خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

زمزمه کاهش تعرفه واردات چای خارجی از ۲۰ به ۵ درصد/ صادرات چای به کمترین مقدار در ۱۰ سال اخیر رسید

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۶۱۸

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور گفت: یکی از شروط کارخانه‌ها برای تقبل افزایش ۳۵۰ تومان خرید برگ سبز چای از منابع خود، بدون تغییرماندن تعرفه واردتی چای برای حمایت از تولید داخل بود، اما اخیرا زمزمه‌های از کاهش تعرفه وارداتی چای خارجی از ۲۰ به ۵ درصد به گوش می‌رسد.

محمدصادق حسنی در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه اقبال از چای ایرانی صادرات را به حداقل میزان خود در ۱۰ سال گذشته کاهش داده است، ‌اظهار کرد: در سال گذشته میزان صادرات چای از کشور به ۱۶ هزار تن رسید، اما پیش بینی می‌شود در ۵ ماهه نخست امسال بیشتر از ۲ هزار تن نشود.

وی ادامه داد: افزایش قدرت رقابت چای داخلی با چای خارجی و کیفیت بالا دو دلیل عمده افزایش اقبال مردم از چای داخلی و کاهش بی‌سابقه صادرات است.

حسنی حذف ارز دولتی برای واردت چای خارجی و جایگزینی آن با ارز نیمایی را مهمترین عامل رقابت پذیری چای کشور در مقابل چای خارجی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق به نفع تولید و اقتصاد کشور است، ‌افزود: برای واردات هر کیلوگرم چای ۵ دلار از کشور خارج می‌شد در حالی که هر کیلوگرم چای ایرانی در بهترین حالت ۱ لار و ۳۰ سنت صادر می‌شد.

حسنی با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان، یادآور شد: پس از اعتراض ما به پایین بودن قیمت خرید برگ سبز چای از کشاورزان دولت با افزایش ۳۵۰ تومانی قیمت موافقت کرد، کارخانه‌ها پذیرفتند که این مبلغ اضافه را از منابع خود به چایکاران پرداخت کنند، ‌اما برای این اقدام چند شرط را عنوان کردند.

وی در تشریح این شروط گفت: شروط شامل؛ عدم برگشت چای خارجی به گروه یک کالایی و تخصیص دوباره ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن، ‌عدم مانع تراشی برای صادرات چای داخلی، عدم عرضه چای تاریخ مصرف گذشته(سنواتی) به بازار داخل و در نهایت و مهترین شرط بدون تغییر ماندن تعرفه وارداتی چای خارجی بود.

به گفته حسنی؛ ‌تمام شروط مورد پذیرش دولت قرار گرفت و تا امروز نیز اجرا شده است، اما به تازگی زمزمه کاهش تعرفه چای وارداتی از ۲۰ درصد به ۵ درصد به گوش می‌رسد که می‌تواند بازار چای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت آن را پایین بیاورد.

وی تاکید کرد که چای ایرانی در سه ماهه اخیر هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است و کاهش دادن تعرفه واردات چای خارجی تنها بر بازار چای داخلی تاثیر منفی می‌گذارد و به نفع وارکنندگان خواهد بود.

حسنی در پایان گفت: کاهش تعرفه واردات به بهانه گرانی چای خارجی در بازار منطقی نیست چراکه تنها موجب کاهش رقابت‌پذیری چای داخلی در مقابل چای خارجی می‌شود که نتیجه‌ای جز برگشت به واردات بیشتر و خروج ۵ دلار به ازای هر کیلوگرم چای ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز