانشگاه، سازمانی است که عده ای در این محیط شغلی قرار گرفته اند تا با جامعه ایجاد رابطه کرده و با تحقیق و تألیف راهکار ارائه داده، حل مسأله کرده و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کنند تا در مدارس و دانشگاه‌ها قابل ارائه و ادامه باشد.

وی با بیان اینکه محتوای آموزشی باید برگرفته از تحقیق و تألیف بوده و به جامعه وصل باشد، گفت: در حال حاضر رشته های دایر در دانشگاه‌های ما، رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های غربی تعریف شده و محتوای برآمده از تحقیق و تألیف از نیاز جامعه نادیده گرفته می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد این مسیر را اصلاح کرده و رشته‌های وارداتی را تعطیل کند، چرا که معتقدیم عناوین آموزشی و رشته‌های دانشگاهی باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد.

وی در پایان گفت: صیرورت و تحول در دانشگاه لازمه کار است و تحول در دانشگاه پایان پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز