خبرگزاری کار ایران

اظهارات و گلایه‌های نی‌نوازان برتر دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی جوان

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۶۳۹

برخی از نی‌نوازانی که طی سال‌های گذشته در جشنواره موسیقی جوان مقام‌‌های اول تا سوم کسب کرده‌اند، درباره کم و کیفیت جشنواره امسال توضیح دادند و از ویژگی‌ها و کاستی‌های آن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از روز شنبه 5 مردادماه در بنیاد رودکی کار خود را آغاز کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روز اول این جشنواره به ساز دف مقامی اختصاص داشت و هنرمندان مناطق مختلف در رده‌های سنی تعیین شده در حضور داوران به اجرای آثارشان پرداختند. روز یکشنبه 6 مرداد نیز به سازهای تار، کمانچه، قانون، گارمون، دایره، نقاره و قوبوز اختصاص داشت و هنرمندان ترک‌زبان در آن شرکت کردند.

هنرمندان شهرهای مختلف اعم از نوجوان و جوانان مقام‌دار ادوار گذشته طی یکی از روزهای جشنواره که به ساز نی اختصاص داشته به تالار رودکی آمده‌اند تا در مقابل داوران این بخش به اجرای آثارشان بپردازند و با شرکت‌کنندگان دیگر رقابت کنند. این هنرمندان طی گفت‌و‌گوهایی کوتاه از کم و کیف و ویژگی‌ها و کاستی‌های سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان گفتند.

حسین بلالی شرکت کننده رده سنی الف

حسین بلالی یکی از شرکت‌کنندگان رده سنی الف در بخش موسیقی دستگاهی که در دوازدهمین دوره جشنواره مقام اول را کسب کرده، درباره کیفیت اجرای دیگر شرکت‌کنندگان می‌گوید: در جشنواره امسال شرکت‌کنندگان گروه سنی رده الف نسبت به رده‌های سنی ب و ج فوق‌العاده قوی‌تر بودند، البته سال گذشته نیز چنین روالی وجود داشت و افراد شرکت کننده در رده سنی الف قوی‌تر دو رده سنی دیگر بودند.

حسین بلالی درباره نحوه عملکرد اعضای هیئت داوران نیز می‌گوید:  شیوه داوری‌ها خوب و حساب شده بود اما در رده سنی ج نحوه داوری‌ها تا حدودی خشک است، یعنی اینکه اگر شرکت‌کنندگان بخش‌هایی را به اجرا اضافه کنند و اصطلاحأ تزییناتی را به اثرشان بیفزایند یا در نحوه تنظیم آثار تغییراتی ایجاد کنند، مورد مخالفات داوران قرار می‌گیرد. به طور کلی داوران که از ما قدیمی‌تر هستند، نظرشان این است که آثار قدیمی به همان شکلی که اساتید و گذشته ساخته و اجرا کرده‌اند، اجرا شود و به هیچ وجه تغییراتی نداشته باشند.

حسین بلالی می‌گوید: برای شرکت در جشنواره امسال از اصفهان آمده‌ام و خواه‌ ناخواه خستگی راه بر کیفیت اجرای‌ام تاثر گذاشته است، لذا بهتر آن است که شرکت‌کنندگان یک روز زودتر به تهران بیایند و پس از استراحتی یک روزه در جشنواره حضور پیدا کنند تا اجرایشان دستخوش تغییر نشود و کیفیت لازم را داشته باشد.

عباس کرمی شرکت‌کننده رده سنی  ج

عباس کرمی یکی‌دیگر از هنرمندان جوان حاضر در جشنواره که طی سال‌های گذشته موفق به کسب مقام‌های مختلف در بخش نی شده، پس از اجرا مقابل داوران درباره نحوه حضورش در جشنواره می‌گوید: من اصالتأ اصفهانی هستم اما چند سالی است به دلیل تحصیل در دانشگاه و رشته موسیقی به تهران آمده‌ام.

عباس کرمی در ادامه می‌گوید: این اولین بار نیست که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده‌ام و در ادوار گذشته نیز دو بار در این رویداد حضور یافته‌ام که البته متوالی و پی‌در پی نبوده و طی این حضور مقام‌هایی را نیز کسب کرده‌ام.

او درباره عنوان‌هایش در جشنواره موسیقی جوان می‌گوید: تا آنجا که به یاد دارم در این جشنواره دوبار مقام اول را کسب کردم و یک بار نیز دوم شدم. البته یادم نیست. شاید یک بار مقام اول را کسب کرده‌ام و دوبار دوم شده‌ام.

 کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به مقام‌هایی که کسب کرده، چرا به صورت متوالی در جشنواره شرکت نکرده، گفت: طی سال‌های گذشته قانونی وجود داشت که طبق آن شرکت‌کنندگانی که مقام اول کسب کرده بودند، نمی‌توانستند در دوره بعدی حضور پیدا کنند. البته این قانون در سال‌های بعد تغییر کرد و حال چنین محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند در هر دوره‌ای که می‌خواهند شرکت کنند.

عباس کرمی، درباره ویژگی‌ها و کاستی‌های جشنواره موسیقی جوان گفت: این رویداد برای هم نسلان من و نسل‌های قبل و بعد اتفاق بسیار خوبی است اما موضوع این است که پس از پایان هر دوره اتفاق ویژه‌ای برای شرکت‌کنندگان رخ نمی‌دهد. بی‌شک شرکت‌کنندگان برای حضور در جشنواره جوان زحمات بسیاری می‌کشند اما پس از اتمام جشنواره انگار همه چیز تمام می‌شود و اتفاق مثبتی برای شرکت‌کنندگان رخ نمی‌دهد در حالی که اگر با حمایت عوامل جشنواره و با همکاری شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف و مشارکت آنها گروه‌های موسیقی تشکیل شود، اتفاق‌های بهتری برای نوازندگان رخ خواهد داد. در این صورت شرکت‌کنندگان بیشتر با هم آشنا می‌شوند و می‌توانند طی همکاری با یکدیگر آثار خوبی را خلق کنند. به طور کلی اغلب شرکت‌کنندگان درگیر نوازندگی خودشان هستند و نمی‌توانند آثار دیگران را ببیند و بشنود و تشکیل گروه‌های موسیقی می‌تواند به تعامل بیشتر بیانجامد.

این نوازنده جوان نحوه قضاوت داوران را بسیار خوب تلقی کرد و در اینباره ادامه داد: اعضای هیئت داوران از بهترین‌ها انتخاب شده‌اند. به طور کلی شرکت‌کنندگان تقریبا در یک سطح هستند و نحوه نوازندگی‌شان تا حدودی شبیه یکدیگر است و همین نزدیکی رقابت‌ها کار را برای داوران سخت‌تر می‌کند.

کرمی در ادامه گفت: نظر شخصی‌ام این است که کیفیت اجرای شرکت‌کنندگان رده سنی ج همیشه ضعیف‌تر از رده‌های الف و ب است که دلیل آن را نمی‌دانم. در بخش نی جشنواره امسال نیز روال به همین شکل بود و شرکت‌کنندگان نیز به این موضوع واقف هستند که رده سنی ج نسبت به رده‌‌های دیگر ضعیف‌تر ظاهر شده‌اند.

این نی‌نواز جوان گفت: شاید دلیل این اتفاق این است که کسب عنوان  برخی از شرکت‌کنندگان در سنین پایین روال فعالیت آنها و آموزش‌های‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود کمتر تمرین کنند و در نتیجه سال‌های بعد اجرای ضعیف‌تری داشته باشند.

عباس کرمی با اشاره به اینکه جشنواره امسال از دوره‌‌های قبل کیفیت بالاتری داشته گفت: در جشنواره امسال بخشی به نام آفرینش‌ موسیقی اضافه شده که اتفاق بسیار خوبی است.

یکی از شرکت ‌کنندگان رده سنی ب

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان رده سنی ب  که ترجیح می‌دهد نامش عنوان نشود درباره نحوه حضورش در جشنواره امسال گفت: اهل اصفهان هستم و این پنجمین سالی است که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنم.

این شرکت‌کننده درباره عنوان‌هایی که در جشنواره کسب کرده است، گفت: طی این پنج دوره یک بار موفق به کسب مقام سوم شده‌ام و امیدوارم امسال نیز با یاری خدا عنوان درخوری کسب کنم.

این نی‌نواز رده سنی ب، درباره کیفیت جشنواره امسال گفت: در بخش نی‌نوازی به نظرم رده‌های سنی الف و ب بهتر از رده سنی ج ظاهر شدند و با آنکه اجرای شرکت‌کنندگان بخش‌های دیگر را ندیده‌ام، اما تصورم این است که این اختلاف سطح کیفی در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد و معمولا گروه سنی ب اجراهای بهتری دارند. که شاید دلیل آن تمرین بیشتر گروه‌های سنی جوانتر است و اینکه شاید آنها نگاه جدی‌تری به جشنواره دارند.

این شرکت‌کننده در ادامه گفت: بهتر آن است که از شرکت‌کنندگان حمایت بیشتری شود تا برخی از شرکت‌کنندگان در سال‌های بعد اجرای بهتری داشته باشند و افت نکنند. به طور مثال برگزار‌کنندگان و دست‌اندرکاران می‌توانند بر اساس رپرتوارهای تعیین شده،‌ آثار شرکت‌کنندگان را در قالب آلبوم منتشر کنند یا با ساخت نماهنگ و ویدئو کلیپ از نوازندگان جوان و نوجوان و حتی خردسالان حمایت کنند تا ما شرکت‌کنندگان به اهالی موسیقی معرفی شویم. خدا را شکر امسال چنین اتفاقی افتاده و آثار شرکت‌کنندگان پس از اجرای صحنه‌ای در استودیو ضبط می‌شود که اتفاق بسیاری خوبی است و سطح کیفی جشنواره را نسبت به سال‌های قبل ارتقا داده است.

این نوازنده جوان درباره کیفیت و نحوه داوری‌ها نیز گفت: اعضای هیئت داوران از بهترین‌ها انتخاب شده‌اند. طی سال‌های قبل استاد کیانی‌نژاد یکی از اعضای هیئت داوران بود و امسال آقای سیامک جهانگیری به جای ایشان آمده است. به نظرم اگر آقای محمدعلی کیانی‌نژاد امسال نیز در جشنواره حضور داشتند، خیلی بهتر بود زیرا ایشان به لحاظ روحی کمک حال نوازندگان بودند و با آنها ارتباط می‌گرفتند و آرامش بیشتری به آنها می‌دادند.

این نوازنده که نام خود را عنوان نکرد در پایان گفت: طی این سال‌ها از سوی داوران رپرتوارهای مشخصی به شرکت‌کنندگان ارائه شده و تا به حال پیش نیامده که بخش نی بداهه‌نوازی داشته باشد بخصوص در رده سنی ب. در صورتی‌که به هرحال نوازنده طی بداهه‌نوازی خلاقیت خود را بروز می‌دهد و توانایی خودش را نشان می‌دهد.

علیرضا محمدی شرکت‌کننده از شهر قم

علیرضا محمدی دیگر شرکت‌کننده‌ صاحب عنوانی است که از شهر قم به تهران آمده تا در جشنواره موسیقی جوان شرکت کند.

او می‌گوید: سال 1396 موفق به کسب مقام اول شدم و یک سال پس از آن مقام دوم را کسب کردم. به طور کلی در جشنواره موسیقی جوان سه بار مقام دوم را کسب کرده‌ام و یک بار نیز اول شده‌ام و امسال نیز در بخش تکنوازی حضور یافته‌ام.

محمدی کیفیت جشنواره را طی چند دوره اخیر بالا تلقی کرد و گفت: به نظرم بهتر آن است که در نحوه انتخاب داوران تغییراتی ایجاد کنند و در این زمینه افراد جوان‌تر را به کار گیرند. البته در حال حاضر و در دوره‌های گذشته نیز اعضای هیئت داوران از میان بهترین‌ها انتخاب شده‌اند و عملکرد خوبی داشته‌اند، اما به هر حال بهتر آن است از هنرمندان جوان‌تر نیز در بخش داوری بهره ببرند.

وی با اشاره به انتخاب خوب رپرتوارهای منتخب، افزود: داوران فعلی با نوآوری و خلاقیت مخالفی ندارند اما به طور کلی نظرشان این است که در اجرای قطعات قدیمی سادگی را مدنظر قرار دهیم و چیزی به آنها اضافه نکنیم و تحریر نداشته باشیم.

این نوازنده جوان گفت: نوع چینش داوران نیز بسیار خب بود اما متاسفانه استاد کیانی‌نژاد امسال در جمع داوران حضور نداشتند و آقای سیامک جهانگیری به جای ایشان آمده‌اند که البته استاد خوبی هستند. استاد کیانی‌نژاد طی سال‌های گذشته نظرشان این بود که از میان شرکت‌کنندگان افرادی را انتخاب کنند و با آنها به تمرین بپردازند تا پس از آن در جشنواره حضور موفقی داشته باشند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

علیرضا محمدی در پایان گفت: با توجه به اجرایی که داشتم به نظرم امسال نیز مقام می‌آورم اما بحث سر اول و دومی آن است و امیدوارم اتفاقات خوبی برایم رخ دهد.

علیرضا دوستی شرکت‌کننده از شهر دلفان استان لرستان

علیرضا دوستی اهل دلفان یکی از شهرهای استان لرستان، یکی‌دیگر از شرکت‌کنندگان خردسال است که به همراه پدرش برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده است.

این شرکت‌کننده خردسال می‌گوید: در ابتدای استرس نداشتم و زمانی که به روی صحنه رفتم کمی استرس داشتم اما کمی که گذشت این مسئله برطرف شد و با آرامش بیشتر به اجرا پرداختم.

دوستی درباره نحوه برخورد داوران با خود حین اجرا گفت: داوران با هم سن و سال‌های من برخورد بسیاری خوبی دارند و اگر با ما صمیمی باشند استرس کمی خواهیم داشت.

پدر این شرکت‌کننده خردسال درباره نحوه حضور فرزندش در جشنواره امسال گفت: ما از مسیر دوری آمده‌ایم و بی‌شک طولانی بودن مسیر و خستگی راه بر اجرای شرکت‌کنندگان تاثیر می‌گذارد، حال اگر آن شرکت کننده خردسال باشد بیشتر خسته می‌شود و این خستگی کیفیت اجرای او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دوستی گفت: حدود 500 تا 600 کیلومتر را طی کرده‌ایم تا به تهران برسیم و طی این مدت که در تهران هستیم در منزل برادرم ساکن شده‌ایم اما به هرحال بهتر است که مسئولان جشنواره برای رفع این کاستی چاره‌ای بیاندیشند تا شرکت‌کنندگان دیگر شهرها لااقل برای یک شب یا لااقل چند ساعت در محلی از پیش تعیین شده به استراحت بپردازند.

 محسنی درباره شیوه داوری‌ها گفت: با اینکه داوران از میان بهترین نوازندگان و آهنگسازان انتخاب شده‌اند اما در زمان اجرای شرکت‌کنندگان با وجود تعیین رپرتوارها، به لحاظ کمی سوالات یکسانی پرسیده نمی‌شود. مثلا از شرکت‌کننده‌ای می‌خواهند سه قطعه را اجرا کند و از دیگری قطعات بیشتری می‌خواهند. پدر یکی از شرکت‌کنندگان که به عنوان آخرین نفر اجرا کرد می‌گفت بیش از ششصد کیلومتر راه آمده‌ایم و دخترم فقط چند دقیقه ساز زده و پس از آن داوران خواسته‌اند که اجرای‌اش را به پایان برساند.

به امید آنکه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادهای شرکت‌کنندگان را طی دوره‌های بعد مدنظر قرار دهند تا سطح کیفی این تشکل فرهنگی، هنری ارتقا یابد و کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتری در آن شرکت کنند.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز