خبرگزاری کار ایران

مهدی فلاح:

خوشنویس معاصر باید آگاهی و درک خود از نیازهای جامعه را بالا برد

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۳۸۱

مهدی فلاح با اشاره به آنکه خوشنویس معاصر باید آگاهی و درک خود از نیازهای جامعه را بالا برد، گفت: خوشنویس می‌تواند با اشعار و زبان جدید با مخاطب ارتباط برقرار کند. شاعر معاصر تغییر کرده و نوع کلام متفاوت شده است. نوع و فرم نوشتن هم باید تغییر کند.

به گزارش ایلنا، مهدی فلاح (خوشنویس و مدرس خطاطی) با اشاره به قیاسی که این روزها درخصوص اقبال جامعه به خوشنویسی نسبت به گذشته انجام می‌شود، گفت: اگر امر قیاس نسبت به گذشته باشد، دلایل زمان و شرایط را باید در نظر داشت. حضور فضای مجازی و نیازهای اقتصادی تا حدودی در همه امور زندگی تاثیر داشته و خوشنویسی هم از این امر مصون نمانده است. انجمن خوشنویسان و کلاس‌های خوشنویسی همچنان دایر و فعال است و تعداد نمایشگاه‌های خوشنویسی که در کشور برگزار می‌شود، حاکی از ادعای بنده است.

او که داراى گواهى درجه یک هنرى از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در خصوص این مهم که چه باید کرد که ارتباط مردم با خوشنویسی بیشتر و بهتر شود و خوشنویسی بتواند در بطن جامعه حضور داشته باشد، اظهار کرد: خوشنویس معاصر باید آگاهی و درک خود از نیازهای جامعه را بالا برد و با اشعار و زبان جدید با مخاطب ارتباط برقرار کند. شاعر معاصر تغییر کرده و نوع کلام متفاوت شده است. شاعران معاصر در کشورخودمان و در دنیا با واژه‌های نو و نیازهای مردم شعر می‌سرایند. طبعا تکرار اشعاری که همه خوشنویسان در این سال‌ها با آن سرو کار داشتند باید تغییر کند و به روز شود. البته نوع و فرم نوشتن هم باید تغییر کند. شاید نقاشی خط و حضور رنگ و کار روی بوم و... بتواند گام‌های موثری در این راه بردارد.

فلاح با اشاره به آنکه خوشنویسی هم می‌تواند یک شغل برای خوشنویس به حساب آید تصریح کرد: هر کاری که به صورت حرفه‌ای پیگیری و کار جدی گرفته شود، طبعا می‌تواند منبع درآمد خوبی باشد و به عنوان یک شغل شرافت مندانه مورد توجه قرار گیرد. درحال حاضر بسیاری از خوشنویسان تنها راه درآمد و شغل‌ آنها امر خوشنویسی است. تحریر کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی و سفارشات، همه و همه از درآمد زا بودن حوزه خوشنویسی نشان دارد و می‌تواند یک شغل محسوب شود.

به گفته او، حمایت دولت در این راستا و نگاه مردم به هنر که خوشنویسی از مهم‌ترین و با سابقه‌ترین آن محسوب می‌شود، می‌تواند در اقتصاد خوشنویسی کمک کننده باشد. آینده اقتصاد خوشنویسی منوط به همت و اهتمام و سعی هنرمندان خوشنویس است که مبتنی بر نیازهای جامعه و مردم سیاست گزاری شده باشد. البته در تمام دنیا حمایت و مساعدت مالی و معنوی دولت قدم اساسی محسوب می‌شود. بقول حافظ  ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید /هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

فلاح که داراى مدرک استادى از انجمن خوشنویسان ایران است، درخصوص بازار خرید و فروش آثار خوشنویسی گفت: فروش آثار خوشنویسی چه در داخل کشور و چه در حراج‌های شناخته شده در ایران و در دنیا همه کمک می‌کند تا خوشنویس در جامعه نیازهای مالی و فردی خود را رونق بخشد و با کیفیت بهتری به زندگی ادامه دهد و در آرامش به خلق آثار جدی بپردازد. حضور در حراج‌های مشهور دنیا نیز می‌تواند به اقتصاد جامعه و در نهایت آرامش هنرمند کمک کند و ارزآوری به همراه داشته باشد.

این هنرمند با اشاره به جایگاه حراج‌های تخصصی که در حوزه خوشنویسی فعال هستند در اقتصاد هنر گفت: وقتی هنرمندی به خلق آثار می‌پردازد طبعا دوست دارد در جایی به نمایش درآید و نهایتا در جایی قیمت گذاری شود و بفروش برسد. حراج‌های خاص خوشنویسی، ملاک و معیار درست‌تری در این خصوص دارند. ولی در حراج‌های عمومی نیز این ارزش‌گذاری مورد قیاس قرار می‌گیرد. در مجموع فعالیت حراج‌های تخصصی در حوزه خوشنویسی، مثبت ارزیابی می‌شود و در نشست‌های تخصصی و حضور کارشناسان و صاحب نظران راهکار مثبتی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز