خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران:

گردشگری شبانه از خیابان سی تیر فراتر نرفت/ نهادهای مسئول حاضر به گفت‌وگو نشدند/ طرح‌های تازه برای پرسه زدن در تهران در دستور کار قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۴۳۱

درحالی که سال‌هاست طرح توسعه گردشگری شبانه در تهران مطرح شده است اما تاکنون هیچیک از طرح‌های پیشنهادی به نتیجه نرسیده‌است. حال نیز مسئولان آب پاکی را بر روی توسعه گردشگری شبانه ریخته و عنوان می‌کنند به دلیل عدم همکاری میان مسئولان مختلف تهران حیات شبانه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال‌هاست مباحثی درخصوص رونق گردشگری شبانه در تهران مطرح شده است. از راه‌اندازی تورهای گردشگری شبانه و تهرانگردی در شب گرفته تا راه‌اندازی راسته‌ها و پاتوق‌هایی برای رونق حیات شبانه چنانکه بر اساس این طرح در برخی مناطق شهر تهران کسبه و فعالان بازار می‌توانند نسبت به فروش اقلام خود به شهروندان اقدام کنند و مغازه‌های این مناطق تا ساعت سه بامداد تعطیل نخواهد شد.

البته با وجود آنکه در برخی از نقاط شهر مانند خیابان سی تیر این طرح با استقبال شهروندان و گردشگران روبه رو شده است اما اینگونه به نظر می‌رسد که مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که گردشگری شبانه جایی در تهران نخواهد داشت.

 مهدی سیف (رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران) با اشاره به آنکه فروش اغذیه و کارهایی از این دست در زمره کارهای خدماتی جای می‌گیرد و به نوعی بهانه‌ای‌ست برای آنکه گردشگران جذب شوند،‌ گفت: شکم‌گردی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند حوزه گردشگری را تقویت کند. درعین حال قرار بود از یکسو حفاظ‌ها و نرده‌های اطراف میدان مشق برداشته و درها به روی عموم مردم باز و برخی رویدادها در میدان مشق برگزار شود و به واسطه آن گردشگری شبانه رونق یابد که هیچیک از این امور انجام نشد.

او ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع، این است که محوطه‌ای که در این قسمت قرار دارد در اختیار شهرداری قرار نگرفته و در حال حاضر خیابان ۳۰ تیر توسط شهرداری منطقه ۱۲ مدیریت می‌شود. برخی از دوستان انتقاداتی دارند که آن را منعکس کرده‌ایم اما مصوبه‌ای که شورای شهر درباره حیات شبانه و گردشگری شبانه داشت با مخالفت برخی از نهادها روبه رو و متوقف شد. این درحالی است که بنابر این است تا با راه‌اندازی گردشگری شبانه در خیابان سی تیر، مسئولان شهری شاهد تاثیرات توسعه این طرح در شهر باشند و اگر این امکان وجود داشت آن را در سایر نقاط شهر توسعه دهند اما این اتفاق نیفتاد.

سیف خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر با ارگان‌های مختلف جلسات متعددی برگزار کردند و نیروی انتظامی در بیشتر مواقع، موضوعات امنیتی را مطرح کرد. برخی از افراد نیز معتقد هستند حیات شبانه با فرهنگ ما سازگار نیست و در شب نمی‌‌توان انتظار توسعه گردشگری شبانه را داشت.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران ادامه داد: این درحالی است که تاکنون که بیش از یک سال از فعالیت خیابان سی تیر می‌گذرد، هیچ گزارشی مبنی بر بروز مشکلات انتظامی و امنیتی نداشتیم. شاید یکی از دلایل امر این است که این منطقه، توسط نهادهای مختلف کنترل می‌شود. ما معتقد هستیم که حضور مردم، امنیت ایجاد می‌کند و هرجا که مردم از یک نطقه از شهر فاصله گرفتند، آن نقطه تبدیل به نقطه بی‌دفاع شهری شده است. بنابراین اگر بتوانیم در شب، فضاهایی را احیا کنیم که حیات شبانه در آن قوت یابد، بنابراین امنیت در آنجا افزایش می‌یابد. چنانکه برخی مناطقی که از جمله مناطقی به حساب می‌آمدند که مردم در آن تجمع می‌کردند بعد از آنکه به دلیل خیابان کشی و تغییر معابر تردد مردم کاهش یافته، تبدیل به نقاط آسیب‌خیز شده است. این درحالی است که اگر این اتفاق بیفتاد تردد می‌تواند امنیت ایجاد کند.

گردشگری شبانه از خیابان سی تیر فراتر نرفت/ نهادهای مسئول حاضر به گفت‌وگو نشدند/ طرح‌های تازه برای پرسه زدن در تهران در دستور کار قرار می‌گیرد

او خاطرنشان کرد: بازشدن دکه‌های فروش اغذیه در خیابان سی تیر سبب شد تا امنیت در این منطقه بیشتر شود اما اینکه این روزها شاهد عدم استقبال مسئولان از حیات شبانه هستیم، به این دلیل است که هیچگاه همه نهادها یکجا پای میز مذاکره ننشسته‌اند که باهم، اصطلاحا، سنگ‌هایشان را واکنند. اگر همه حاضر می‌شدند پشت یک میز بنشینند و نظراتشان را عنوان کنند، می‌توانستند درخصوص تعهداتشان هم صحبت کنند و به یک فصل مشترک برسند. خیابان سی تیر نخستین تجربه شهرداری برای حیات شبانه بود و برخی اوقات با مشکلات حاشیه‌ای روبه‌رو می‌شود. هرچند قبول داریم که کار شهرداری بی‌عیب و نقص نیست و نیاز است تا اصلاح شود.

سیف با اشاره به آنکه با ادامه فعالیت دکه‌های اغذیه فروشی در سی تیر مخالفتی وجود ندارد و کار خود را دنبال خواهد کرد، گفت:‌ این مجموعه از گذشته به عنوان نمونه، کار خود را شروع و ادامه داده‌ است. بیشترین بحثی که مطرح است این است که آیا می‌توان در نقاط دیگر شهر نیز چنین تجربه‌ای را داشته باشیم یا خیر. اکنون درحال مذاکره هستیم که توسط شورای شهر، فرمانداری و شهرداری پیگیری می‌شود. اما بیشتر توافقات درحال حاضر فقط درخصوص منطقه ۱۲ حاصل شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران معتقد است: باب همایون نیز در ادامه فعالیت سی تیر فعال شده و شهرداری منطقه ۱۲ آن را کنترل می‌کند. این درحالی است که مشکل مطرح شده در این خصوص است که چنین فعالیت‌هایی نباید به سطح شهر برود. در واقع نیروی انتظامی و فرمانداری معتقد هستند این کار اساسا از پایه و اساس ایراد دارد و نباید انجام شود. امیدواریم بتوانیم طی گفتگوهای آینده مسائل مدنظر مسئولان مطرح و به یک اجماع دست یابیم.

او با تاکید برآنکه در تهران با توجه به مشغله شهروندان،‌ نیاز است تا ساعاتی برای درکنار هم بودنشان در نظر بگیریم، اظهار کرد: تهران شهر پر ترافیکی است و عموما خانواده‌ها شاغل هستند. قاعدتا استفاده از خدمات شهر به ساعات پایانی شب می‌رسد. اما تا درصدد دریافت خدمات برآیند، با ساعات پایانی فعالیت و کار صنوف روبه رو می‌شوند. این درحالی است که با طرح حیات شبانه نه تنها رونق را در شب به شهر باز می‌گردانیم بلکه شهروندان هم می‌توانند از خدمات شهری در طول شبانه روز استفاده کنند. بازدیدها از مراکز فرهنگی-گردشگری افزایش می‌یابد و مراکزی که حیات شبانه و گردشگری شبانه در آنجا فعال می‌شود، تبدیل به کانون‌های مردمی و امن می‌شوند. از تاریکی فاصله می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند در عین دریافت خدمات گردشگری از خدمات جانبی دیگر هم بهره جویند.

به گفته سیف، قرار بود در منطقه ۵، ۲۲ و ۸ نیز این طرح اجرا شود و در برخی از این مناطق نیز اجرا شد اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد. از آنجایی که شورای شهر تاییدیه ادامه فعالیت حیات شبانه را نداده و نهادهای داخلی و شهرداری هم موضع قطعی خود را مشخص نکرده‌اند و کارگروهی نیز دراین خصوص تعریف نشده، فعلا اقدامی برای توسعه حیات شبانه انجام نمی‌شود. با وجود آنکه تابستان است و می‌توان گردشگری شبانه را رونق بخشید اما فعلا از توسعه حیات شبانه و رونق گردشگری شبانه خبری نخواهد بود. تاکنون نتوانسته‌ایم درخصوص نقطه‌ای خاص به توافق برسیم که بتوانیم حیات شبانه و گردشگری شبانه را در آن نقطه توسعه دهیم.

گردشگری شبانه از خیابان سی تیر فراتر نرفت/ نهادهای مسئول حاضر به گفت‌وگو نشدند/ طرح‌های تازه برای پرسه زدن در تهران در دستور کار قرار می‌گیرد

طرح ۵ شنبه‌های بدون خودرو

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران همچنین از طرح‌های جدید رونق گردشگری در تهران خبر داد و گفت: در نوروز طرح پرسه در تهران را اجرا کردیم که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت، در این راستا طرح ۵ شنبه‌های بدون خودرو را در نظر گرفتیم که هر هفته به صورت رایگان برگزار می‌شود. این طرح هر هفته با ارائه چند مسیر در مناطق مختلف تهران و با حضور راهنمای گردشگری اجرا می‌شود و گردشگران می‌توانند مسیر مدنظر را پیاده طی و با بناها و خانه‌های تاریخی مناطق مختلف تهران آشنا شوند. البته گردشگران به داخل این خانه‌ها وارد نمی‌شوند چراکه بیشتر این بناها در اختیار مالک خصوصی است و فقط پرسه زنان از کنار آنها عبور و با تاریخ آن آشنا می‌شوند.

سیف ادامه داد: در روزهای یکشنبه نیز برنامه‌های عصرانه به وقت گردشگری به میزبانی موزه رضاعباسی اجرا می‌شود. بررسی موضوعات مرتبط با گردشگری و اجرای میزگرد و نشست‌های تخصصی پیرامون این موضوعات ازجمله برنامه‌های مدنظر است. در روزهای سه شنبه نیز سعی داریم با تدارک تورهایی که فعالان گردشگری را با خود همراه می‌کند، مناطق کمتر شناخته شده تهران را معرفی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز