خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

"میدان مشق" گوشتِ قربانی میانِ شهرداری و وزارت امور خارجه/ با استمرار حصارها همه ضرر خواهند کرد/ احتمال جابجایی ساختمان وزارت خارجه/ استفاده از محدوده میدان مشق خواست عمومی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۵۰۷

حصارها همچنان اطراف میدان مشق پابرجا هستند و ساعت تردد تغییری نکرده. با نزدیک شدن به تابستان و رونق گردشگرش شبانه، اینگونه به نظر می‌رسد که هنوز شهرداری و وزارت خارجه نتوانستند بر سر آزادسازی میدان مشق به تفاهم برسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تهران از جمله کلان شهرهایی است که می‌توان گردشگری شهری را در آن توسعه داد. ضمن آنکه با نزدیک شدن به تابستان، امکان توسعه گردشگری شبانه و به تبع آن رونق کسب و کارهای همسو با گردشگری فراهم است. 

به جرات می‌توان گفت یکی از مناطق تهران که این روزها به واسطه حضور کیوسک‌ها و ماشین‌های فروش غذا، تبدیل به پاتوق شبانه و البته خوردن غذاهای خیابانی شده خیابان سی تیر و باب همایون است. در این میان در محدوده این خیابان‌ها شاهد فعالیت موزه‌های متعدد از موزه ارتباطات گرفته تا موزه ملک و موزه ملی و ... هستیم. درعین حال یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخ شهر تهران در این محدوده قرار دارد.

میدان مشق محوطه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در محدوده بین خیابان امام خمینی(ره) و سی تیر قرار دارد و مدت زمان کوتاهی در دوره پهلوی اول از آن به عنوان باغ ملی یاد و پس از آن ساختمان‌های دولتی نیز در این مجموعه احداث شد. محوطه میدان مشق با ساختمان‌های زیبا از دانشگاه هنر و وزارت خارجه گرفته تا موزه ارتباطات و البته موزه ملک منقوش شده و می‌تواند تبدیل به یکی از محوطه‌های خاطره ساز شهر تهران برای تهرانگردان و گردشگران شود. 

با این  وجود مدتی است که محدوده‌های ورودی میدان مشق نه تنها با میله‌ها محصور شده بلکه درهای ورودی آن نیز فقط تا ساعتی خاص باز هستند و عملا امکان بازدید از این محوطه تاریخی در ساعات مختلف بخصوص شب فراهم نیست.

بهمن سال ۹۷ بود که پیروز حناچی (شهردار تهران) در دیداری که با محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) داشت از باز شدن درهای میدان مشق به روی گردشگران خبر داد و عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد تأمین نیروی انسانی به منظور حفاظت و حراست از مجموعه میدان مشق توسط شهرداری تهران انجام و محوطه پس از ساعت اداری از ساعت ۱۸ تا ۲۴ به روی شهروندان گشوده شود. همچنین این میدان روزهای پنج‌شنبه و جمعه یکسره تا ساعت ۲۴ برای استفاده شهروندان باز خواهد بود. همچنین در این جلسه مقرر شد گیت‌ها تجمیع، نرده‌ها و فنس‌های محیط نیز به حداقل رسانده شود.

اما این وعده‌ها پس از گذشت ۶ماه و تا امروز، هنوز عملی نشده و همچنان درهای میدان مشق فقط تا ساعت ۱۹ باز است و البته پنج‌شنبه و جمعه نیز بسته است و در ادامه ساعاتی که بیشترین تردد در محوطه وجود دارد به روی تهرانگردها بسته است.

سعید شاهمیر (معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ١٢ شهرداری تهران) در گفتگو با ایلنا از تنظیم نقشه کلی مجموعه که قرار است تبدیل به یک فضای فرهنگی شود و تخصیص اعتبار برای این مهم که حدود یک میلیارد تومان است خبر داد و گفت: پیمانکار نیز تا سال گذشته تعیین شده بود که به دلیل درگیری‌ها و مشکلاتی که با پیمانکار عمرانی داشت، تغییر کرد و پیمانکار جدید از اواخر سال ۹۷ برای پروژه میدان مشق تعیین شده است. منابع مالی نیز یا از طریق بودجه تعیین شده یا از طریق سایر منابع مالی به صورت پروژه‌‌ای پرداخت خواهد شد. در حال حاضر می‌توان گفت نقشه و پیمانکار تایید شده است. مشاور موضوع نیز برای بازنمایی نقشه گرفته شده است.

با این وجود محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش) با تأکید بر  اینکه برنامه‌ای که برای میدان مشق در نظر گرفته شده حول رویدادها و مراسمی است که می‌تواند در این محوطه تاریخی برگزار شود، گفت: همانطور که در نوروز سال ۹۸ شاهد بودیم حداقل ۲ کنسرت برگزار شد که با استقبال خوب عموم جامعه همراه بود. انتظار ما از شهرداری منطقه ۱۲ آن است که برای تابستان نیز در میدان مشق برنامه‌ها بر رویدادهای فرهنگی هنری تعریف کنند. همچنان میدان مشق را به عنوان یکی از محورهای اصلی شهر تهران می‌دانیم. باید به آن سمت گام برداریم که از حداکثر ظرفیت‌های میدان مشق استفاده شود و امکان حضور و دیدار مردم و گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند، از این  محوطه تاریخی فراهم شود.

 او معتقد است: شهرداری از این مهم استقبال می‌کند اما تا حدودی در انجام هماهنگی‌های اولیه با وزارت خارجه با مشکل روبرو هستیم. گویا دوستان ما در وزارت خارجه هنوز خود را برای این مهم آماده نکرده‌اند و آن را نپذیرفته‌اند.  برای من جای تعجب دارد وزارت خارجه‌ که این تجربه را در تمام جهان دارد و شاهد آن است که بسیاری از مقرهای اصلی وزارتخانه‌ها و نهادهای شاخص دولتی مانند ساختمان نخست وزیری و پارلمان‌ها عمدتاً محلی همزمان با انجام فعالیت‌های خود، حضور عموم جامعه و مردم را می‌پذیرند، چرا با این امر کنار نیامده است. اینکه میدان مشق با یک حصار پوشیده شود و رابطه مردم با این مجموعه محدود شود و مانعی برای برقراری این ارتباط باشد از وزارت خارجه و مشخصا مدیران امروز این وزارتخانه پذیرفته شده نیست. 

"میدان مشق" گوشتِ قربانی میانِ شهرداری و وزارت امور خارجه/ با استمرار حصارها همه ضرر خواهند کرد/ احتمال جابجایی ساختمان وزارت خارجه/ استفاده از محدوده میدان مشق خواست عمومی است

 عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: انتظار ما از محمدجواد ظریف به عنوان شخص دیپلماتی که با فرهنگ به خوبی آشناست، این است که از فرصتی که فراهم شده است و شورای شهر و شهرداری علاقه مندی خود را برای احیای دوباره میدان مشق نشان می‌دهند و برایشان اهمیت دارد؛ استفاده کند و این محوطه تاریخی را برای حضور و استفاده مردم آزادسازی و احیا کند. قطعاً ادامه روند محصول ماندن میدان مشق در میانه میله‌ها و درهای بسته نه به نفع شهر خواهد بود و نه به نفع مردم و مدیریت شهری. معتقد هستم با استمرار این حصارها همه ضرر خواهند کرد.

حق‌شناس با اشاره به آنکه این رویکرد امنیتی از گذشته تاکنون در محوطه میدان مشق وجود داشته، افزود: این گونه به نظر می‌رسد که وجود آدم‌ها می‌تواند مخل امنیت و آرامش باشد این در حالی است که با نگاه‌های نوینی که در دنیا در خصوص حوزه امنیت به وجود آمده، چنین نگاهی همخوانی ندارد. برعکس آنها معتقد هستند که حضور انسان و حضور شهروندان در محیط‌های مختلف است که امنیت را با خود به همراه می‌آورد.

 او خاطرنشان کرد: هرچند مسئولان ما دلایل خاص خود را برای این مهم دارند اما پاک کردن صورت مسئله پاسخ به سوال مطرح شده نیست. معتقد هستم وزارت خارجه اگر بخواهد سیاست خود را در محصور نگاه داشتن میدان مشق که بخشی از تاریخ و داشته‌های شهر است، ادامه دهد و مانع برای حضور مردم ایجاد کند خیلی پسندیده نخواهد بود. البته نباید فراموش کرد که ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی برای برگزاری رویدادهایی که در نوروز شاهد بودیم بسیار دشوار بود. این درحالی است که استقبال شهروندان از فضای میدان مشق به اندازه‌ای‌ست که ما را مجاب می‌کند تا همچنان پیگیر آزادسازی میدان مشق باشیم.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، اگر فعالان میدان مشق از شهرداری گرفته تا موزه ملک و موزه ارتباطات و دانشگاه هنر، به شورای شهر شکایت کنند، این مهم را بیش از گذشته پیگیری خواهند کرد. ضمن آنکه اگر این مهم نهایتا تا هفته آینده حل نشود، به شهردار شهر و وزارت خارجه تذکر خواهند داد چراکه استفاده از محدوده میدان مشق یک خواسته عمومی است.

"میدان مشق" گوشتِ قربانی میانِ شهرداری و وزارت امور خارجه/ با استمرار حصارها همه ضرر خواهند کرد/ احتمال جابجایی ساختمان وزارت خارجه/ استفاده از محدوده میدان مشق خواست عمومی است

پاکسازی محوطه توسط شهرداری

حق‌شناس با تاکید برآنکه میدان مشق، سرمایه شهر ماست و این سرمایه شهری هیچ ربطی به وزارت خارجه ندارد، گفت: این وزاتخانه حداکثر، مالک ساختمان خود است و این اجازه را ندارد که به بهانه تامین امنیت کل محدوده میدان مشق را ببندد و دسترسی مردم را به آن محدود کند. استفاده از میدان مشق حق شهروندان است. ضمن آنکه این محدوده ثبت ملی شده و نمی‌توان بازدید از آن را محدود کرد. نیاز است تا وزات خارجه به میدان مشق نگاه و بررسی مجدد داشته باشد. 

او با اشاره برآنکه درحال حاضر نیز پاکسازی و تمیزنگاه داشتن محوطه میدان مشق توسط شهرداری انجام می‌شود، گفت: اگر شهرداری هزینه‌های نگهداری و پاکسازی محوطه را می‌دهد بنابراین حق دارد که درخصوص بهره‌برداری از آن نیز دخالت داشته باشد. 

تفاهم نامه با وزارت خارجه

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ١٢ شهرداری تهران نیز در ادامه به این نکته اشاره داشت: ماه‌هاست متن تفاهم‌نامه بین شهرداری و وزارت خارجه درخصوص وضعیت  میدان مشق و بهره‌برداری از آن را به وزارت خارجه می‌فرستیم اما طی این مدت به دلیل تغییرات مدیریتی که در سطوح حفاظتی وزارت خارجه اتفاق می‌افتد این تفاهم نامه منعقد نمی‌شود و هر بار با تغییراتی روبه رو می‌شود که در نهایت به امضا نمی‌رسد. 

او ادامه داد: ما دوست داریم به قول معروف، پاخور میدان مشق بالا برود و از این طریق امنیت منطقه بیش از گذشته شود. اما تاکنون سه تفاهم نامه را برای امضا به وزارت خارجه فرستادیم که در نهایت هم امضا نشد. 

"میدان مشق" گوشتِ قربانی میانِ شهرداری و وزارت امور خارجه/ با استمرار حصارها همه ضرر خواهند کرد/ احتمال جابجایی ساختمان وزارت خارجه/ استفاده از محدوده میدان مشق خواست عمومی است

اهمیت ملاحظات امنیتی 

سیدعباس موسوی (سخنگوی وزارت امور خارجه ایران) هم در این خصوص به ایلنا گفت: میدان مشق یک میدان تاریخی است که دارای ابنیه تاریخی و به تبع آن خاطرات نوستالژیکی است که مردم تهران از این محوطه دارند. شهرداری تهران و شهرداری منطقه و سازمان میراث فرهنگی و همچنین وزارت خارجه که سال‌هاست در این محوطه حضور دارد، خود را از جمله متولیان میدان مشق می‌دانند.

او ادامه دارد: هم‌افزایی با همکاری سه نهاد مذکور در جریان است تا ساماندهی فرهنگی در منطقه شاهد باشیم تا میدان مشق تبدیل به مقصد گردشگران تهران شود. تفاهم‌هایی بین وزارت خارجه و شهرداری تهران انجام شده که بتوان برخی از ساختمان‌های قدیمی‌تر را به یکدیگر منتقل کنند و طرح‌های سنتی همسو با مضامین فرهنگی و گردشگری را در میدان مشق احیا کنند.

موسوی درخصوص نتیجه تفاهم‌هایی که از آن یاد می‌کند، گفت: وزرات امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و حفاظت و امنیت آن مهم است. این امر در همه جای دنیا وجود دارد. از این رو برای اجرایی شدن هر طرحی، ملاحظات امنیتی نیز در کنار ملاحظات زیبایی‌شناسی و تاریخی و فرهنگی اهمیت دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه چرا همچنان شاهد حضور میله‌ها و حصارها در اطراف میدان مشق هستیم، اظهار کرد: درهای ورودی از ۷ صبح تا ۱۹ باز است. البته نمی‌دانم که چرا حصارها بین ورودی موزه ملی و میدان مشق وجود دارد که باید در این خصوص از بخش حفاظت و حراست پرسش شود.

موسوی در خصوص اینکه آیا حراست وزارت خارجه، درصدد ایجاد محدودیت‌های ورود و خروج به میدان مشق برآمده، یادآور شد: به نظر من حراست می‌خواهد استانداردهای لازم را ایجاد کند. حال آنکه باید حلقه امنیتی وزارت خارجه که نهاد حاکمیتی است هم در نظر گرفته شود. 

او درخصوص امکان جابه‌جایی ساختمان وزارت خارجه از میدان مشق به مکانی دیگر گفت: پیشنهاداتی از سوی شهرداری و سازمان میراث و گردشگری برای این جابه‌جایی ارایه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز